Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

تا چند ماه قبل نرخ تسعیر ارز 20 هزار تومانی برای بانک ها بسیار دور از دسترس بود، اما امروز این عدد رسما برای تسعیر ارز بانک ها ابلاغ شد.

نرخ تسعیر ارز بانک ها رسما 20 هزار تومان اعلام شد/ سود شناسایی شده از این محل، قابل تقسیم نیست

بورس24 : تا چند ماه قبل نرخ تسعیر ارز 20 هزار تومانی برای بانک ها بسیار دور از دسترس بود، اما امروز این عدد رسما برای تسعیر ارز بانک ها ابلاغ شد.

امروز سرانجام نرخ جدید تسعیر ارز بانک ها توسط بانک مرکزی ابلاغ شد که طبق آن، برای هر یورو 22000 تومان و برای هر دلار 20000 تومان اعلام شده است.

بورس24 دو روز قبل طی گزارش که متن آن در این لینک قابل مشاهده است، خبر وقوع چنین رویدادی را داده بود و حالا بانک مرکزی رسما آن را ابلاغ کرده است.

تسعیر ارز بانک ها

پس از ابلاغ این نرخ، نمادهای بانکی متوقف شدند و احتمالا بازگشایی آن ها به سال آینده موکول خواهد شد. بانک هایی که دارای تراز باز ارزی هستند، از این محل سود خوبی شناسایی خواهند کرد.

آخرین نرخ تسعیر ارز بانک ها در 6 ماهه اول سال 15900 تومان اعلام شده بود. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که سود شناسایی شده از این محل، قابل تقسیم نیست.

چه بانکی بیشترین سود را می برد؟

با توجه به پوزیشن ارزی مثبت و بالای بانک ملت، این بانک در راس افزایش سودآوری از محل رشد نرخ تسعیر ارز بانک ها خواهد بود.

پیش از این ، کاظم چاووشی عضو هیات مدیره بانک ملت در خصوص تسعیر ارز بانک ها و تاثیرات آن بر این شرکت ها به خبرنگار بورس24 گفته بود :  در مورد میزان پیش بینی سود ، همه چیز به میزان نرخ نیما تا پایان سال بستگی دارد .با توجه به شناور بودن میزان نرخ نیمایی باید ببینیم نرخ تا پایان سال چقدر است و با محاسبه 90درصد میانگین ۶ ماهه؛ میزان آن مشخص شود.

او در خصوص  میزان وضعیت باز ارزی بانک ها گفته بود :  دارندگان حساب بانک ملت  در حدود ۵ میلیارد دلار دارای وضعیت مثبت باز ارزی هستند. همچنین  آخرین تراز ارزی ما 7.6 میلیارد دلار است، وضعیت مثبت باز ارزی‌ ما حدود 7.6 میلیارد دلار است، اما از آنجایی که بخشی از ارزهای ما تسعیر ناشونده هستند مانند ماده ۲۰ و مانند مواردی که مرتبط با بخشنامه ۶۰ ،۱۰، ۱۵ بانک مرکزی هستند و بخشی از تسهیلات اعطایی که در سال ۱۳۸۰ یعنی اواخر ۸۰ اعطا شده که جزئی از سرفصل‌های مشکوک است ، در واقع بخش تسعیر شونده بانک تقریبا 4.8 تا ۵ میلیارد دلار قابل تسعیر است.

همه بانک ها سود شناسایی نمی کنند!

گفتنی است ، بیشتر بانک ها با تراز ارزی مثبت همراه هستند ، به ترتیب بانک های ملت ، پارسیان و سامان بیشترین تراز ارزی را در اختیار دارند و بدین ترتیب سود بالاتری از این امر می برند.

از سوی دیگر بانک هایی که مبادلات ارزی خوبی داشته اند مانند اقتصاد نوین نیز تراز باز ارزی دارند و بانک ها هر کدام بنا به میزان دارایی های ارزی خود از این رویداد سود می برند.

البته باید به این مهم توجه داشت برخی بانک ها نیز یا تراز ارزی منفی دارند یا به طور کلی تراز ارزی قابل توجهی نداشته و از محل تسعیر ارز سود چندانی نخواهند برد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24