Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

افزایش سرمایه موضوع پیچیده ای نیست؛ چرا ثبت افزایش سرمایه ها معمولا سه ماه طول می کشد؟ خواسته سهامداران از مدیران شرکت ها: دوره توقف نمادها جهت ثبت افزایش سرمایه را کوتاه تر کنید

«ویسا» چطور افزایش سرمایه ٢٨٠ درصدی را در ٧ روز کاری ثبت کرد؟ چرا بقیه شرکت ها نمی توانند؟

بورس24 : موضوع افزایش سرمایه در زمینه ارتقا توان مالی شرکت ها قطعا تاثیر بسزایی دارد و از دید سرمایه گذاران نیز عملی پسندیده است. اما طولانی شدن پروسه ثبت افزایش سرمایه و توقف چند ماهه نماد شرکت ها موضوعی است که بسیاری از سرمایه گذاران را از حضور در افزایش سرمایه شرکت ها پشیمان کرده و عده زیادی قبل از توقف نماد برای برگزاری مجمع افزایش سرمایه شرکت ها نسبت به فروش سهام خود اقدام می کنند.

تجربه ثبت افزایش سرمایه شرکت ها نشان داده که این پروسه حداقل سه ماه و در برخی از موارد نیز بیش از سه ماه زمان می برد. یعنی از زمانی که نماد شرکتی جهت برگزاری مجمع عمومی فوق العاده به منظور افزایش سرمایه متوقف می شود تا اینکه پس از ثبت افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت ها مجددا بازگشایی شده و به تالار شیشه ای بازگردد، سرمایه سهامداران دست کم سه ماه بلوکه است.

پیگیری هایی که خبرنگار بورس24 جهت اطلاع از زمان بازگشایی برخی از نمادها پس از افزایش سرمایه انجام داد نشان می دهد مدیران شرکت ها سنگینی وزن علت این توقف طولانی مدت را زمانبر بودن انجام امور اداری و ثبتی این فرآیند می دانند و شرکت را بی تقصیر اعلام می کردند.

اما حالا شرکتی موفق شده تا در عرض 4 روز کاری افزایش سرمایه بیش از 200 درصدی خود را به ثبت برساند و با این سرعت عمل تمام رشته های سایر شرکت هایی که تا پیش از این افزایش سرمایه داشتند و نماد آن ها حداقل سه ماه متوقف بود را پنبه کند.

شرکت سرمایه گذاری ایساتیس پویا بیستم مرداد ماه آگهی دعوت به مجمع فوق العاده به منظور افزایش سرمایه را منتشر کرد و نماد ویسا در پایان معاملات روز دوم شهریور ماه متوقف شد. مجمع شرکت چهارم شهریور برگزار شد و افزایش سرمایه 280 درصدی این شرکت به تصویب مجمع رسید. بدین ترتیب از توقف تا بازگشایی نماد ویسا تنها 7 روز کاری زمان برد.

اگر ثبت افزایش سرمایه شرکت ها از زمان برگزاری مجمع تا ثبت در اداره ثبت شرکت ها حداقل سه ماه زمان می برد، پس این شرکت چگونه توانست در عرض یک هفته تمام این امور و مراحل را انجام دهد؟ بررسی های ما نشان می دهد که اگر مستندسازی های لازم و مورد نیاز ثبت افزایش سرمایه پیش از اقدام برای برگزاری مجمع انجام و تکمیل شود، پروسه ثبت از تاریخ برگزاری مجمع تا انتشار آگهی ثبت افزایش سرمایه می تواند یک هفته به طول بیانجامد.

در واقع اگر شرکت ها پیش از آن که برای برگزاری مجمع افزایش سرمایه کاری کنند، مدارک مورد نیاز اداره ثبت، واحد ناشران، سپرده گذاری و ... را تهیه و تدارک ببینند و پس از آماده سازی این مدارک و فرم ها جهت برگزاری مجمع اقدام کنند، می تواند در زمان بسیار کوتاهی افزایش سرمایه خود را به ثبت برسانند. سهامداران شرکت ها نیز با اشتیاق بیشتری در افزایش سرمایه آن ها حضور خواهند یافت زیرا نماد مورد نظر در کوتاه ترین زمان ممکن بازگشایی شده و نقدینگی و سرمایه های سهامداران در این سهم ها قفل نمی شود.

بررسی ها نشان می دهد که بستر قانون جهت تسریع در انجام ثبت افزایش سرمایه شرکت ها کاملا آماده است و این مدیران شرکت ها هستند که باید برنامه ریزی های لازم را انجام دهند. سهامداران نیز باید نسبت به حقوق خود آگاهی بیشتری داشته باشند و این موضوع را بعنوان یک مطالبه از شرکت ها درخواست کنند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24