Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

در وزن‌کشی اخبار مثبت و منفی می‌بینیم که به غیر از یک مورد که بخش اندکی از سود فولادسازان و شرکت‌های پتروشیمی را کاهش می‌دهد در سایر بخش‌ها نکات مثبتی وجود دارد. ضمن اینکه دولت بازارهای موازی را برای کسب مالیات سنگین مورد هدف قرار داده است در حالی که مالیات بورس مجددا در همین بازار سرمایه‌گذاری خواهد شد.

دریای خون

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات چهارمین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته با وجود فشار نسبی عرضه در بسیاری از گروه‌ها اما سر و شکل چندان بدی نداشت و حتی در دقایق ابتدایی امیدهایی به برگشت بازار وجود داشت اما رفته‌رفته با گذر از یکساعت ابتدایی بازار فشار عرضه‌ها بالا گرفت و هر چه به سمت جلو حرکت کردیم، فروشنده‌های بیشتری در بازار مشاهده شدند تا در یک روز تلخ و کسل‌کننده شاهد عقبگرد شاخص و از دست رفتن کانال 1.3 میلیون واحد باشیم.

روز گذشته درخصوص لایحه بودجه بطور مفصل بحث شد. نکات مثبت درون بودجه عبارتند از:

1-         حذف ارز 4.200 تومانی

2-         تعیین نرخ تسعیر 23 هزار تومانی

3-         عدم افزایش حق بهره مالکانه معادن

4-         عدم تغییر نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی

5-         تزریق حدود ۶ همت منابع به صندوق تثبیت

6-         دریافت مجوز شرکت‌های صادرات‌محور برای عرضه ارزهای خود به نرخ رقابتی در سامانه نیما و از بین رفتن فاصله قیمتی حدود ۵ هزار تومانی میان نرخ نیما و بازار آزاد.

نکات منفی:

1-         رشد 3 برابری نرخ سوخت واحد‌های فولادی و پتروشیمی. البته زمزمه‌هایی درخصوص تعیین سقف 2.500 تومان برای نرخ سوخت وجود دارد.

2-         حذف معافیت مالیاتی صادرکنندگان مواد خام و نیمه خام فولادی و پتروشیمی از موارد جدید اضافه شده به بودجه است که هنوز شفاف نیست. در این بخش باید دید تعریف وزارت صمت از محصولات نیمه خام چه خواهد بود اما اگر مبنا را بازار جهانی بگذاریم، انواع شمش فلزات، کاتد مس در دسته محصولات نهایی طبقه‌بندی می‌شوند.

در وزن‌کشی اخبار مثبت و منفی می‌بینیم که به غیر از یک مورد که بخش اندکی از سود فولادسازان و شرکت‌های پتروشیمی را کاهش می‌دهد در سایر بخش‌ها نکات مثبتی وجود دارد. ضمن اینکه خروجی لایحه بودجه از دید نگارنده این بخش این است که دولت بازارهای موازی را برای کسب مالیات سنگین مورد هدف قرار داده است در حالی که مالیات بورس مجددا در همین بازار سرمایه‌گذاری خواهد شد.

به نظر واکنش بازار به بودجه بسیار تُند و غیر منطقی بود. خصوصاکه برخی صنایع که حتی تاثیر مثبت می‌پذیرفتند با تنگی نفس ناشی از بوی گاز مواجه شدند !! البته عامل اصلی وضعیت فعلی بازار برچیده شدن اعتماد عمومی و حتی شیطنت در برخی از سهام مورد توجه است. فعالان بازار به شدت نسبت به سیاستگذاران بی‌اعتماد شده‌اند. در واقع بخش بااهمیتی از ابهامات هشت‌گانه برای بازار مشخص شده اما این بی‌اعتمادی است که این‌چنین بازار را زمین‌ زده و اکنون با وجود گذشت بیش از 16 ماه شاهد خروج نقدینگی هستیم.

برای روز گذشته پیش‌بینی این بود که از نیمه دوم بازار سمت تقاضا بهبود یابد. اما این‌چنین نشد و یک روز تلخ دیگر را پشت‌سر گذاشتیم. لذا با وجود اینکه بسیاری از سهم‌ها در قیمت‌های فعلی را بسیار ارزنده می‌دانیم و شاخص کل نیز در محدوده یک میلیون و 280 هزار واحدی به سطح حمایتی مهم (تراز 61.8 درصد فیبوناچی( می‌رسد، اما بهتر است برای امروز پیش‌بینی خاصی نداشته باشیم چراکه رفتار بازار از منطق پیروی نمی‌کند ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24