Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: امروز مسئولان دغدغه ساخت سالانه یک ‌میلیون واحد مسکونی وعده داده ‌شده از سوی رئیس‌جمهور را دارند که اقدامی پسندیده است اما همه تجربیات قبلی نشان می دهد که سرکوب قیمت مصالح ساختمانی از جمله آهن و فولاد و سیمان، اگرچه به باور مسئولان راهکار ساخت مسکن ارزان برای مردم است، اما عملاً اجرا شدن این سیاست به آشفتگی بیشتر بازار و قیمت ها منجر شود.

هشدار شهرستانی به دولتمردان؛ راه ساخت یک‌ میلیون مسکن ارزان سرکوب قیمت فولاد و سیمان نیست

بورس24 : عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: امروز مسئولان دغدغه ساخت سالانه یک ‌میلیون واحد مسکونی وعده داده ‌شده از سوی رئیس‌جمهور را دارند که اقدامی پسندیده است اما همه تجربیات قبلی نشان می دهد که سرکوب قیمت مصالح ساختمانی از جمله آهن و فولاد و سیمان، اگرچه به باور مسئولان راهکار ساخت مسکن ارزان برای مردم است، اما عملاً اجرا شدن این سیاست به آشفتگی بیشتر بازار و قیمت ها منجر شود.

علی نیکزاد نائب رییس مجلس بازهم با برخی اظهار نظرهای خود در خصوص قیمت فولاد و سیمان مورد انتقاد رسانه های بورسی قرار گرفته است. نیکزاد که از آغاز دوره مجلس یازدهم یعنی خرداد 99 تا پایان کار دولت دوازدهم، تقریبا مدام روحیه ضدبازاری خود را برای تعیین دستوری قیمت کالاها اعلام کرده است و حتی از وزرای صمت دولت قدیم و جدید نیز به شخصه قول فولاد و سیمان ارزان را گرفته است؛ دیدگاهی که به هیچ عنوان به مذاق تولیدکنندگان و سهامداران شرکت های فولادی و سیمانی خوش نمی آید. به گفته سهامداران سیمانی، نائب رییس مجلس به عنوان نهاد قانون گذار اصلا اجازه دخالت در امور اجرایی و اختیارات وزارت صمت را ندارد و اینکه سال ها با قیمت گذاری دستوری، ریشه رانت و فساد در دل خاک اقتصادمان، عمیق تر شده را چرا هیچ مدیر قبلی پاسخ نداده است که امروز یک نماینده مجلس با رویکرد ضد بازاری و بدون بررسی کارشناسی از فولاد 10 هزار تومانی و سیمان 25 هزار تومانی سخن می گوید.

سود سیاست دولت به جیب واسطه‌ها می‌رود

در همین زمینه رضا شهرستانی اظهارداشت: پر واضح بگویم که پیامد ناگزیر پایین نگهداشتن اجباری قیمت فولاد و هر کالای دیگری، ایجاد رانت است. شاید شنیدن کلمه رانت این روزها عادی شده باشد اما وقتی صحبت از رانت در فولاد می‌شود، باید به هزاران میلیارد تومان سودی توجه کرد که فقط نصیب عده‌ای خاص می‌شود و دود این رانت‌خواری هم به چشم مردمی می‌رود که بناست، مسکن ارزان از دولت دریافت کنند.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: در بازار مسکن، یک‌طرف، فروشنده و یک‌طرف، خریدار به‌تنهایی نیستند بلکه مابین این دو، افراد و صنایع بسیاری فعال هستند که امکان نظارت بر کل این زنجیره ساخت به هیچ عنوان فراهم نیست.

شهرستانی تأکید کرد: بنابراین اگرچه دولت در سمت فروشنده، قیمت‌ها را به اجبار پایین نگاه می‌دارد اما در میانه راه به دلیل عدم توانایی برای نظارت کافی بر بازار، واسطه‌هایی وجود دارند که سود این قیمت پایین نصیب آن‌ها می‌شود.

سهم فولاد در هزینه ساخت تنها 10 درصد است

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران متذکر شد: ذهنیت اشتباه مسئولان، پایین آوردن قیمت مسکن از طریق سرکوب قیمت برخی مصالح ساختمانی مانند فولاد و سیمان است. چنین ذهنیتی به این دلیل اشتباه است که آهن و فولاد، فقط 10 درصد هزینه ساخت را تشکیل می‌دهد. یعنی حتی در قیمت تمام‌شده ساخت نیز این کالا سهم اندکی دارد. اگر این سهم را در قیمت عرضه مسکن که درصد قابل‌توجهی از آن قیمت زمین است، محاسبه کنیم سهم فلزات بسیار ناچیز و غیرقابل تأمل خواهد بود.

شهرستانی افزود: بنابراین اگر دولت حتی به اجبار قیمت‌ها در بخش فلزات و سیمان را سرکوب کند نیز توفیقی در کاهش قیمت مسکن نخواهد داشت.

قیمت‌های جهانی بر قیمت فولاد اثر دارد

او بیان کرد: فولاد یک کامودیتی است که قیمت بین‌المللی دارد و با تغییر قیمت‌های جهانی قیمت داخلی این کالا هم تغییر می‌کند. بنابراین به‌هیچ‌وجه نمی‌توان انتظار داشت قیمتی ثابت برای فولاد الزامی شود و حتی برای چند ماه آن را در سطحی ثابت نگاه داشت.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران یادآور شد: برای تعیین قیمت پایه بر مبنای قیمت جهانی مدت‌ها جلسه و بحث بین فعالان این حوزه و دولت صورت گرفته است و نامه‌نگاری‌های فراوان شد. حتی وزیر صمت برای تعیین قیمت پایه فولاد تا مرز استعفا هم پیش رفت. حال چگونه یک نماینده مجلس قصد دارد تمام این بررسی‌های کارشناسی را نادیده بگیرد و دستور به ثبات قیمت دهد.

منبع: اقتصادآنلاین

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24