Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

بازار سرمایه این روزها جذابیت خود را برای سرمایه گذاری از دست داده و شاهد کوچ نقدینگی به سمت بازار های دیگری هستیم، اتفاقی که منجر شده تا بسیاری از سهام ارزشمند و بنیادی بازار نیز با بی مهری روبرو شوند و خریدار نداشته باشند.

تغییر سیاست ها و دستورالعمل ها، عامل از بین رفتن اعتماد در بورس

بورس24 : بازار سرمایه این روزها جذابیت خود را برای سرمایه گذاری از دست داده و شاهد کوچ نقدینگی به سمت بازار های دیگری هستیم، اتفاقی که منجر شده تا بسیاری از سهام ارزشمند و بنیادی بازار نیز با بی مهری روبرو شوند و خریدار نداشته باشند.

عباس نعیمی پیشکسوت بازار سهام و مدرس سرمایه گذاری در خصوص متغیرهای اثر گذار بر بازار سهام توضیح داد و به بورس24 گفت: با توجه به شرایط موجود این انتظار که تا پایان سال دلار در محدوده 30 هزار تومان نوسان کند وجود دارد و نمی توان انتظار نوسانات هیجانی صعودی یا نزولی در قیمت ارز را شاهد بود.

وی ادامه داد: روند حرکت شاخص کل بورس نیز حکایت از آن دارد که نوسانی در محدوده 1.35 میلیون تا 1.55 میلیون واحد تا پایان سال را شاهد خواهیم بود.

نعیمی  در ادامه گفت: با توجه به گزارشات منتشر شده و روند بازارهای جهانی سهام بنیادی در بازار با شرایط خوبی روبرو هستند و نسبت قیمت به سود محقق شده برآوردی شرکت ها بسیار مطلوب است و فرصت خوبی است تا شرکت های سرمایه گذاری اقدام به اصلاح پرتفوی کنند و به سمت سهام بنیادی حرکت کنند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در ادامه گفت: یکی از چالش های موجود در بازار تغییر سیاست ها و دستور العمل هاست که منجر شده تا اعتماد سرمایه گذاران به بورس کم شود. سیاست هایی مانند تغییرات قیمت خودرو، تصمیمات پیرامون ارز 4200 تومانی و ...  با توجه به این شرایط سرمایه گذاران نسبت به بازار سهام بی اعتماد شده اند و علی رغم P بر E های جذاب برای سرمایه گذاری شاهد خروج نقدینگی از بازار هستیم .

اعتماد باید به بازار برگردد

او گفت: با توجه به ورود گسترده سرمایه گذاران حقیقی به بازار نیاز است تا شاهد بازنگری هایی در بازار سهام باشیم. تا پیش از این سهامداران حقوقی بر حقیقی غلبه داشتند و می توانستند به صورت دستوری از بازار حمایت کنند اما در دوران فعلی  با افزایش تعداد سهامداران حقیقی در بازار شاهد انتقال قدرت از حقوقی به حقیقی ها هستیم که مدیریت دستوری بازار در این شرایط نیاز به حجم قابل توجهی از منابع مالی خواهد داشت، بنابراین اگر اعتماد به بازار برنگردد حوادث بدتری را در بازار شاهد خواهیم بود.

البته سیاست های فعلی جو بی اعتمادی را در بازار تداوم می دهد از جمله انتشار گسترده اوراق بدهی با نرخ های بالا که این اقدام عملا با برقرار روند صعودی در بازار سهام در تناقض است. از طرفی افزایش نرخ بازده اوراق منجر می شود تا P برE  بازار تنزیل شود و سرمایه گذاران در بازار  این احساس را خواهند داشت که سهام ارزنده موجود در بازار اضافه ارزش دارند و نرخ سهام باز هم باید تنزیل شود.

نعیمی در پایان گفت: شرط بازگشت آرامش و اعتماد به بازار ثبات در قوانین، دستور العمل ها و سیاست هاست تا تحلیل گران بتوانند بر مبنای متغیرهای در دسترس چشم انداز پیش رو را بدون ریسک های متنوع و متعدد تحلیل کنند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24