بورس 24 : یک کارشناس صنعت خودرو با پیش بینی پیش بینی افزایش 50 درصدی خودرو در سال 1401 در خصوص سیاست واگذاری زیرمجموعههای خودروییها گفت: این موضوع به کاهش زیان انباشه خودروییها منجر شده و اقبال بازار سرمایه را نیز در پی خواهد شد. امیرحسن کاکایی در گفت و گو با برنامه چبورس گفت: با توجه به مواردی چون زیان انباشه خودروییها و عدم تحقق برجام بنظر میرسد باید منتظر شرایط صنعت خودرو دیژه در بحث کیفیت و کاهش قیمتها بود.
بورس24 : یک کارشناس صنعت خودرو با پیش بینی پیش بینی افزایش 50 درصدی خودرو در سال 1401 در خصوص سیاست واگذاری زیرمجموعههای خودروییها گفت: این موضوع به کاهش زیان انباشه خودروییها منجر شده و اقبال بازار سرمایه را نیز در پی خواهد شد.
امیرحسن کاکایی در گفت و گو با برنامه "چبورس" گفت: با توجه به مواردی چون زیان انباشه خودروییها و عدم تحقق برجام بنظر میرسد باید منتظر شرایط صنعت خودرو دیژه در بحث کیفیت و کاهش قیمتها بود.
این کارشناس صنعت خودرو افزود: این در شرایطی است که که سیاستهای چندگانه دولت هم موجب شده در این حوزه بلاتکلیفی بوجود بیاید؛ به عنوان مثال یک روز صحبت از عرضه خودرو در بورس کالا میشود، یک روز وعده برداشتن صفهای ثبت منام میشود و یک روز دیگر سامانه یکپارچه ثبت نام خودرو ایجاد میشود.
وی در پاسخ به این پرسش که نظر شما درباره فروش زیرمجموعه های خودروسازان ( تودلی ها ) چیست ؟ آیا خصوصی سازی زیرمجموعه سبب سبک سازی خودروسازان، افزایش بهره وری و کاهش هزینه های آنها می شود ؟ اذعان داشت: خصوصی سازی زیرمجموعه ها واقعا راه حل خوبی است و با اقبال بازار سرمایه نیز مواجه خواهد شد. اگر قرار است خصوصی سازی انجام شود باید از شرکت های کوچک شروع شود ؛ چرا که شرکت های خودروساز ایران خودرو و سایپا ، بسیار بزرگ بوده و در حدود 30 الی 40 هزار نفر کارمند دارند و ریسک کار بالاست.
کاکایی ادامه داد: در حال حاضر تقریبا 78 درصد صنعت قطعه سازی در کنترل بخش خصوصی است و در سالهای گذشته عملکرد خوبی داشته اند که البته می توان با خصوصی سازی قطعه سازهای زیرمجموعه خودروسازان شروع کرد.
وی با اشاره به این که 7 تا 8 قطعه ساز بزرگ زیر مجموعه خودرو سازان هستند، گفت: این امر سبب پیدایش رقابت کامل در بازار، ارتقا کیفیت و سنجش قانونگذاران می شود. اگر نتیجه کار قابل قبول بود ، می توان به سمت خصوصی سازی شرکت های اصلی خودروسازان رفت.
این کارشناس صنعت خودرو اذعان داشت: درحال حاضر شناسایی زیان در دو خودرو ساز متفاوت است ؛ یکی از خودرو سازان زیان را در کل شرکت مادر پخش می کند ولی دیگری زیان ایجاد شده را صرفا در زیرمجموعه مربوطه شناسایی می کند. ولی روش صحیح این است که همواره باید زیان انباشته کل گروه را در نظر گرفت. خصوصی سازی سبب افزایش شفافیت نیز می شود.
کاکایی همچنین با بیان این که احتمالا تا پایان سال 40 الی 50 درصد افزایش قیمت خودرو داریم، افزود: ظرفیت تولید 2 میلیون خودرو در کشور را داریم ولی مشکل اصلی تامین قطعات مربوطه از جمله ورق گرم فولادی است. هم چنین مشکلات کمبود گاز و برق نیز به مراتب امسال بیشتر از سال قبل است.
شایان ذکر است برنامه "چبورس" هر سهشنبه عصر با اجرای مهدی حاجیوند از استودیوی بورس24 به صورت زنده پخش میشود و با استفاده از نظر کارشناسان به بررسی آخرین تحولات، رویدادها، گمانهزنیها، تحلیلها و تخمینها از بازار سرمایه پرداخته و میکوشد به چیستی، چرایی و چگونگی رخدادهای اثرگذار بر این بازار پاسخ دهد.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.