Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

الگوهای رشد و توسعه کسب و کارهای نوپا یا استارتاپ ها تفاوت های بنیادی با الگوهای سنتی رشد دارند. در این الگوها، پذیرش الزامات شبکه ای و دیجیتال در کنار...

قوانین ارزش آفرینی استارتاپ ها / تغییر الگوی کسب و کار با تغییر اندیشه

بورس24الگوهای رشد و توسعه کسبوکارهای نوپا یا استارتاپ ها تفاوتهای بنیادی با الگوهای سنتی رشد دارند.

در این الگوها، پذیرش الزامات شبکهای و دیجیتال در کنار تغییر الگوهای ذهنی و اندیشه، همچنین تغییر الگوهای کسبوکار، گامهای اصلی برای توسعه عمودی و افقی فعالیتها به شمار میرود. نگاهی به شکلگیری، فعالیت، پیشرفت و توسعه استارتاپهای موفق جهان، بهترین مدرک برای پذیرش چنین الزاماتی است.

برای دیدن نبض بازار بورس ایران روی لینک کلیک کنید.↪️

تغییر الگوها

در سال 2014، نشریه وال استریت جورنال شروع به پیگیری و ثبت فعالیتهای «کلوپ استارتاپهای میلیارد دلاری» کرد. این کلوپ متشکل از شرکتهای خصوصی با ارزش یک میلیارد دلار یا بیشتر است که از آنها با نام Unicorn (تکشاخ) نیز یاد میشود.

در گذشتهای نه چندان دور، استارتاپهای یک میلیارد دلاری نایاب و در حد افسانه بودند، اما امروز همه چیز عوض شده است. در ژانویه 2014 فهرست استارتاپهای یک میلیارد دلاری شامل 45 شرکت بود.

یک سال بعد این رقم به 83 شرکت افزایش یافت. تا ژانویه 2016 این فهرست به رقم 147 استارتاپ رسید.

رشد و توسعه تکشاخها مشکل واقعی برای شرکتهای سنتی موجود به شمار میرود، چون واقعیت این است که این استارتاپ های چند میلیارد دلاری به یک حوزه محدود نمی شوند،

برای اطلاع از بورس امروز روی لینک کلیک کنید.↪️

آنها فقط به نیازهای برآورده نشده پیشین توجه نمیکنند. در عوض، این استارتاپها الگوهای تجاری کاملا جدید با سودآوری بیشتر، مقیاسپذیری و امکان صعود بیشتر را به صنایع موجود عرضه میکنند. در این مورد، چند مثال گویا وجود دارد.

شرکتهای اوبر، لیفت و کوایدی (در چین) نه تنها در حال توسعه بازار حملونقل هستند بلکه سهم آنها از این بازار نیز رو به افزایش است. شرکت Airbnb موجب دور شدن مشتریان از روشهای هتلینگ سنتی شده است.

شرکت های Big Data و تحلیلگر همچون Mu Sigma و Palantir با ارائه مشاوره به شرکتها بهتدریج جای مشاوران و بازاریابان سنتی را میگیرند.

خدمات پرداخت شرکت Stripe به رقیب جدی کارتهای اعتباری و حتی رقبای جوانتر همچون Apple Pay و PayPal تبدیل شده است. در همین حال، گزینههای پرداخت وام شرکتهای Prosper Marketplace و Funding Circle دست بانکها را از این بازار کوتاه کرده است که اینها فقط چند نمونه است. در واقع، استارتاپها در حال تغییر چهره و ماهیت کسبوکارها هستند.

برای گرفتن سبد سهام پیشنهادی  خود روی لینک کلیک کنید↪️

اگر چه تک‌ شاخ ها در حال ایجاد اختلال و تغییر در همه صنایع هستند، اما متدهای مورد استفاده این استارتاپها کاملا یکسانند: آنها فناوری دیجیتال را ترکیب و یکپارچه کردند و شبکههای دیجیتال را بهگونهای که پیش از آن مورد غفلت بازیگران سنتی قرار گرفته بود، به کار گرفتند.

