Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

اقتصاد ایران در چنبره سیاست‌های غلط اقتصادی گرفتار شده و راهی جز افزایش نرخ در همه بازارها از جمله دلار، بازار سرمایه، طلا و ... ندارد.

منتظر تورم ٧٠ درصدی باشیم؟

بورس24 : اقتصاد ایران در چنبره سیاست‌های غلط اقتصادی گرفتار شده و راهی جز افزایش نرخ در همه بازارها از جمله دلار، بازار سرمایه، طلا و ... ندارد.

پیمان مولوی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیش بینی وضعیت دلار و سایر بازارهای موازی در سال ۱۴۰۰ به خبرنگار بورس24 گفت: به نظر می‌رسد اراده لازم برای کنترل نرخ ارز وجود ندارد. دلار در حال حرکت به سمت ۳۰ هزار تومان است، اما در تیم اقتصادی دولت جدید چقدر توان کنترل نرخ ارز وجود دارد؟

وی گفت: وقتی درمورد توان کنترل نرخ ها صحبت می‌کنیم، باید ببینیم تیم اقتصادی دولت دید واقعی از اتفاقاتی که در اقتصاد ایران می‌افتد دارند یا خیر؟ تقریباً در ده سال گذشته رشد اقتصادی بر اساس آمار بانک مرکزی به طور متوسط صفر بوده است، اقتصاد کلان، رشد اقتصادی نداشته باشد و مخارج آن زیاد و قابل کنترل نباشد، ناخودآگاه دچار مشکلاتی می شود. دسترسی به منابع درآمدی کاهش یافته، به طور مثال در گذشته دو و نیم میلیون بشکه نفت فروختیم.

مولوی افزود: شما نمی توانید بدون تحلیل واقعیت بحرانی را حل کنید، حل مشکل از قبول واقعیت ها می گذرد، در حالی که باز هم حرف‌های کلی گفته می‌شود. اقتصاد ایران سه سال متوالی است که تورم بالای ۵۰ درصد را تجربه می‌کند.

وی گفت: آمار تیرماه در مورد پایه پولی نشان می دهد که معادل ۴۲.۳ رشد پایه پولی داشتیم که البته رشد این آیتم به تنهایی در اقتصاد رشدی اهمیت ندارد، اما مشکل اصلی این است که اقتصاد ما رو به جلو نیست.

وی گفت: اگر مذاکرات وین به نتیجه نرسد رشد نقدینگی و پایه پولی هم افزایش می یابد و تا پایان سال هفت ماه بیشتر باقی نمانده است. از طرفی با این کسری بودجه، تا آخر سال تورم زیر ۷۰ درصد نخواهیم داشت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: آیا با این نرخ تورم، قیمت دلار ثابت خواهد ماند؟ ۱۰۰ درصد دلار به سمت بالا رشد خواهد کرد ، دلار و بازارهای موازی همانند یک ماشین عمل می‌کنند، بازار سرمایه و سایر بازارها تا زمانی که تورم وجود دارد رشد می‌کنند. اما اینکه تقدم و تأخر رشد هر کدام از بازارها چگونه باشد بستگی به کنترل و سیاست‌های دولت دارد که در حوزه مسکن، بازار سرمایه و بازار پول به چه صورت عمل شود.

وی گفت: با توجه به اتفاقاتی که در افغانستان رخ داده و با توجه به چشم انداز مثبت که در این خصوص وجود ندارد، بسیاری از افراد برای اینکه مدیریت ریسک داشته باشند به خارج کردن پول از کشور روی می آورند. بر اساس آخرین گزارش اتاق بازرگانی، به طور متوسط در ۱۰ سال گذشته هر سال ۱۰ میلیارد دلار خروج سرمایه از ایران داشته ایم.

مولوی افزود: زمانی که چشم انداز در کلان منفی باشد، ما شاهد تقلا برای حفظ ارزش پول خواهیم بود. در ابتدای هر سال یک دبه ماست تا الان چه کرده و به قیمت ۵۵۰۰۰ تومان رسیده است. متاسفانه ما در چنبره سیاستگذاری‌های اشتباه گرفتاریم. سیاست‌گذاری‌های اشتباه مانند داروهای اشتباه به بدن بیمار تزریق می شوند و باعث شده که داروهای دیگر جواب ندهد.

مولوی گفت: در حال حاضر در این شرایط اقتصادی اگر بخواهیم نرخ بهره را افزایش دهیم، ذینفع مخالف دارد، اگر بخواهیم قیمت‌ها را آزاد کرده و بر اساس مکانیزم بازار رفتار کنیم همه می گویند چرا همه چیز افزایش قیمت‌ داشته؟ در چرخه ای گرفتار شدیم که بسیاری ازسیاست‌گذاری ها جواب نمی دهد و دلار هم از این از این از این امر مستثنی نیست.

وی گفت: در اردیبهشت سال ۹۸ تمام بازارها در نقطه صددرصد به هم رسیدند یعنی در اردیبهشت ماه همه بازارها صد در صد نقطه به نقطه نسبت به دوره قبل بازدهی داشتند.این عدد در سال ۹۹ هم تکرار شد و با این فرمان در سال ۱۴۰۰ بازارها بیش از تورم همچنان رشد خواهند داشت.

مولوی گفت: در صورتی ورق در اقتصاد برمی گردد که مذاکرات به نتیجه برسد و نرخ بهره افزایش پیدا نکند.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24