Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

جلسه شورای قیمت گذاری و سیاست های حمایتی از کشاورزان در روز دوشنبه ۲۹ شهریور ماه با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار گردید. در جلسه این شورا قیمت‌ های تضمینی و حمایتی و همچنین بسته‌ های حمایتی از محصولات کشاورزی مصوب می‌ شود. به بیان نماینده مردم تربت حیدریه در خصوص جزییات خرید حمایتی زعفران از کشاورزان، در این جلسه یک بسته حمایتی برای کشاورزان در سال زراعی جدید که از چند روز دیگر شروع می‌ شود، توسط این شورا به تصویب رسید...

اعلام جزییات خرید حمایتی زعفران در سال زراعی جدید

بورس24جلسه شورای قیمت گذاری و سیاست های حمایتی از کشاورزان در روز دوشنبه ۲۹ شهریور ماه با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار گردید.

در جلسه این شورا قیمت‌ های تضمینی و حمایتی و همچنین بسته‌ های حمایتی از محصولات کشاورزی مصوب می‌ شود. به بیان نماینده مردم تربت حیدریه درخصوص جزییات خرید حمایتی زعفران از کشاورزان، در این جلسه یک بسته حمایتی برای کشاورزان در سال زراعی جدید که از چند روز دیگر شروع می‌شود، توسط این شورا به تصویب رسید.

محسن زنگنه رئیس کمیته رفع موانع تولید کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی درباره جزییات خرید حمایتی زعفران توضیح داد: حداقل قیمت برای خرید توافقی زعفران که توسط اتحادیه‌ های تعاونی روستایی و تولیدی و همچنین سایر اتحادیه‌ ها کشاورزی انجام می‌ شود برای زعفران نگین صادراتی ۲۰ میلیون و ۵۰۰ تعیین شد که البته این قیمت، مبلغ حداقلی است و ممکن است شرکت‌ های تعاونی، تعاونی‌ های روستایی و یا بازار سرمایه در بورس کالا با قیمت‌ های بالاتر از ۲۰ میلیون هم زعفران را از کشاورزان خریداری کنند.

زنگنه خاطرنشان کرد: قیمت انواع زعفران مثل زعفران پوشال نیز تا یک هفته آینده تعیین و اعلام می‌شود. کشاورزان می‌توانند زعفران خود را برای فروش با این قیمت به تعاون روستایی و یا اتحادیه‌های تعاونی ارائه کنند.

وی در ادامه بیان نمود: در گذشته فقط تعاونی روستایی با قیمت مصوب زعفران را خریداری می‌کرد، ولی امسال از محل تبصره ۱۴ مبلغی را برای حمایت از زعفران گذاشتیم و مقرر شد بخشی از این مبلغ را به عنوان یارانه تسهیلات در اختیار بانک کشاورزی قرار بدهیم و بانک کشاورزی به خریداران زعفران که این کف قیمت را رعایت کنند، وام با تسهیلات ۸ درصد با بازپرداخت ۱۸ ماهه بدهد که مقدار این تسهیلات ۸ درصدی ۳۴۰۰ میلیارد تومان است.

این مبالغ در بودجه ۱۴۰۰ دیده شده است و تعاونی‌های روستایی و سایر تعاونی‌ها و صادرکنندگان زعفران می‌توانند با مراجعه به بانک کشاورزی از این تسهیلات برای خرید زعفران با قیمت ۲۰ میلیون استفاده کنند. اگر بخش خصوصی از این نوع خرید حمایت نکند تعاونی روستایی موظف است این کف قیمت را برای خرید زعفران از کشاورز حتما رعایت کند.

زنگنه درباره بسته دوم این طرح گفت: در بسته دوم، پرداخت ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب شده تا با تسهیلات ۸ درصد در اختیار تعاونی‌های روستایی و توسط آنها به صورت تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

علاوه بر این مصوب شده که دولت تا پایان سال ۱۴۰۰ صندوق حمایت از زعفران را راه‌اندازی کند و مقرر شد که ۴۹ درصد سهام این صندوق آورده دولت باشد که از محل فروش دارایی‌های جهاد کشاورزی این مبلغ تامین و به صندوق پرداخت شود.

برای هر کشاورز مبلغ ۱۰۰ هزار تومان که در مجموع حدود ۲۰ میلیارد تومان می‌شود، از سوی دولت به عنوان حق‌السهم کشاورز در این صندوق سرمایه‌گذاری می‌شود. اگر این اتفاق بیفتد یکی از اقدامات بسیار زیربنایی برای زعفران است که می‌تواند نگرانی ما را در سال‌های آینده برای خرید زعفران و حمایت از صادرکنندگان و فرآوری زعفران را رفع کند.

این نماینده مجلس یازدهم با بیان اینکه این مصوبات صورت گرفته و ابلاغ شده و مقرر شده خاطرنشان کرد: امسال اولین سالی است که ما قبل از شروع فصل دولت برای قیمت زعفران تصمیم‌گیری و این قیمت را ابلاغ کرده و بودجه آن را هم مهیا کرده‌ایم.

او گفت: در سال‌ های گذشته بعد از اینکه فصل برداشت شروع می‌شد برای قیمت مصوب تصمیم‌گیری می‌شد و از دو سال قبل هم منابع لازم برای آن دیده نشد و کشاورزان خیلی متضرر شدند. امسال با هماهنگی بین مجلس، دولت و جهاد کشاورزی و منابعی که در بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده بود هیچ نگرانی در زمینه بودجه این خرید تضمینی زعفران نداریم.

به گفته یکی از کارشناسان فعال در این حوزه، با توجه به اینکه قیمت تعیین‌شده در این سیاست حمایتی برابر بیست میلیون و پانصد هزار تومان به ازای هر کیلوگرم تعیین شده است و این مبلغ بالاتر از قیمت‌های فعلی بازار می‌ باشد، انتظار می‌ رود این سیاست بتواند در کوتاه مدت رشد قیمتی زعفران را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: با این حال تداوم رشد قیمتی متأثر از سایر عوامل تأثیرگذار بر تقاضای خارجی و داخلی مشتمل بر قیمت صادراتی، محدودیت‌ های صادرات، نرخ دلار، درآمد خانوار و … نیز می‌باشد. از این رو تسهیلات در نظر گرفته شده تنها در صورتی برای تاجران و بازرگانان این حوزه جذاب خواهد بود که قیمت‌ های صادراتی بالاتر از قیمت تعیین شده باشد؛ در غیر این صورت مشابه آنچه در سال‌ های گذشته اتفاق افتاد، تعاونی روستایی به تنهایی بار خرید تضمینی زعفران را به دوش خواهد کشید که نشان‌دهنده عدم تناسب میان قیمت تعیین‌ شده و قیمت بازاری این محصول کشاورزی می‌ باشد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24