Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سخنگوی گمرک در گفت و گو با بورس ٢۴ : قانون بودجه می گوید، هر کالایی بر اساس هر ارزش ارزی که وارد می شود با همان ارزش، تعرفه آن محاسبه شود، اگر کالایی ارز ۴۲۰۰ دریافت می کند مانند «۶ قلم کالای مشخص» تعرفه آن با ۴ هزار و ۲۰۰ محاسبه شود، کالایی که ارزی آزاد گرفته است، تعرفه آن هم با همان میزان محاسبه می شود.به طور کلی این تعرفه ، بین نیم تا ۷ درصد می تواند روی کالای نهایی نه آن مواد اولیه وارداتی تاثیر بگذارد، چون عمده کالای وارداتی کشور با تعرفه صفر تا١٠ درصد هستند. دقت کنیم که تعرفه این کالاها ۹۰ درصد ۱۰۰ درصد و ۱۲۰ درصد نیست که بگوییم گرانی می آورد.

زمزمه حذف آفر واردکنندگان / تعرفه حقوق و عوارض دولتی فقط ۶ قلم کالای اساسی با دلار ۴٢٠٠ محاسبه می شود ؛ مابقی بر مبنای ارز آزاد

بورس24 : گمرگ ایران طبق مصوبه اخیر دولت، تعرفه حقوق عوارض گمرکی را به صورت علی الحساب با نرخ ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می کند. ستاد هماهنگی اقتصادی دولت قرار است، به زودی تصمیات نهایی خود را در خصوص نحوه پرداخت حقوق دولتی عوارض گمرک اعلام کند.

روح اله لطیفی سخنگوی گمرک ایران در خصوص ابلاغیه دولت در مورد تعیین تکلیف اخذ حقوق عوارض گمرکی بعد از تصویب قانون بودجه و دریافت آن به صورت علی الحساب به خبرنگار بورس24 گفت: (ذرت دامی، جو و کنجاله سویا ) نهاد های دامی ، دانه های روغنی ، روغن خام و دارو های ضروری و نه همه دارو ها، ارز ۴۲۰۰ تومانی می گیرند.در سال ۹۷ کل کالاها ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی دریافت می کردند، از سال ۹۸ فقط کالاهای اساسی( ۲۵ قلم )، ارز ۴۲۰۰ گرفته اند و تا ابتدای سال ۹۹ این روند ادامه داشت، ولی از اردیبهشت همان سال به بعد تقریبا همین ۶ قلم کالا ارز دولتی دریافت می کنند. البته اکثر کالاهای وارداتی، کالا های اساسی ، ضروری (که تولید داخل نداریم ) و یا نهاده های تولید هستند.

وی افزود: محاسبه حقوق و عوارض همه این نوع کالاها تا پایان سال ۹۹ ، با ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که اگر تعرفه کالایی مثلا ۵ درصد و با قیمت ۱۰۰ دلار بوده است، به اندازه ۵ دلار باید حقوق و عوارض دولتی بدهد و این ۵ دلار برای همه کالا ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می شد.

گمرک طبق قانون عمل می کند

سخنگوی گمرک ایران گفت:نظرات کارشناسی موافق و مخالف در خصوص تغییر ماخذ دریافت حقوق و عوارض بسیار است و اما گمرک موظف است هرآنچه که قانون به آن ابلاغ می کند، را اجرا کند. بحث بهای تمام شده، مجوز واردات، تامین ارز و تولید عمده به وزرات صمت برمی گردد که اگر بنا به اعتراض باشد باید به آن وزارتخانه اعلام شود که ظاهرا اعتراضی تاکنون نداشته اند. ما مجری قانون هستیم. اما بر اساس وظایف تسهیلگری در کنار وظایف حاکمیتی برخی موارد و نگرانی های وارد کنندگان در این خصوص را از طریق وزارت اقتصاد به دولت منتقل کردیم ، دولت هم مصوب کرد تا دریافت حقوق و عوارض دولتی واردات ، فعلا" علی الحساب با ارز 4هزار و 200 گرفته شود تا تصمیم گیری نهایی شود، در حال حاضر هم قرار است ستاد هماهنگی قوا در این مورد تصمیم گیری نهایی انجام دهد.

