Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: بحث‌ها و نسخه‌پیچی‌هایی که برخی نمایندگان مجلس از جمله نیکزاد نایب‌رئیس مجلس درباره ضرورت کاهش قیمت سیمان و فولاد مطرح می‌کنند به معنای بازگشت به قیمت‌گذاری دستوری است و نتیجه گریزناپذیر آن، ایجاد تشنج در بازار است.

عضو هیات‌ مدیره انجمن فولاد ایران: نسخه‌پیچی دستوری نیکزاد، بازار را متشنج می‌کند/ «قیمت گذاری» سد راه تولید مسکن هم می‌شود

بورس24 : عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: بحث‌ها و نسخه‌پیچی‌هایی که برخی نمایندگان مجلس از جمله نیکزاد نایب‌رئیس مجلس درباره ضرورت کاهش قیمت سیمان و فولاد مطرح می‌کنند به معنای بازگشت به قیمت‌گذاری دستوری است و نتیجه گریزناپذیر آن، ایجاد تشنج در بازار است.

نادر سلیمانی با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری دستوری در بسیاری از کالاها طی دهه‌های اخیر تجربه شده است گفت: تعیین دستوری قیمت نه‌تنها شفافیت را از بین می‌برد بلکه باعث بهم ریختگی بازار و رونق رانت‌خواری می‌شود.

وی تأکید کرد: این نوع نگاه به قیمت‌گذاری، برخلاف تصور کسانی که آن را مطرح می‌کنند، موجب کاهش قیمت نمی‌شود و تنها قیمت را سرکوب می‌کند.

به گفته وی، زمانی که قیمت کالایی پایین تر از نرخ واقعی آن تعیین می‌شود، علاوه بر تولیدکننده، مصرف‌کننده نهایی نیز متضرر می‌شود و در این میان، فقط دلالان و واسطه‌ها که هیچ نقشی در تولید ندارند، از سود کلانی بهره‌مند می‌شوند.

ارقام نیکزاد یعنی فروش فولاد زیر قیمت تمام شده!

عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تأکید کرد: تنها راه برای کاهش قیمت کالا، حمایت از تولیدکننده و شفاف کردن قیمت ‌هاست، چراکه حمایت از تولید باعث افزایش عرضه کالا و درنتیجه کاهش قیمت خواهد شد.

وی اضافه کرد: نمی شود هزینه‌های تولید شامل قیمت حامل‌های انرژی برای صنعت افزایش داده شود و در مقابل، خواستار کاهش قیمت سیمان و فولاد باشند. در این زمینه طبق ارقام اعلامی نایب‌رئیس مجلس، فولاد باید حداقل باید 40 درصد زیر قیمت تمام‌شده عرضه شود.

ضربه قیمت دستوری به برنامه جهش تولید مسکن

سلیمانی ادامه داد: هرگونه تعیین دستوری قیمت به معنای زیان تولیدکننده است. زمانی که قیمت دستوری و پایین تر از نرخ واقعی باشد، تولید تحت تأثیر آن افت می‌کند و بدین ترتیب، دسترسی مصرف‌کننده به کالا نیز محدود خواهد شد. در واقع، قیمت‌گذاری دستوری نتیجه عکس می‌دهد و به‌جای کاهش باعث افزایش قیمت می‌شود.

وی گفت: این نوع نگاه به مقوله قیمت سیمان و فولاد، به‌طور قطع در اجرای برنامه دولت برای ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی نیز مشکل ایجاد خواهد کرد.

حرف‌ها باید امکان اجرا داشته باشد

عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به اینکه حرف زدن در خصوص کاهش قیمت‌ها خوب به نظر می‌رسد اما در عمل باید امکان اجرا داشته باشد، گفت: هر قیمت‌گذاری، بدون در نظر گرفتن قیمت تمام‌شده و هزینه‌های تولید، قابلیت اجرا ندارد؛ تصمیم‌هایی مانند تعیین قیمت دستوری، همه سرمایه‌گذاران را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تورم شدیدی نیز به دنبال خواهد داشت.

اندکی صبور باشند

این فعال صنعت فولاد ادامه داد: هم‌اکنون، سازوکار شفافی برای عرضه فولاد و سیمان در بورس کالا ایجاد شده که دامنه آن به شفافیت قیمت‌ها نیز رسیده است.

وی تأکید کرد: اگر صبور باشند به‌تدریج قیمت‌ها نیز به تعادل خواهد رسید اما متأسفانه، اظهارنظرهایی از این جنس که قیمت باید به قیمت مشخصی کاهش یابد، باعث تزریق شوک به بازار می‌شود و آن را از تعادل خارج می‌کند.

سلیمانی در پایان اعلام کرد: بدیهی است این شوک که به بازار وارد می شود بازار سرمایه و رفتار سهامداران را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و باعث ریزش شاخص بورس می شود.

منبع: ایلنا

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24