یک کارشناس خودرو گفت: چالش بین فعالان خودرویی و بخش خصوصی با وزارت صمت در عرضه خودرو موضوع جدیدی نیست و بخش خصوصی متناسب با قدرت اقتصادی خود، مخالف عرضه خودرو در بورس کالا بود و با ابراز مخالفت ها، وزارت صمت تصمیم به لغو عرضه خودرو در بورس کالا گرفت.
بورس24 : یک کارشناس خودرو گفت: چالش بین فعالان خودرویی و بخش خصوصی با وزارت صمت در عرضه خودرو موضوع جدیدی نیست و بخش خصوصی متناسب با قدرت اقتصادی خود، مخالف عرضه خودرو در بورس کالا بود و با ابراز مخالفت ها، وزارت صمت تصمیم به لغو عرضه خودرو در بورس کالا گرفت.
فربد زاوه در گفتگو با خبرنگار بورس24 افزود: عرضه خودرو به بورس کالا به علت رقابت بین بخش خصوصی با دولت و وزارت صمت لغو شد زیرا از یک طرف دولت تلاش می کند قیمت خودرو را دولتی تر کند و تعیین کننده نرخ خودرو باشد که کاملا مغایر با دستور 8 ماده ای رئیس جمهور مبنی بر بنگاهداری دولت است و از طرف دیگر بخش خصوصی هم نمی خواهد از دولت تمکین قدرت کند چون شرکت سهامی عام است.
وی ادامه داد: بخش خصوصی متناسب با قدرت تولیدی و اقتصادی خود ، مخالف عرضه خودرو در بورس کالا بود و دو شرکت خودروسازی کیان موتور و بهمن خودرو از مخالفین اصلی عرضه بودند که مخالفت خود را ابراز کردند.
زاوه با بررسی سامانه جامع یکپارچه خودرو و بورس کالا گفت: سامانه جامع یکپارچه خودرو سامانه ای دولتی است و قرار است هر سه ماه یکبار قرعه کشی خودرو داشته باشد و تعداد محدودی خودرو عرضه کند و به فروش برساند در حالیکه سامانه بورس کالا ، خودرو را مستقیما از طریق کارخانه عرضه می کند و قطعا برای عرضه خودرو بین این دو سامانه، بورس کالا گزینه بهتری برای عرضه است.
وی درباره لغو عرضه خودرو در بورس کالا گفت: چالش بین فعالان خودرویی با وزارت صمت درعرضه خودرو موضوع جدیدی نیست و این چالش با تمکین بخش خصوصی از سیاست های وزارت صمت و یا توافق پشت پرده با این وزارتخانه از میان خواهد رفت.
وی فرضیه هک شدن سامانه بورس کالا را برای عرضه خودرو منتفی دانست و گفت: سامانه بورس کالا در هنگام اعلام لغوعرضه ، فعال بود و سامانه یکپارچه خودرو نیز طبق تصمیم سازمان حمایت از مصرف کنندگان قبل از لغو دستورعرضه به بورس، غیرفعال شده بود.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.