زیان خودروسازان به دلیل قیمت گذاری نیست خودرو سازان بعضا از قیمتگذاری سود هم می برند خودرو نان نیست که مصرف کننده نهایی ارزان بخرد و بخورد
بورس24 : در حالی دست بر داشتن دولت از قیمت گذاری کالا و خدمات به ویژه خودرو این روز ها به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است ، چهره های مختلف اقتصادی و سیاسی به بررسی تبعات ادامه این وضعیت می پردازند.
عباس عبدی پژوهشگر و فعال سیاسی در خصوص موضوع قیمتگذاری دستوری کالا ها و خدمات و تبعات و مشکلات آن به خبرنگار بورس24 گفت: به طور کلی قیمت گذاری یک عمل بیهوده و زیانباری است و به هیچ وجه تجربه موفقی نبوده است.
این روزنامه نگار گفت: قیمتگذاری دستوری فقط در مواقع بسیار استثنایی و کالای خاص و در کوتاه مدت قابل دفاع بوده و انجام میشود و همانطور که اشاره کردم، تاکنون قیمت گذاری دستوری موفق سراغ ندارم مگر در موارد استثنایی و کالاهای خاص و به طور موقت.
عبدی در پاسخ به این سوال که آیا موافقید که قیمتگذاری دستوری عملا باعث شده، صنعت خودرو سازی زیان سنگینی متحمل شود، گفت: زیان خودروسازان به دلیل قیمت گذاری نیست، بلکه به علت ساختار اقتصادی غلط و وجود قیمت گذاری است. خودرو سازان بعضا از قیمتگذاری سود هم می برند، زیرا خودروها را با قیمت پایین و ویژه میان خود یا افراد معرفی شده از طرف صاحبان قدرت، توزیع میکنند و در نهایت خودرو با قیمت آزاد و بازار به دست مردم میرسد و این تفاوت قیمت به جیب سیاستمداران و مدیران صنعت و واسطهها می رود. خودرو نان نیست که مصرف کننده نهایی ارزان بخرد و بخورد. مابهالتفاوت قیمت خودروی ارزان به جیب خودشان میرود. روشن است که قیمتگذاری در بلند مدت ضرر است و این زیان به جامعه و صنعت و اقتصاد و مردم تحمیل خواهد شد.
وی گفت: به طور کلی تمامی کالاهای موجود در زنجیره تولید صنعت حمل و نقل و سایر صنایع باید از شمول قیمت گذاری حذف شوند و تا زمانی که قیمت گذاری وجود دارد، فساد، کاهش کیفیت و اتلاف وقت مدیریت کشور بسیار واضح و آشکار است. فراموش نکنیم یکی از عوارض مهم قیمتگذاری، اختلال در انتخاب مدیران توانا ودر نتیجه حضور مدیران فاقد صلاحیت در این صنعت است.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.