Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

اگر کمی فضای سیاسی تعدیل شود و طی یک ماه پیش رو اخبار مثبتی از این حوزه به اقتصاد مخابره شود، احتمالا دلار در سطوح 28 – 29 هزار تومان به تعادل برسد، سکه با افت جدی‌تر قیمت روبرو شود و برای مسکن و خودرو هم وضعیت رکودی و سخت‌تر خواهد بود اما در این بین بازار سرمایه می‌تواند پس از مدت‌ها خودی نشان داده و دست‌کم در بسیاری از شرکت‌های Medium size و Small size شاهد رشد مناسب قیمت‌ها باشیم.

پیش‌بینی وضعیت بورس 7 تیر 1401 / روی خط سیاست

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته شرایط بهتری داشت و پس از افت اندک دقایق ابتدایی، در یک قدمی سطح حمایتی یک میلیون و 480 – 490 هزار واحد، با بهبود نسبی تقاضا روبرو شد و در این روز شاخص کل موفق شد به لطف اثرگذاری نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز، رشد اندک 2.700 واحدی را ثبت نماید. البته ارزش معاملات حدود 4 هزار میلیارد تومانی در کنار تداوم خروج نقدینگی نشان می‌دهد که هنوز انگیزه کافی برای برگشت نیست.

بازار این روزها پیچیدگی عجیبی دارد و همین موضوع، بی‌انگیزی جریان پول را رقم زده است. رفتارهای اخیر دولت و تحولات سیاسی و اقتصادی موجب شده تا بسیاری از معامله‌گران عطای بازار را به لقایش ببخشند و یا در بهترین حالت نقش تماشاچی را ایفا کنند. البته در این بین افت جدی کامودیتی‌ها و نگرانی از بابت ادامه‌دار شدن آن و یا ورود به یک دوره رکود طولانی‌مدت هم نقش بااهمیتی داشته است. موضوع دیگر، تورم سنگین شکل‌گرفته در اقتصاد است که هنوز به طور کامل بروز نکرده اما تقریبا فعالین بازار و اقتصاددانان می‌دانند که چه تورمی در پیش است. روز گذشته درخصوص کامودیتی‌ها و بازارهای جهانی بطور مفصل بحث شد و به این نکته اشاره شد که احتمالا به زودی روند کاهشی قیمت‌ها خاتمه می‌یابد اما برای میان‌مدت، روندی نوسانی و نه رشد جدی قیمت‌ها مورد انتظار است. در واقع کامودیتی‌ها زین پس یک Level پائین‌تر از گذشته وارد روندی نوسانی خواهند شد.

اما موضوع مهم بعدی که امروز درخصوص آن بحث خواهیم کرد، تورم و ریسک فروش دارایی است. تقریبا همه می‌دانیم که انواع و اقسام کالاها در اقتصاد کشور بسیار گران‌تر از قیمت واقعی و با دلار بیش از 34 – 35 هزار تومانی معامله می‌شوند و تنها این سهام است که اصرار به معامله شدن با دلار 24 – 25 هزار تومانی دارد. بنابراین به فرض حصول توافق و کم‌رنگ شدن ریسک‌های سیاسی هم نمی‌توان انتظار خارق‌العاده برای افت قیمت دلار داشت. همانطور که مستحضر هستید، نرخ تورم اردیبهشت ماه از ابتدای انقلاب بی‌سابقه بوده و جالب است بدانید در هیچ‌یک از دولت‌ها چنین تورمی در دوره اول آن هم در یکسال نخست رخ نداده است ! بخشی از این تورمی ناشی از حذف ارز 4.200 تومانی و بخشی دیگر مربوط به کاهش خوش‌بینی نسبت به حصول توافق برجامی بوده است.

بنابراین نگهداری پول در چنین فضایی، ریسک بزرگی در راستای کنترل ارزش دارایی محسوب می‌شود. در گذشته همواره وضعیت به این شکل بوده که بازار با یک فاز تاخیر پشت سر تورم حرکت کرده است. اما این بار به دلیل سیاست‌های پیچیده و عجیب دولت در سرکوب قیمت‌ها و زدن جیب شرکت‌ها انتظارات محقق نشده و باعث شده سهامداران درد تورم را چشیده و زهر تلخ آن را نوشیده باشند.

لذا اگر کمی فضای سیاسی تعدیل شود و طی یک ماه پیش رو اخبار مثبتی از این حوزه به اقتصاد مخابره شود، احتمالا دلار در سطوح 28 – 29 هزار تومان به تعادل برسد، سکه با افت جدی‌تر قیمت روبرو شود و برای مسکن و خودرو هم وضعیت رکودی و سخت‌تر خواهد بود اما در این بین بازار سرمایه می‌تواند پس از مدت‌ها خودی نشان داده و دست‌کم در بسیاری از شرکت‌های Medium size و Small size شاهد رشد مناسب قیمت‌ها باشیم. به ویژه اینکه طی 3 – 4 هفته پیش رو برگزاری مجامع عاملی برای تعدیل P/E بازار خواهد بود. البته برخی هم پیشنهاد افزایش نرخ بهره را در جهت کنترل و سرکوب تورم مطرح می‌کنند که با توجه به تورم سنگین شکل‌گرفته، بعید است کارایی لازم را داشته باشد. ضمن اینکه در گذشته چنین نسخه‌ای برای اقتصاد تجویز شده اما نتیجه این سیاست، جمع شدن فنر تورم، رکود جدی، رشد نقدینگی و در ادامه یک شکست مفتضحانه بوده است. البته دولت فعلی نشان داده که قابلیت تکرار اشتباهات گذشته را دارد ! اما به هر جهت انتظار می‌رود که با رسیدن برخی اخبار سیاسی، به مرور فضای بهتری را در بازار داشته باشیم.

اما به سراغ بازار برویم. بازار روز گذشته شرایط بهتری نسبت به دو روز ابتدای هفته داشت اما در حجم و ارزش معاملات سیگنال مثبتی صادر نگردید. بنابراین برای امروز هم معاملاتی نوسانی با رگه‌های مثبت مدنظر است. بازار برای برون‌رفت از وضعیت فعلی، نیاز به اتفاقاتی نظیر افزایش حجم و ارزش معاملات، توقف خروج نقدینگی و شوک‌های خبری قوی دارد.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24