Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

عباس کشوری مدیر عامل کارگزاری بانک رفاه در خصوص آینده و وضعیت بازار سرمایه می گوید...

آینده بورس؟

بورس24 : عباس کشوری مدیر عامل کارگزاری بانک رفاه در خصوص آینده و وضعیت بازار سرمایه  می گوید :

* اگربخواهیم تحلیل دقیقی تا پایان سال داشته باشیم ،  نیازمند تعیین تکلیف متغیرهای مهمی هستیم. اولین موضوع نرخ ارز است که تاثیر مستقیمی بر بازار سهام دارد و این متغیر هم به مذاکرات و توافق احتمالی در آذر ماه منوط خواهد بود که اگر این توافق انجام شود ، به طور قطع نرخ ارز تا 30درصد  و به تبع آن ارز نیمایی هم کاهش خواهد داشت.

* از آنجایی که 60درصد سهام  بازار سرمایه کامودیتی محور هستند، ممکن است که این سهام اصلاح شوند و بازار سرمایه تحت تاثیر قرار بگیرد اما ، در میان مدت و در سال 1400 این سهام بسیار جذاب هستند و قطعا" با کاهش نرخ ارز هزینه های جانبی این شرکت ها در بحث حمل ونقل و...کاهش و سودآوری این شرکت ها افزایش خواهد داشت.

* اما اگر بحث مذاکرات فرسایشی شود در کوتاه مدت ممکن است که نرخ ارز تحت تاثیر قرار بگیرد و طبق پیش بینی ها ممکن است که سقف های قبل را رد کند و به کانال بالاتری برسد درنیتجه گره فلزات کامودیتی محور وضعیت بهتری خواهند داشت.

* متغیر  تاثیر گذار دیگر در بازار سرمایه نرخ بهره است، در حال حاضر نرخ بهره بانکی در مرز 21درصد، نرخ ب اوراق تا24 درصد  است و این بازار بدهی و اوراق اگر جذاب باشد قطعا بزرگترین رقیب برای سرمایه گذاری در بازار سهام خواهد بود. چرا که به دلیل بدون ریسک بودن ،  نهاد ها مجاب می شوند که بخشی از سرمایه گذاری خود را به سمت بازار پول و اوراق شیفت بدهند و با انتشار اوراق  و عرضه زیاد نرخ بهره افزایش خواهد داشت.

* از طرفی قیمت گذاری دستوری هم در وضعیت منفی بازار بی تاثیر نیست تا زمانی که زمزمه های قیمت گذاری دستوری در صنایع وجود داشته باشد این موضوع عامل منفی برای بازار سرمایه و به ویژه فروش محصولات در بورس کالا است.

* خبر خوب این است که برای سال 1401 احتمالا" وضعیت بهتری خواهیم داشت البته لایحه  بودجه 1401 هم  چشم انداز را روشن تر خواهد نمود.

* تقویت صندوق توسعه و تثبیت بازار می تواند به بازار کمک کننده باشد و اگر احتمام جدی در بین سیاست گذاران  وجود نداشته باشد تا از اظهار نظر های متناقض پرهیز کنند اطمینان خاطر برای سرمایه گذاران را از بین می برد.

 * بر همین اساس  در حال حاضر نمی توانیم انتظار رشد شارپی در بازار سرمایه داشته باشیم.  اما بازار در قیمت هایی  که وجود دارد ، ارزنده است و از لحاظ بنیادی سهام ارزنده هستند ولی به هر حال  باید از این دوره گذار عبور کنیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24