از صفر تا 8درصد تاثیر هزینه ای داریم

به گفته وی، در اینجا قانون گذار اشاره کرده است، وقتی در قانون می آید که تعرفه ارزش کالا با هر قیمتی مشخص است ، چرا تعرفه ارزش کالای ۲۵ هزار تومانی را با دلاری که ربطی به آن ندارد حساب می کنید؟ این برخلاف تصمیم و روح قانون است. پس باید این سوبسیدی که داده شده ، با توجه به این که مردم هم پول کامل را پرداخت می کنند را به گونه دیگری محاسبه کنید.براساس قانون یا تعرفه را کم کرده و با ارزش واقعی محاسبه کنید و یا اگر تعرفه را تغییر نمی دهید ؛ باید با همان ارزش واقعی تعرفه باشد.

وی گفت: اوایل سال ۱۴۰۰ که قانون اعلام و ابلاغ شد ، برخی از فعالین اقتصادی و واردکنندگان گفته اند که ما دچار مشکل می شویم، این قانون شوک قیمتی ایجاد می کند و بعضا گفتند که ممکن است قیمت ها ۸ برابر افزایش یابد . گرچه از لحاظ اقتصادی و محاسبه بهای تمام شده حداکثر می تواند روی بعضی از کالاهایی که میزان مصرف مواد اولیه شان تا ۹۰ درصد است، ۷-۸ درصد تاثیر بگذارد ، هئیت دولت هم طبق مصوبه در بهار 1400، اعلام کرده است که فعلا حقوق عوارض دولتی را به صورت علی الحساب با تعرفه ۴۲۰۰ تومانی حساب کنید تا در این موردتصمیم گیری شود.

این پول از جیب مصرف کننده و تولید کننده خارج شده، اینجا منظور واسطه ها هستند

لطیفی در پاسخ به این سوال که یک شرکتی مانند ایران خودرو که قطعه وارد می کند، با این تغییرات هزینه آن به عنوان وارد کننده افزایش پیدا نمی کند؟ گفت: اصلا هزینه وارد کننده بالا نمی رود. فرضا ایران خودرو ۷۰ درصد قطعات خودرو را در داخل تولید می کند که اصلی ترین آن هم فولاد است ، اما در مورد قطعات وارداتی ، خود ایران خودرو پول به آن وارد کننده به صورت کامل پرداخت کرده است و سود در جیب وارد کننده می رود. دولت به آن وارد کننده ای که دلال و واسطه بوده ، سوبسید می داد ، نه تولید کننده و نه مصرف کننده.

فعلا علی الحساب با نرخ 4200 می گیریم تا تصمیم سران سه قوه

وی گفت: قانون بودجه می گوید، هر کالایی بر اساس هر ارزش ارزی که وارد می شود با همان ارزش، تعرفه آن محاسبه شود، اگر کالایی ارز ۴۲۰۰ دریافت می کند مانند «۶ قلم کالای مشخص» تعرفه آن با ۴ هزار و ۲۰۰ محاسبه شود، کالایی که ارزی آزاد گرفته است، تعرفه آن هم با همان میزان محاسبه می شود.به طور کلی این تعرفه ، بین نیم تا ۷ درصد می تواند روی کالای نهایی نه آن مواد اولیه وارداتی تاثیر بگذارد، چون عمده کالای وارداتی کشور با تعرفه صفر تا10 درصد هستند. دقت کنیم که تعرفه این کالاها ۹۰ درصد ۱۰۰ درصد و ۱۲۰ درصد نیست که بگوییم گرانی می آورد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24