بسیاری از این استارتاپها از سازبندی و سازماندهی شبکهای سود جستند. از آنجا که سازماندهی شبکهای در مقایسه با شرکتهایی که از الگوهای تجاری متفاوت استفاده می کنند، از سرعت بالاتر و هزینه کمتر برخوردار است، حاشیه سود و ارزشهای شرکتی بزرگتری را به همراه دارد.

لیفت، یک نمونه موفق

شرکت آمریکایی لیفت (Lyft) از استارتاپهای موسوم به تکشاخ و یکی از نمونههای موفق در زمینه استفاده از شبکههای دیجیتال است. این شرکت که در حوزههای تولید، بازاریابی و اپراتوری اپلیکیشن موبایلی فعالیت میکند، خدماتی همچون معرفی خودروهای کرایهای، سیستم اشتراک دوچرخه، اجاره خودرو و تحویل غذا را ارائه میکند.

مرکز اصلی این شرکت در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا قرار دارد و در حال حاضر خدمات آن در 644 شهر در آمریکا و 12 شهر کانادا قابل استفاده است.

این شرکت در ژوئن 2012 تاسیس شد. میزان درآمد این شرکت در سه ماه سوم 2021 به 864 میلیون دلار رسید که در مقایسه با رقم 500 میلیون دلار سه ماهه سوم 2020 افزایش 73 درصدی را نشان می دهد.

این رقم همچنین 13 درصد بیشتر از میزان درآمد سه ماهه دوم سال گذشته است. در مجموع، میزان درآمد سال 2021 لیفت با بیش از 18 درصد رشد نسبت به سال 2020 به رقم 2.8 میلیارد دلار رسید.

درآمد این شرکت از 2017 تا پایان 2019 روندی صعودی داشت و از 172 میلیون دلار به بیش از یک میلیارد دلار رسید. اما پس از آن همزمان با همه گیری بیماری کرونا که به اقتصاد جهان و کسبوکارهای مختلف آسیب وارد کرد، میزان درآمدهای لیفت هم به شدت کاهش یافت.

این شرکت از سه ماهه دوم 2020 دوباره در مسیر رونق قرار گرفت و با افزایش درآمد رو به‌ رو شد.

عکس

قیمت سهام لیفت نسبت به زمان عرضه اولیه با کاهش همراه بوده که علت اصلی این افت قیمت، کاهش فعالیت ها و افت درآمدها به دلیل همه‌ گیری کرونا بوده است.

این اتفاقی است که برای بسیاری از کسب‌ و کارها، چه قدیمی و چه نوپا، رخ داده است. در نمودار زیر، روند قیمت سهام لیفت از آوریل 2020 تا امروز را مشاهده می‌ کنید.

جدول

افت قیمت سهام لیفت در حالی است که درآمدهای این شرکت در یک سال گذشته روند صعودی داشته است. به گفته کارشناسان، همگام با بازگشت رونق به اقتصاد جهان، تک‌ شاخ‌ هایی مانند لیفت نیز با جهش درآمد و توسعه فعالیت ها رو به‌ رو خواهند ش.

چرا که شرکت هایی همچون لیفت از پتانسیل بالای بهبود کسب درآمد برخوردار هستند.

به بیان دیگر، چنین شرکت هایی این توان را دارند که درآمدهای عملیاتی خود را از راه‌ های گوناگون همچون افزایش کارمزد موثر یا افزایش فروش به هر کاربر، افزایش دهند.

این موضوعی است که سرمایه گذاران همیشه به آن توجه ویژه دارند و در اطلاعات تاریخی شرکت به دنبال شواهدی از آن هستند.

به عنوان نمونه، لیفت موفق شد که درآمد حاصل از هر کاربر را در 2 سال از 18 دلار به 36 دلار افزایش دهد. شرکت لیفت همچنین از طریق تقسیمبندی دقیق کاربران و رانندگان و نیز کاهش هزینه هایی همچون تخفیف ها و یارانه ها موفق شد که نرخ کمیسیون موثر خود را از 18 درصد به 27 درصد افزایش دهد. در نمودار زیر این مورد را مشاهده می کنید.

 جدول

منبع خبر: صدای بورس

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24