Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

به گفته نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی اگرچه نفت خام از ابتدای امسال در این بورس عرضه شده، اما معامله‌ای برای فروش صورت نگرفته که این موضوع به دلیل حجم پایین تقاضا است.

چرا نفت خام در بورس مشتری ندارد؟

بورس24 : به گفته نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی اگرچه نفت خام از ابتدای امسال در این بورس عرضه شده، اما معامله‌ای برای فروش صورت نگرفته که این موضوع به دلیل حجم پایین تقاضا است.

عرضه نفت خام با هدف افزایش سهم بخش خصوصی در بازار نفت و امکان بالا بردن حجم صادرات این محصول در شرایط تحریم از سال ۹۸ آغاز شد.

بر این اساس شیوه‌نامه مورد نیاز برای عرضه نفت خام و میعانات گازی ابلاغ شد، اما به دلیل پیچیده‌بودن بازار نفت خام و همچنین مدل پرداخت پول، بخش خصوصی اقبالی نشان نداد.

پاییز سال ۹۸ این شیوه‌نامه در مواردی اصلاح و دوباره ابلاغ شد، اما به جز موارد محدود در اغلب عرضه‌ها، نفت خام و میعانات بدون مشتری ماندند.

تیرماه سال ۹۹ هم دوباره شیوه‌نامه جدید برای عرضه نفت بر اساس بودجه سال ۹۹ ابلاغ شد و با توجه به چند عرضه در بورس انرژی، اما بازار نفت خام و میعانات همچنان کساد است.

محدود بودن تولیدکنندگان و خریداران نفت خام باعث شده تا این بازار پیچیدگی بیشتری نسبت به بازار فرآورده‌های نفتی داشته باشد.

در این میان بی‌تجربه بودن بخش خصوصی در این زمینه نیز عدم اقبال به خریدنفت خام از بورس را دامن زده است.

در این زمینه«امیرحسین تبیانیان» نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه عرضه نفت خام و میعانات گازی برای حفظ رگولاتوری در بورس انرژی همچنان انجام می‌شود، گفت: از ابتدای امسال تا کنون به دلیل حجم پایین تقاضا برای نفت خام، هیچ محموله نفتی در بورس انرژی فروش نرفته است.

وی ادامه داد: عدم استقبال از عرضه نفت خام در حالی است که متقاضی برای فرآورده‌های نفتی بیشتر است و تقریبا تمام عرضه‌های فرآورده‌های نفتی دریایی با فروش همراه بوده است.

تبیانیان افزود: به صورت کلی برای عرضه نفت خام و فرآورده‌های نفتی در بورس محدودیت نداریم تعامل لازم وجود دارد.

به گفته نماینده شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی، امسال مهمترین محصولی که عرضه کرده‌ایم، نفت کوره بود که در محموله‌های مختلف عرضه و معامله شده است.

وی با بیان اینکه در تیر و مرداد ماه به دلیل تامین نیاز داخلی، عرضه فرآورده‌های نفتی کاهش داشت، گفت: اکنون معاملات دوباره از سر گرفته شده و در آخرین عرضه که روز چهارشنبه (۱۰ شهریور ماه) انجام شد، ۱۰ هزار تن نفت کوره عرضه شد و به فروش رسید.

طبق قانون بودجه سال ۹۸، دهم اردیبهشت همان سال بود که شیوه‌نامه عرضه نفت خام در بورس ابلاغ شد تا بر آن اساس، نفت خام سبک و سنگین و میعانات گازی برای فروش به بخش خصوصی داخلی و خارجی عرضه شده و این افراد، نفت خریداری شده را به مشتریان خارجی برسانند.

منبع: ایرنا

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24