Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

برای امروز هم طبیعتا بازاری پر عرضه خواهیم داشت. به ویژه اینکه در دقایق پایانی بازار روز گذشته نشانه‌ای مبنی بر برگشت بازار ظاهر نگردید. چارتیست‌ها معتقدند شاخص در روند اصلاحی شکل گرفته تا محدوده حمایتی یک میلیون و 490 الی یک میلیون و 480 هزار واحد عقب‌گرد خواهد داشت و پس از آن می‌توان به مرور بهبود تقاضا را انتظار داشت.

پیش‌بینی وضعیت بورس 17 خرداد 1401 / سناریوهای پیش روی شاخص

بورس24 : بورس تهران معاملات نخستین روز کاری از یک هفته نصفه و نیمه را با فشار نسبی عرضه آغاز کرد اما هنوز از نیم ساعت نخست بازار گذر نکرده بودیم که فروشنده‌ها با قدرتی بالا میدان‌دار شدند. در نتیجه این رویداد شاخص کل با افت جدی 27 هزار واحدی تا کانال یک میلیون و 514 هزار واحدی عقب‌گرد داشت. همچنین شاخص هم‌وزن نیز با کاهش دمای بیش از 2 درصد تا ارتفاع 420 هزار واحدی عقب نشست. ارزش معاملات تحت تاثیر برچیده شدن چند باره صفوف فروش در اکثر نمادهای بزرگ و مورد توجه با رشد بیش از 20 درصدی به بیش از 5 هزار میلیارد تومان رسید اما رقمی بالغ بر 1.150 میلیارد تومان نقدینگی از گردونه تالار شیشه‌ای خارج شد !!

به نظر 3 عامل در روند معاملات روز گذشته و شتاب گرفتن عرضه در بازار موثر بوده است. عامل نخست؛ رسیدن خبر مداخله بانک مرکزی برای مدیریت و سرکوب نرخ ارز و رساندن دلار به کانال 29 هزار تومان. عامل دوم؛ زمزمه‌ افزایش نرخ بهره بانکی ! و عامل سوم آغاز نشست پر تنش شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که روز گذشته آغاز شده و به مدت 4 روز ادامه خواهد داشت. لذا در ادامه این گزارش، به جای پرداختن به وضعیت صنایع، نگاهی به اثرات 3 خبر اشاره شده در پارگراف بالا خواهیم داشت.

درخصوص سرکوب و مدیریت نرخ دلار کافی است نگاهی به نتایج سیاست‌های ارزی دولت‌های گذشته داشته باشیم. با این تفاوت که در مقطع فعلی به دلیل تداوم تحریم‌ها و پیچیده شدن وضعیت مذاکرات و حالا احتمال قرار گرفتن ذیل بند هفت قطعنامه شورای امنیت، دست دولت برای ارزپاشی به مراتب بسته‌تر از گذشته است. همچنین با توجه به سیاست‌های تورمی دولت طی یک ماه اخیر، کنترل دلار در قیمت‌های فعلی، سیاستی بیهوده خواهد بود و این سیگنال برای فعالان اقتصادی صادر می‌شود که به زودی دلار از سقف 32 هزار تومان عبور خواهد کرد.

اما در حوزه نرخ بهره، شایعاتی مبنی بر تصمیم دولت نسبت به افزایش نرخ بهره در راستای مدیریت تورم در جامعه توسط یک کانال تلگرامی به نام کامودیتی (جهت‌دهنده روند معاملات این روزهای بازار) مطرح شده است !! برخی معتقدند اجرای این سیاست می‌تواند بخشی از سرمایه سرگردان جامعه را به بانکها بازگردانده و عامل کاهش مصرف و تورم شود ! در حالی که نتیجه این سیاست در دولت گذشته، بزرگ شدن حجم نقدینگی و آوار شدن آن بر سر اقتصاد بوده است. بنابراین اعمال سیاست‌های این‌چنینی شاید بتواند برای مدت کوتاهی بازار و انتظارات تورمی را از ریل اصلی خود خارج کند اما بطور قطع پس از مدتی شاهد آشفتگی جدی در وضعیت اقتصادی خواهیم بود. (برخی از کارشناسان و تحلیلگران بازار معقتدند که رشد سود بانکی سبب افزایش هزینه دولت خواهد شد. لذا آنها معتقدند ممکن است نرخ بهره اوراق مشارکت، آرام آرام به سمت سطوح 21 تا 22 درصد میل نماید اما بعید است دولت ریسک رشد نرخ بهره بانکی را بپذیرد.) در صورت تکذیب این خبر، شایسته است که سازمان بورس با کانال تلگرامی خاطی برخورد قانونی جدی به عمل آورد.

و اما درخصوص عامل سوم باید گفت؛ هنوز نتیجه نشست شورای حکام مشخص نیست. نشست‌های این دوره شورای حکام آژانس انرژی اتمی، از دیروز و به مدت 4 روز در وین برگزار میشود. طبیعی است که نگاه‌ها به به برآیندهای ارائه شده توسط اعضاء درباره برنامه هستهای ایران است. به رغم همه خبرهایی که درباره قطعنامه آمریکا و سه کشور اروپایی منتشر شده و مباحث حول آن، سه گروه خاص هستند که بیش از این قطعنامه و آن کشورها اهمیت دارند ! اول از همه نحوه ارائه مطالب توسط رافائل گروسی است. دوم چین است که باید دید چه نکاتی را در حاشیه یا متن و یا حتی از خود آن کشور، درباره ایران ارائه میکند. سوم و از همه مهمتر آن است که کارشناسانی که نقش کلیدی در شکل دادن به برجام و پیش از این ترسیم برآیند کلی از برنامه هستهای ایران داشتند و حالا و پس از بیش از 12 سال، کارشناسان خبره میانسال و مدیران رده بالای دولت بایدن هستند، چه تصویری را از وضعیت فعلی "کنترل برنامه هستهای ایران" ارائه میکنند.

اطمینان نسبی اینان از توانایی "خودشان" برای کنترل برنامه اتمی کشورمان، به معنای وضعیت باثبات مورد علاقه آنان و کار کردن برجام برای آمریکا است. بنابراین درخصوص نتیجه این شورا فعلا نمی‌توان اظهارنظر داشت اما به هر جهت دور شدن از توافق هسته‌ای و پیچیده شدن وضعیت سیاسی عاملی برای افزایش ریسک بازار است. هر چند که بازار سالهاست با این ریسک دست و پنجه نرم می‌کند و تا زمان قرار گرفتن احتمالی ذیل بند 7 فرصت زیادی باقی است.

هر سه خبر منتشر شده، اثر منفی بر بازار سرمایه دارد و رفلکس معامله‌گران چندان هم غیرمنطقی نیست. لذا باید کمی صبور بود تا اولا ابعاد مدیریت بازار ارز مشخص گردد و ثانیا اخبار دقیق‌تر و قابل اتکاتری درخصوص نرخ بهره و شورای حکام منتشر گردد. برای امروز هم طبیعتا بازاری پر عرضه خواهیم داشت. به ویژه اینکه در دقایق پایانی بازار روز گذشته نشانه‌ای مبنی بر برگشت بازار ظاهر نگردید. چارتیست‌ها معتقدند شاخص در روند اصلاحی شکل گرفته تا محدوده حمایتی یک میلیون و 490 الی یک میلیون و 480 هزار واحد عقب‌گرد خواهد داشت و پس از آن می‌توان به مرور بهبود تقاضا را انتظار داشت. البته در یک سناریوی بدبینانه‌تر، افت شاخص تا ابتدای کانال 1.4 میلیون واحد محتمل خواهد بود.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24