Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

گزارش‌های ماهانه در بسیاری از صنایع و شرکت‌ها حکایت از رشد مقدار و مبلغ فروش داشته است و این انتظار وجود دارد که در خرداد هم شاهد جهش فروش شرکت‌ها به ویژه در صنایع داخلی تحت تاثیر نرخ‌های جدید اعلام شده باشیم. بنابراین می‌توان امیدوار بود که در بسیاری از شرکت‌ها شاهد تقویت شدن حاشیه سود ناخالص باشیم.

پیش‌بینی وضعیت بورس 9 خرداد 1401 / تقابل ابهام و امیدواری

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته متعادل و با رگه‌هایی از عرضه آغاز کرد و مجددا تحت تاثیر ضعف دست خریداران، فروشنده‌ها با قدرتی بالاتر وارد گود شدند تا جایی که در اکثر صنایع شاهد حرکت نمادها به سمت قیمت‌های درصد منفی و در ادامه تشکیل صفوف فروش بودیم. هر چند که در ادامه وضعیت تا حدودی تلطیف شد و صفوف فروش در برخی از نمادها مورد توجه برچیده شد اما در مجموع بازار چندان جالبی را شاهد بودیم.

در نتیجه تحرکات روز گذشته، شاخص کل با افت نزدیک به 20 هزار واحدی به ابتدای کانال یک میلیون و 530 هزار واحد عقب‌گرد داشت. شاخص هم‌وزن نیز یک گام جلوتر از دماسنج اصلی بازار افت حدود 1.8 درصدی را ثبت کرد. ارزش معاملات خرد با به 5.300 میلیارد تومان رسید و رقمی بالغ بر 680 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد.

افزایش میزان ابهامات در صنایع مختلف موجب خدشه‌دار شدن روند صعودی شده است. لذا در ادامه این گزارش به جای بررسی وضعیت صنایع و نمادهای بزرگ، نگاهی به تحولات روزهای اخیر و اثرگذار بر بازار خواهیم داشت:

از صنعت خودروسازی آغاز می‌کنیم. در این گروه شایعات پیرامون بلوک‌ها در کنار شیطنت سهامداران درصدی در دو شرکت سایپا و ایران‌خودرو فضای گروه و در ادامه کلیت بازار را تحت تاثیر قرار داده است. به نظر تغییراتی در برنامه واگذاری ایجاد شده و عرضه روزهای اخیر حقوقی‌ها در همین راستا است. هر چند که معتقدیم در نهایت واگذاری اتفاق خواهد افتاد اما نکته بااهمیتی که وجود دارد، این است که چه افرادی خریدار این بلوک‌ها خواهند بود. در واقع حضور گروه‌هایی که با لابی بالا بتوانند وضعیت صنعت خودروسازی را نجات دهند، اهمیت بیشتری نسبت به نرخ واگذاری خواهد داشت.

در گروه پالایشی، برآورده نشدن انتظارات از گزارش‌های 12 ماهه حسابرسی نشده و ناقص بودن درآمد شرکت‌ها، منجر به اصلاح قیمت‌ها شده است. البته کرک اسپرد فرآورده‌ها نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته اما نگرانی‌هایی درخصوص افت آنها با توجه به کاهش دو هفته گذشته وجود دارد. در بازار شایعاتی مطرح است که احتمالا پالایشی‌ها در گزارش حسابرسی شده، سودهای محقق شده را به سمت بالا تعدیل خواهند کرد. به نظر این اتفاق هم رخ خواهد داد و لذا انتظاری برای افت جدی قیمت سهام پالایشی وجود ندارد.

دو صنعت یاد شده موتور محرک بازار در رشد اخیر بودند و حال که هر دو صنعت با چالش مواجه شده‌اند، طبیعی است که شاهد نیم‌سوز شدن موتور بازار باشیم.

اما در گروه فلزی و معدنی، شفاف‌سازی شرکت‌ها درخصوص آغاز خاموشی برق و جدول زمانبندی را داریم. همزمان با این رویداد، قیمت‌های جهانی به ویژه در حوزه فولاد از اسلب و بیلت گرفته تا آهن قراضه، میلگرد و ... تحت تاثیر ارائه تخفیف‌های جدی توسط روسیه کاهش بیش از 25 درصدی داشته است. از طرف دیگر با وجود رشد دلار در بازار آزاد، شاهد ثبات دلار نیمایی و سرکوب ارزی هستیم. لذا 3 رویداد مذکور، مانعی برای حرکت رو به جلو در فولادسازان و شرکت‌های معدنی خواهد بود.

