Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در شرایطی که میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران طی مردادماه ۳۰ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان اعلام شده، سهم سیمان از این عدد تنها ۱۶۵ هزار تومان معادل ۰.۵۵ درصدی هزینه است.

سهم ۰.۵۵ درصدی قیمت سیمان در هزینه تمام شده مسکن

بورس24 : در شرایطی که میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران طی مردادماه ۳۰ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان اعلام شده، سهم سیمان از این عدد تنها ۱۶۵ هزار تومان معادل ۰.۵۵ درصدی هزینه است.

با وجود آنکه در روزهای گذشته برخی نمایندگان مجلس بر لزوم کاهش قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان برای تحقق ارزانی مسکن تاکید کردند، بررسی های دقیق نشان می دهد در شرایطی که میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران طی مردادماه 30 میلیون و 970 هزار تومان اعلام شده، سهم سیمان از این عدد تنها 165 هزار تومان معادل 0.55 درصدی هزینه است.

با توجه به نقش بسیار غالب قیمت زمین در هزینه تمام‌شده مسکن، هزینه سیمان در قیمت تمام‌شده هر مترمربع واحد مسکونی، معادل 0.55 درصد است که در قیاس با میانگین قیمت ساخت 6 میلیون تومانی هر مترمربع واحدهای مسکونی، بسیار ناچیز ست.

بررسی انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن تهران نشان می‌دهد، به ازای هر مترمربع ساختمان 150 کیلوگرم سیمان مصرف می‌شود. درصورتی‌که قیمت سیمان را 55 هزار تومان در هر پاکت 50 کیلویی در نظر بگیریم در هر مترمربع 165 هزار تومان سیمان مصرف می‌شود. به این ترتیب اگر این عدد را با متوسط نرخ بنای مسکونی که از سوی بانک مرکزی اعلام‌شده، مقایسه کنیم، هزینه سیمان در قیمت مسکن بسیار اندک و نزدیک صفر است.

هر متر خانه 30 میلیون و 900 هزار تومان

بانک مرکزی در گزارش شاخص بهای ساختمان در مردادماه امسال، قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران را به‌طور میانگین 30 میلیون و 970 هزار تومان اعلام کرده است. مقایسه عدد 165 هزار تومان قیمت سیمان با 31 میلیون تومان قیمت هر مترمربع واحد مسکونی سهم 0.55 درصدی هزینه سیمان در قیمت تمام‌شده مسکن را نشان می‌دهد.

مقایسه هزینه سیمان با قیمت تمام‌شده مسکن شاید مقایسه منطقی نباشد چراکه قیمت زمین به‌قدری در محاسبه نهایی قیمت مسکن اثرگذار است و دلالی‌ها چنان بر افزایش قیمت مسکن می‌افزاید که این قیاس کارشناسی نخواهد بود. به‌این‌ترتیب، مقایسه هزینه سیمان در هزینه ساخت می‌تواند قیاس صحیح‌تری باشد.

سهم سیمان در هزینه ساخت 2.75 درصد

بر اساس اعلام سازمان نظام‌مهندسی ساختمان قیمت تمام‌شده ساخت به‌طور میانگین 6 میلیون تومان محاسبه می‌شود. بنابراین سهم قیمت سیمان در هزینه ساخت برابر با 2.75 درصد است که می‌توان گفت سهمی بسیار اندک در هزینه تمام‌شده ساخت است.

اخیراً، برخی مسئولان و نمایندگان مجلس با تأکید بر قیمت‌های مسکن بر کاهش قیمت سیمان تأکید می‌کنند. سیمان، سال‌ها تحت مدیریت دولتی و قیمت‌گذاری دستوری بوده و این ماجرا سرانجام امسال پایان یافت که البته با توجه به تولید مناسب این محصول به نسبت میزان مصرف، هر پاکت سیمان حتی پس از آزادسازی قیمت نهایت تا 34 هزار تومان در بورس کالا قیمت خورد.

اگرچه در ماه‌هایی که برق کارخانجات به‌درستی تأمین نمی‌شد و تولید کاهش یافته بود؛ قیمت‌ها، جهشی تا 100 هزار تومان در هر پاکت را تجربه کرد اما پس از افزایش عرضه این محصول در بورس، نرخ‌ها به رقم‌های واقعی خود نزدیک شد و بازار تعادل بیشتری پیدا کرد.

با این‌همه، برخی نمایندگان مجلس راهکار کاهش قیمت مسکن را در پایین آوردن نرخ سیمان می‌دانند. اما با توجه به مستندات آماری دقیق و موجود، مشخص است که این فرضیه، پایه علمی ندارد و قیمت سیمان نقش اثرگذاری نمی‌تواند در قیمت نهایی مسکن داشته باشد.

منبع: تسنیم

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24