استارت آپ ها، شرکت ها و کسب و کارهای نوپایی هستند که یا در حوزه فناوری فعالیت می کنند یا بستر فعالیت آنها با استفاده از فناوری های نوین شکل گرفته است...
بورس24 : استارت آپ ها، شرکت ها و کسب و کارهای نوپایی هستند که یا در حوزه فناوری فعالیت می کنند یا بستر فعالیت آنها با استفاده از فناوری های نوین شکل گرفته است.
استارت آپ ها، شرکتها و کسب و کارهای نوپایی هستند که یا در حوزه فناوری فعالیت می کنند یا بستر فعالیت آنها با استفاده از فناوری های نوین شکل گرفته است.
هر استارت آپ یک کسب و کار جدید است. یکی از ویژگی های مهم استارت آپ ها این است که از پتانسیل رشد بالایی برخوردار هستند.
یکی از راه های رونق استارت آپ ها، ورود به بازار سرمایه است. با این حال، استارت آپ ها مفهومی ناشناخته برای فعالان بورس به شمار می روند.
بر این اساس، برای ورود موفقیت آمیز استارت آپ ها به بازار سرمایه، لازم است که فعالان این بازار با استارتآپهای پلتفرمی، مدل کسبوکار، مدل رشد و توسعه همچنین نگاه متفاوت به ارزش گذاری آنها در بازار سرمایه آشنا شوند.
با نگاهی به فهرست استارت آپ های موفق آمریکایی که از طریق IPO وارد بازار سرمایه شده اند، می توان به اهمیت این کسب و کارهای نوپا در رونق بخشیدن به فعالیت های بورس و توسعه این شرکت ها پی برد.
در این میان، توجه به برخی نکات کلیدی درباره عرضه اولیه استارت آپ ها در بورس از اهمیت بالایی برخوردار است.
در اینجا با اشاره به وضعیت شرکتهایی همچون لیفت، اوبر و توئیتر به مرور این نکات می پردازیم.
۱- شرایط سودآوری در زمان عرضه اولیه: سودآوری مساله اصلی سرمایهگذاران نیست. سودآوری به هیچ وجه شرط لازم برای یک عرضه اولیه موفق نیست. بیشتر شرکت های استارتآپی در زمان عرضه اولیه زیانده هستند. در سال ۲۰۱۹ بیش از ۸۰ درصد شرکتهای فناوریمحور در زمان عرضه اولیه زیانده بودند.
به عنوان نمونه، شرکت های لیفت، آمازون و اوبر که از رشد بالای درآمدی برخوردارند، در زمان عرضه اولیه زیانده بودند و مدتی طول کشید تا رشد چندبرابری در کسب و کار و قیمت سهام خود را تجربه کنند.
۲- بازار قابل دسترس بزرگ: در بررسی تمام استارتآپهای IPO شده، توجه به این نکته مهم است که یکی از دلایل اصلی ارزشگذاری بالای این شرکت ها از سوی سرمایه گذاران، بازار بزرگ و قابل دسترس این کسب و کارها بوده است.
۳- تصویر برند: آگاهی از برند و موقعیت آن در بازار از دیگر مواردی است سرمایهگذاران توجه زیادی به آن دارند. به عنوان مثال، شرکت لیفت در زمان عرضه اولیه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بازار را در اختیار داشت، اما بیش از ۹۵ درصد کاربران بازار درخواست خودرو، لیفت را به عنوان یک بازیگر قوی در این حوزه می شناختند.
۴- پتانسیل افزایش درآمد: بسیاری از استارتآپ ها این پتانسیل را دارند که درآمد عملیاتی خود را از راههای مختلف افزایش دهند و این نکتهای است که سرمایهگذاران توجه خاصی به آن دارند.
۵- افزایش سهم بازار: سرمایه گذاران همیشه در اطلاعات تاریخی شرکت ها به دنبال شواهدی می گردند که نشان دهنده توانمندی عملیاتی و فنی شرکت برای افزایش سهم بازار باشد. چرا که در این صورت می توانند امید بیشتری به آینده آن شرکت داشته باشند.
۶-افزایش پایدار کاربران گوشی هوشمند: با توجه به اینکه محصول بیشتر شرکتهای فناوری محور به صورت اپلیکیشن به بازار عرضه میشود، مواردی همچون ضریب نفوذ گوشی های هوشمند بین مردم و ضریب نفوذ اپلیکیشن در بین کاربران از اهمیت زیادی برخوردار است.
۷-ورود به کسب وکارهای جدید: در بررسی پلتفرم ها و استارت آپ ها، همواره امکان توسعه افقی بازار بر اساس شبکه کاربران موجود و ظرفیت عملیاتی و فنی تیم مورد بررسی قرار می گیرد و سرمایه گذاران ارزش زیادی برای این موضوع قائل هستند.
۸- اثر شبکه ای: اثر شبکه ای از مهمترین مواردی است که سرمایه گذاران در بحث ارزش گذاری پلتفرمها در نظر می گیرند. زمانی که با افزایش تعداد کاربران یک محصول به ارزش، جذابیت یا کیفیت آن محصول اضافه می شود، با اثر شبکهای مواجه هستیم.
۹- نسبت P/S: یکی از نسبتهای مهم در ارزشگذاری شرکتها، نسبت P/S است که حاصل تقسیم ارزش بازار شرکت به درآمد ۱۲ ماهه آن است. این نسبت برای مقایسه و ارزشگذاری شرکت هایی استفاده میشود که در صنایع جوان با پتانسیل رشد بالا فعالیت می کنند.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.