در گروه پتروشیمی اگرچه افت قیمت‌ها طی روزهای اخیر محدودتر بوده اما به هر جهت گزارش‌های فصلی کار را دشوار کرده است. در شاخه متانول‌سازان نیز، گزارش‌های 12 ماهه زاگرس، شخارک و شفن حاکی از افت جدی سود و یا شناسایی زیان تحت تاثیر جهش نرخ یوتیلیتی و گاز و افزایش قابل توجه بهای تمام شده بود. در اوره‌سازان هم دو مشکل ایجاد شده است: مشکل اول افت قیمت اوره در بازارهای جهانی است و مشکل دوم از دست دادن سهم بازار به دلیل ورود جدی روسیه با ارائه تخفیف‌های جدی است. البته در این صنعت هم مشکل سرکوب ارزی برقرار است.

در واقع تحولات رخ داده در 4 صنعت بزرگ و تاثیرگذار بازار که وزن بالایی هم در روند حرکت شاخص کل دارند، موجب شده تا باری دیگر شاهد تشدید فشار عرضه و مختل شدن روند بازار باشیم. البته تصور نگارنده این بخش این است که دست‌هایی هم برای عقب‌گرد و اصلاح بازار در کار بود ! اما به هر جهت به نظر بازار نیاز به زمان و تامین انرژی بیشتری برای برگشت به مدار رشد داشته باشد.

و موضوع آخر؛ ریسک نرخ بهره است. برخی سیگنال‌های هر چند ضعیف دریافت شده که دولت در پی چاپ اوراق و جذب نقدینگی با نرخ‌های سود احتمالی بالاتر است. به نظر ریسک نرخ بهره ریسک بزرگی برای بازار است و البته تا این لحظه سیگنال قوی در این خصوص صادر نشده اما به هر جهت شایعات تائیدنشده‌ای در این خصوص به گوش می‌رسد که امیدواریم به این موضوع رد شود.

در ادامه شاید بد نباشد نگاهی هم به پتانسیل‌های مثبت بازار داشته باشیم:

طی یک ماه اخیر اتخاذ سیاست‌های تورمی از سوی دولت و افزایش نرخ فروش در صنایع داخلی را شاهد بوده‌ایم. این رویداد سیگنالی برای انتظارات تورمی و رشد سود در برخی از شرکت‌های ریالی بازار است.

در همین راستا نرخ ارز از روند خنثی خود خارج شد و با رشد قابل توجه به کانال 30 هزار تومانی راه یافت. مطابق با قواعد تکنیکی و در نظر گرفتن نقدینگی 5 هزار همت در کشور، انتظار می‌رود به مرور شاهد حرکت دلار به سمت قیمت‌های 35 – 36 هزار تومانی باشیم. لذا طبیعتا دولت توانایی کافی برای کنترل نرخ نیما را نداشته باشد. بنابراین با یک لگ زمانی می‌توان حرکت دلار نیما و کاهش شکاف با بازار آزاد را متصور بود.

نکته دیگر اینکه، گزارش‌های ماهانه در بسیاری از صنایع و شرکت‌ها حکایت از رشد مقدار و مبلغ فروش داشته است و این انتظار وجود دارد که در خرداد هم شاهد جهش فروش شرکت‌ها به ویژه در صنایع داخلی تحت تاثیر نرخ‌های جدید اعلام شده باشیم. بنابراین می‌توان امیدوار بود که در بسیاری از شرکت‌ها شاهد تقویت شدن حاشیه سود ناخالص باشیم.

و نکته آخر اینکه به زودی با برگزاری مجامع سالانه، P/E شرکت‌ها تعدیل خواهد شد و همین موضوع می‌تواند عاملی برای بسته شدن کف قیمت‌ها باشد.  

در بازار روز گذشته زهر فروش تا حدودی گرفته شد اما خبر بد اینکه برخی از معامله‌گران نسبت به روند کوتاه‌مدتی بازار ناامید شده‌اند. لذا همین طرز فکر کار را برای حرکت رو به جلو دشوار می‌کند. البته با توجه به تحرکات روز گذشته، برخی اخبار مثبت منتشر شده و برقراری تعادل نسبی، احتمالا برای امروز بازار بهتری را داشته باشیم.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24