به گفته بابک ثقفی، مادیران در سال ۹۹ حدود ۲۳۰۰ میلیارد و در سال ۱۴۰۰ نزدیک ۳۳۰۰ میلیارد فروش داشت و اگر ۱۵ درصد مجوز افزایش قیمت صادر میشد تا ۴۰۰ میلیارد تومان سود بیشتری محقق میکرد و عملا سال ۹۹ تکرار میشد.
بورس24 : به گفته بابک ثقفی، مادیران در سال ۹۹ حدود ۲۳۰۰ میلیارد و در سال ۱۴۰۰ نزدیک ۳۳۰۰ میلیارد فروش داشت و اگر ۱۵ درصد مجوز افزایش قیمت صادر میشد تا ۴۰۰ میلیارد تومان سود بیشتری محقق میکرد و عملا سال ۹۹ تکرار میشد.
بابک ثقفی مدیرعامل شرکت صنایع مادیران به پنج دلیل کاهش سودآوری در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با سال ۹۹ اشاره گرفت و گفت: جهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی قیمت مواد اولیه در سطح دنیا، افزیش قیمت ارز نیمایی از ۱۸ به ۲۵ هزار تومان، افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد، کاهش نقدینگی و سرمایه در گردش و قیمتگذاری دستوری و عدم صدور مجوز افزایش نرخ از جمله عواملی است که تاثیر چشمگیری روی عملکرد مادیران در سال ۱۴۰۰ داشت.
بابک ثقفی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ با کاهش نقدینگی رو برو شدیم و نتوانستیم به اندازه کافی سفارش مواد اولیه بگذاریم، افزود: راه حل این بود که سمت بانکها برویم اما پارسال منابع بانکی بسیار محدود بود. اگر صورت مالی ۹۹ و ۱۴۰۰ را مقایسه کنید در این سال تنها توانستیم ۶۰۰ میلیارد تومان از منابع استفاده کنیم و اگر منابع مالی تامین میشد ما میتوانستیم ۶۰ هزار دستگاه تلویزیون بیشتری بفروشیم و بازار آن هم وجود داشت و طبیعتا سودآوری بیشتری می داشتیم.
وی مهمترین چالش مادیران در سال ۱۴۰۰ را قیمتگذاری دستوری خواند و تاکید کرد: به هیچ وجه نتوانستیم در قبال افزایش هزینهها علی رقم مراجعههای متعدد به سازمان های ذی ربط مجوز افزایش نرخ بگیریم و وقتی هزینه تمام شده بالا میرود و شرکت نمیتواند قیمت محصولات خود را افزایش دهد، با مشکلات زیادی مواجه میشود. ما در سال ۹۹ حدود ۲۳۰۰ میلیارد در سال ۱۴۰۰ نزدیک ۳۳۰۰ میلیارد فروش داشتیم و اگر ۱۵ درصد مجوز افزایش قیمت صادر میشد ما تا ۴۰۰ میلیارد تومان سود بیشتری محقق میکردیم و عملا سال ۹۹ را تکرار میشد.
مدیرعامل مادیران در ادامه گفت: همین امروز اگر صورتهای مالی سال ۱۴۰۱ ما را نگاه کنید سقف وام بانکی از ۶۰۰ میلیارد به ۱۰۰۰ میلیارد تومان بالاتر رفته این بدین معنی است که ما میتوانیم سفارشات خودمان را اضافه کنیم و چون بازار لازم برای محصولات وجود دارد، میتوانیم با فروش بیشتر سودآوری خود را افزایش دهیم. امسال پیشبینی شرایط بسیار بهتری را نسبت به سال ۱۴۰۰ داریم.
ثقفی تصریح کرد: ما ۴ سال است که وارد بورس شدیم و آن زمان شرکت فقط تلویزیون میساخت امروز یخچال و لباسشویی و کولر گازی هم به سبد محصول ما اضافه شده است. تمام منابع جذب شده از بازار سرمایه صرف سرمایهگذاری و توسعه خطوط تولید شده است اما کرونا ما را عقب انداخت و یکسال ماشینآلات اروپایی ما با تاخیر وارد شد. همه هزینهها پرداخت شده بود اما به دلیل وضعیت دنیا نمیتواستیم خط تولید لوازم خانگی را به بهرهبرداری کامل برسانیم و این مساله باعث شد سودآوری کاهش یابد. قدرت صنایع مادیران نسبت به سال ۹۷ که وارد بورس شدیم بسیار بسیار بیشتر شده و این قدرتی است که در شرکت نهادینه شده است و شما سهامداران از این منافع بهره خواهید برد.
وی در پایان گفت: ما برای آنکه بتوانیم هر بخش مجموعه را بهتر کنترل کنیم و شفافیت و مدیریت عملکرد را اندازهگیری کنیم شرکت را در دو ساله گذشته به هلدینگ تبدیل کردیم که اطلاع رسانیهای لازم صورت گرفته است. در فرآیند تبدیل شرکت به هلدینگ در مرحل پایانی هستیم و این روند تا پایان سال تکمیل خواهد شد.
ثقفی تصریح کرد: این کار مزایای زیادی دارد و به زودی شرکت صنایع لوازم خانگی، شرکت صنایع الکترونیک و شرکت فروشگاههای زنجیرهای مادیران قابلیت عرضه اولیه شدن در بورس را خواهند داشت. این بهترین منبع برای توسعه تولید از طریق تامین مالی از طریق بازار سرمایه است.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.