Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه تحت تاثیر عقب‌گرد کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و گزارش پر ابهام 6 ماهه پالایش نفت تهران، با فشار نسبی عرضه کار خود را آغاز کرد. در این روز ارزش معاملات محدود و تراز نقدینگی حقیقی‌ها منفی بود.

نگاه معامله گران بورس به کدال و دلار

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه تحت تاثیر عقب‌گرد کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و گزارش پر ابهام 6 ماهه پالایش نفت تهران، با فشار نسبی عرضه کار خود را آغاز کرد. در این روز ارزش معاملات محدود و تراز نقدینگی حقیقی‌ها منفی بود.

در نتیجه این رویداد شاخص کل با افت 13 هزار واحدی به کار خود خاتمه داد. اما طبق روال مرسوم، با خاتمه یافتن مهر ‌ماه، طیف زیادی از شرکت‌ها گزارش‌های 6 ماهه خود را در دقیقه 90 و وقت‌های اضافه راهی کدال نمودند و طبیعی است که برای هفته پیش رو شاهد تاثیرگذاری نسبی این گزارش‌ها بر بازار سهام باشیم.

موقعیت کنونی سهام از یک جنبه با گذشته متفاوت است؛ چرا‌که بر اساس محاسبات موجود، حاشیه سود متوسط شرکت‌ها در مجموع در محدوده 38 تا 40 درصد قرار دارد که با فاصله زیاد از میانگین دو دهه اخیر (۲۳‌ درصد) بالاتر است. تلفیق مجموعه‌ای از عوامل شامل جهش نرخ فروش کالاهای صادراتی، عدم ‌رشد متناسب هزینه نهاده‌های تولید (مانند دستمزد، انرژی، برخی اقلام سربار و ...) و نیز اثر موجودی‌های ارزان در یک دوره پرشتاب تورمی منجر به افزایش بی‌سابقه حاشیه سود شرکت‌ها در دو سال گذشته شده است.

حال با کشیده شدن نسبی ترمز رشد ارز و طرف دیگر تُند شدن آهنگ رشد هزینه‌ها، احتمالا باید توقف افزایش حاشیه سود شرکت‌ها در نیمه دوم سال را داشته باشیم. بنابراین طبیعی است که این روزها، کمی گیجی را در رفتار معامله‌گران در راستای غربال کردن سبد سهام داشته باشیم. برای امروز بازاری نوسانی مدنظر است و البته در این بین شرکت‌هایی که گزارش‌های قوی‌تری داشتند، بیش از سایرین مورد توجه خواهند بود.

طبق روال مرسوم، با خاتمه یافتن مهر ‌ماه، طیف زیادی از شرکت‌ها گزارش‌های 6 ماهه خود را در دقیقه 90 و وقت‌های اضافه راهی کدال نمودند و طبیعی است که برای هفته پیش رو شاهد تاثیرگذاری نسبی این گزارش‌ها بر بازار سهام باشیم. موقعیت کنونی سهام از یک جنبه با گذشته متفاوت است؛ چرا‌که بر اساس محاسبات موجود، حاشیه سود متوسط شرکت‌ها در مجموع در محدوده 38 تا 40 درصد قرار دارد که با فاصله زیاد از میانگین دو دهه اخیر (۲۳‌ درصد) بالاتر است.

برای مشاهده مطب هشت صبح و پیش بینی بازار اینجا کلیک کنید...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24