Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

به دنبال درخواست چند هزار سهامدار از رئیس جمهور برای حمایت از بورس، مطالبه گری سهامداران جواب داد و مصوبات 10 بندی حمایت از بورس ابلاغ شد.

مطالبه گری سهامداران جواب داد / مصوبات 10 بندی حمایت از بورس ابلاغ شد

بورس24 : به دنبال درخواست چند هزار سهامدار از رئیس جمهور برای حمایت از بورس، مطالبه گری سهامداران جواب داد و مصوبات 10 بندی حمایت از بورس ابلاغ شد.

کارزاری تحت عنوان «بورس را دریابید» از چند روز قبل در بورس راه افتاد که در آن سهامداران نامه ای به رئیس جمهور نوشتند و این کارزار با با 6135 امضاء به پایان رسید و دو روز قبل به دفتر رئیس جمهور ارسال شد. در این نامه نوشته شده است:

حجت الاسلام و المسلمین، جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام و عرض ادب

احتراما ضمن تبریک به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا (س)، اینجانبان از آن مقام محترم بعد از گذشت بیش از 5 ماه از شروع کار دولت سیزدهم، درخواست تحقق وعده انتخاباتی خود در خصوص اولویت قرار دادن بازار سرمایه و خروج از بحران فعلی را داریم.

جناب آقای رئیسی، در هفته های گذشته علی رغم پیگیری های وزیر محترم اقتصاد و ریاست سازمان بورس، متاسفانه تاکنون مصوبات 10 بندی ستاد اقتصادی دولت در خصوص تغییرات در لایحه بودجه 1401 با محوریت حمایت از بازار سرمایه از سوی سازمان برنامه و بودجه به مجلس شورای اسلامی ارسال نشده است!

رئیس جمهور محترم، آیا سازمان برنامه و بودجه جایگاهی بالاتر از ستاد اقتصادی دولت دارد که راسا" تصمیم به عدم ارسال مصوبه 10 بندی به مجلس شورای اسلامی را گرفته است ؟

خرداد ماه 1400 و پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، فعالان بازار سرمایه گمان بر این داشتند با روی کار آمدن دولت مردمی، اقتصاد پیش بینی پذیر خواهد شد اما آنچه در عمل می بینند، چند صدایی در تیم اقتصادی دولت است . چند صدایی که امروزه از مهمترین معضلات بازار سرمایه است. بازار سرمایه ای که در سال 99 در یکی از بدترین شرایط تحریمی به کمک اقتصاد کشور آمد.

سازمان برنامه و بودجه با اعمال بندهایی در لایحه بودجه 1401، عملا" نه تنها باعث کاهش ارزش دارایی های دولت می شود، بلکه ضمن لطمه ای اساسی به تولید، بازار سرمایه را وارد بحرانی جدی خواهد کرد. عدم اصلاح فرمول معیوب نرخ خوراک پتروشیمی ها و نرخ گاز صنایع، یکی از موارد مهمی است که به شدت به صنایع مادر کشور خسارت وارد خواهد کرد. متاسفانه علی رغم اصلاح این موارد در مصوبه 10 بندی ستاد اقتصادی دولت، هنوز این مصوبات به مجلس ارسال نشده است.

آقای رئیس جمهور، خبر تاسف آور این روزها تعطیلی پتروشیمی کاوه ، دومین متانول ساز جهان به علت افزایش نرخ خوراک است. آیا این چنین باید کلام مقام معظم رهبری را اجرا نمود ؟ این چنین باید از تولید مانع زدایی کرد ؟

در صورت عدم اصلاح فرمول نرخ خوراک و گاز، دو صنعت استراتژیک و کلیدی پتروشیمی و فولاد سازی که در سال های تحریم مهمترین منبع ارزآوری کشور بودند، دچار خسارت های جبران ناپذیری می شوند. دولت محترم در بسیاری از شرکت های پتروشیمی و فولادسازی به طور مستقیم و غیر مستقیم سهامدار است. صندوق های بازنشستگی و از همه مهمتر سهامداران عدالت، از دیگر سهامداران شرکت های این دو صنعت هستند.

آیا سازمان برنامه و بودجه به دنبال کاهش ارزش دارایی های دولت، صندوق های بازنشستگی و سهام عدالت است ؟

رئیس جمهور محترم، ما امضا کنندگان این نامه، از شما درخواست داریم دستور فرمایید تا موارد مرتبط با اصلاحیه لایحه بودجه 1401 از مصوبات 10بندی ستاد اقتصادی دولت، هر چه سریع تر به نفع تولید و در راستای وعده های حمایتی از بازار سرمایه، به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.

توضیحات وزیر اقتصاد درباره مصوبات دولت

حالا دو روز پس از ارسال نامه به دفتر رئیس جمهور، خبرهای خوشی درباره بورس شنیده می شود، از جمله اینکه مصوبات 10 بندی حمایت از بورس ابلاغ شده است.

خاندوزی، وزیر اقتصاد در توضیح مصوبات هیات دولت برای حمایت از بورس، به چند نکته اشاره می کند:

1-سقف گذاری نرخ خوراک و نرخ سوخت؛ ۵۰۰۰ هزارتومان برای نرخ خوراک و ۲۰۰۰ زمان برای نرخ سوخت.

مصوبه هیئت وزیران با وجود کاهش درآمد ۴۰ همتی دولت، نشان‌دهنده اهمیت رونق اقتصادی برای دولت است.

2-بانک مرکزی نرخ سامانه نیما در شش ماه گذشته را مبنا قرار دهد و معادل ۹۰ درصد آن را برای نرخ تسعیر دارایی های خارجی و دارایی های ارزی بانکها در نظر بگیرد.

3-تنظیم نرخ سود بین بانکی با سقف ۲۰ درصد.

4-بخشی از سهام دولت در شرکت های دولتی به عنوان وثیقه نزد صندوق تثبیت بازار قرار داده شود. طبق مصوبه هیئت دولت، سقف سهام دولت در شرکت های دولتی به عنوان پشتوانه صندوق تثبیت، برداشته شد.

5- ۱۰ درصد از عرضه اولیه شرکت های دولتی بابت بازارگردانی همان سهام باید در نظر گرفته شود تا ناشر مکلف باشد از سهام های خودش حمایت کند.

متن نامه ابلاغی مخبر معاون اول رئیس جمهور به وزرای اقتصادی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس بانک مرکزی را در زیر مشاهده می کنید:

نامه مخبر

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • Ali Mahdikhani
    Ali Mahdikhani

    سپاس بیکران. عالی بود

    2 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24