Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی که در بازار سرمایه با نماد شستا شناخته می شود در سال های اخیر عملکرد چشمگیری داشت. به طوری که سودآوری شستا طی سه سال گذشته ٢۵ برابر شده است.

نقض آشکار حقوق سهامداران شستا/ از برکناری دقیقه نودی مدیرعامل، تا اجبار شرکت به خرید بلوک هپکو با قیمت بالا

بورس24 : شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی که در بازار سرمایه با نماد شستا شناخته می شود در سال های اخیر عملکرد چشمگیری داشت. به طوری که سودآوری شستا طی سه سال گذشته 25 برابر شده است.

آذر ماه سال 1397 بود که محمد رضوانی فر جانشین مرتضی لطفی شد و به سمت مدیر عاملی شستا رسید. او که پیش از منصوب شدن به سمت مدیر عاملی شستا، مدیر عامل تیپیکو بود و در یک سال حضور خود در این شرکت عملکرد قابل قبولی را از خود برجای گذاشته بود، در مجموعه شستا نیز خوش درخشید و توانست کارنامه قابل قبولی را از خود بر جای گذارد.

اما به رغم این دستاوردهای مطلوب در روزهای پایانی مرداد ماه از سوی شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برکنار شد و بجای او سید ضیاء الدین شجاعی برهان به عنوان سرپرست شستا منصوب شد. این اتفاق در روزهای پایانی کابینه دولت دوازدهم رخ داد و در واقع شریعتمداری در ساعات پایانی دوره وزارت خود دست به این اقدامات با اهمیت زد.

به گفته محمد رضوانی فر مدیر عامل اسبق شستا در روزهای پیش از عزل او، وزارت کار و رفاه اجتماعی و همچنین سازمان تامین اجتماعی فشارهای زیادی را به شستا وارد کردند تا مبالغ مختلفی را از این مجموعه دریافت کنند. در واقع آن ها مبلغ 4 هزار و 500 میلیارد تومان از شستا طلب کردند. مطالبه ای غیرقانونی که به صورت علی الحساب و زودتر از موعد قانونی برگزاری مجمع عادی سالیانه شستا به عنوان پیش پرداخت سود نقدی مجمع مطرح شد. این در حالی است که سهامداران زمانی می توانند سود شرکتی را دریافت کنند که آن شرکت مجمع عمومی عادی سالیانه خود را برگزار کرده باشد.

او گفت پرداخت منابع و دریافت سود از شستا قبل از موعدهای مقرر قانونی فرآیندی غیرقانونی است و قطعا به ضرر سهامداران شستا در بازار سرمایه خواهد بود. بر اساس اظهارات رضوانی فر سر باز زدن از این مطالبه غیرقانونی موجب برکناری او از سمت مدیریت عاملی شستا شد.

چند روز پس از این ماجرا موضوع جدید دیگری در مجموعه سرمایه گذاری تامین اجتماعی پیش آمد. تصمیم گرفته شده تا بیش از 30 درصد از سهام یک شرکت سهامی عام به نام هپکو را که مدتهاست در بازار سرمایه صف فروش بیش از 300 میلیون سهمی را به یدک می کشد، به شستا واگذار کنند. آن هم 30 درصد بالاتر از قیمت تابلو.

در نامه ای که سروش خواجه حق وردی مدیر نظارت بازار فرابورس به شستا فرستاده به معامله 32،25 درصدی هپکو توسط شستا به طرفیت سازمان تامین اجتماعی در تاریخ 31 مرداد ماه 1400 اشاره کرده و توجه شرکت شستا را به این موضوع معطوف داشته که چون قیمت توافق شده جهت انجام معامله 30 درصد بالاتر از قیمت تابلوی معاملات نماد هپکوست به وضعیت بازگشایی های نماد هپکو در ماه های اخیر باید توجه داشت.

او همچنین در نامه دیگری رفیعی مدیر عامل هپکو را مخاطب قرار داده و ضمن اشاره به موظف بودن کلیه ناشران برای انعقاد قرارداد بازارگردانی و معرفی بازارگردان از او خواسته تا نسبت به این موضوع اقدامات لازم را انجام دهد.

این در حالی است که نماد هپکو از 24 تیر ماه 99 تا 25 بهمن ماه 99 متوقف بود و در این مدت بازگشایی های ناموفقی داشته، به طوری که در حراج های ناپیوسته ای که برای بازگشایی این نماد اتفاق افتاد در بازه زمانی 250 تا 350 تومان در نوسان بود و خریداری برای آن پیدا نشد و قیمت تابلوی هپکو همچنان با همان محدوده 520 تومان و صف فروش سنگینش باقی ماند. اما حالا همین سهمی که در قیمت 250 تا 350 تومان بدون خریدار مانده بود را می خواهند 30 درصد بالاتر از قیمت تابلو یعنی در حدود 680 تومان به شستا بفروشند.

سازمان تامین اجتماعی در حالی چنین تصمیماتی را برای شستا اتخاذ کرده که شستا یک شرکت "سهامی عام" است و سهامداران حقیقی زیادی دارد. این در حالی است که در "قرارداد فروش سهام سازمان تامین اجتماعی در شرکت هپکو به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی" از شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) که طرف دوم قرار داد است به عنوان یک شرکت "سهامی خاص" یاد شده است.

قطعا اجرایی شدن این دو مساله مهم که اخیرا برای شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) پیش آمده به ضرر خود شرکت و سهامدارانش خواهد بود. اگر این موضوع تضییع حقوق سهامداران شستا نیست پس چه نامی می توان برای آن گذاشت؟

گفتنی است سازمان تامین اجتماعی مالک بیش از 88 درصد از سهام شستا و همچنین مالک بیش از 52 درصد از سهام هپکو است.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24