Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

مهدی پازوکی اقتصاددان معتقد است که یارانه سنگین بنزین هواپیما در ایران باید قطع شود، امری که فقط ثروتمندان از آن فعلا سود می برند.

قطع یارانه سوخت هواپیما، راهکار یک اقتصاددان برای کاهش کسری بودجه دولت

بورس24 - سحر خوشحال: مهدی پازوکی اقتصاددان معتقد است که یارانه سنگین بنزین هواپیما در ایران باید قطع شود، امری که فقط ثروتمندان از آن فعلا سود می برند.

پازوکی در گفتگو با بورس24 اظهار داشت: اولین نکته ای که دارم، اقتصاد ایران نیاز به اصلاحات دارد، اما جراحان آن باید ببینم در کدام دانشگاه تدریس کرده اند و چه خوانده اند. به نظر من بزرگترین جراحی مورد نیاز، اصلاح ساختار مالی کشور است. ما الان به خیلی جاها پول می دهیم که نباید بدهیم. کاهش مخارج دولت، روی زندگی مردم اثر دارد.

وی افزود: برخوردهای پوپولیستی با اقتصاد، باعث توهم پولی می شود و عینا سیستم پرداخت مملکت را دچار مشکل می کند، و این باعث افزایش مخارج دولت شده است.

این اقتصاددان تصریح کرد: اشکال دولت رئیسی این است که این دولت ضعیف است، شما اگر قرار است فرزندتان را به جراح بسپرید، به جراح مبتدی دانشگاه امام صادق نمی دهید. اصلاحات اقتصادی باید از اصلاح  شرکت های دولتی و مخارج شروع بشود و همینطور بودجه مجلس. بودجه مجلس نسبت به سال 98 بیش از سه برابر افزایش پیدا کرده است. آیا برای بودجه نهادهای دیگر مثل بهزیستی و حیط زیست هم همین اتفاق افتاده؟

وی با اشاره به یارانه پنهان سوخت هواپیما گفت: کسی که هواپیما سوار می شود، باید هزینه اش را پرداخت کند؛ ما نباید یارانه به آن بدهیم. ایراد دولت، شوک درمانی است، من با اصلاحات تدریجی موافقم، این رویکرد در دولت خاتمی جواب داد.

پازوکی اضافه کرد: در خصوص هواپیما، قیمت بنزین هواپیما حداقل باید سالی بیست درصد مثل سایر خدمات بالا برود تا به قیمت های جهانی برسد. این اتفاق باید بیفتد، اما اراده ای نیست.

این اقتصاددان تصریح کرد: قطع یارانه بنزین هواپیما سبب کاهش مخارج دولت و افزایش درآمدش می شود، در نتیجه کسری بودجه هم کمتر می شود.

وی تاکید کرد: هواپیما الان متاسفانه توسط قشر ضعیف استفاده نمی شود و اکثرا یا مدیران دولتی یا آدم های پولدار سوار می شوند. بنابراین قیمت بنزین هواپیما باید به سمت واقعی شدن پیش برود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24