Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

چه تاثیراتی بر تعادل بازار را خواهیم دید؟ مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص تغییرات اخیر حجم مبنا در بازار پایه فرابورس به خبرنگار بورس ۲۴، گفت: برای اینکه بخواهیم این تغییرات را بررسی کنیم باید یک مقداری به گذشته برگردیم و ببینیم که حجم مبنا چگونه تعیین شد و در چه سالی تغییر کرد. به گفته وی...

استراتژی تغییر حجم مبنا در بازار پایه فرابورس، مسئله این است!

بورس24 : آنچه از نظرات بر می آید نشان می دهد که، این موضوع باعث می شود که نماد ها خیلی روند سریع تری را چه در رشد و چه در اُفت داشته باشند و این موضوع کمک می کند که نمادها سریعتر متعادل شوند.

مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص تغییرات اخیر حجم مبنا در بازار پایه فرابورس به خبرنگار بورس24 ، گفت: برای اینکه بخواهیم این تغییرات را بررسی کنیم باید یک مقداری به گذشته برگردیم و ببینیم که حجم مبنا چگونه تعیین شد و در چه سالی تغییر کرد.

او ادامه داد: اگر خاطرتان باشد در ۱۲ اسفند ماه سال ۹۸ حجم مبنا تغییر کرد به نوعی که گفتن برای تعیین حجم مبنا ما باید سرمایه شرکت ها یا تعداد سهام شرکت ها را ضرب در ۴ در ۱۰ هزار کنیم و هر عددی به دست بیاید این را به عنوان عدد مبنا تعیین کنیم.

وی گفت: اما دو شرط برای این موضوع قرار دادند و آن هم این بود که اگر ارزش ریالی این حجم مبنا از حداقل ۲۰ تا ۱۰ و تا ۵ میلیارد ریال برای بازار پایه پایین تر بود، باید حجم مبنا را افزایش دهیم که به این اعداد برسد و اگر ارزش حجم مبنا از اعداد ۱۰۰ و ۱۲۰ میلیارد بیشتر بود، باید آن را کاهش دهیم که در این دامنه قرار بگیرد. یعنی به نوعی آن فرمول ۴ در ۱۰ هزار ضرب در سرمایه که حجم مبنا می شد، آمدند برای آن یک کف و سقف تعیین کردند که همین اعدادی شد که عرض کردم.

به گفته وی،در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ که دیدیماتفاقاتی افتاد و بازار سرمایه قفل شده بود، برای اینکه بخواهند مقدار تعداد حجم مبنا را کاهش دهند، آمدند حداقلی که تعیین شده بود را کمتر کردند. یعنی گفتند، برای بازار پایه زرد ۱۰ میلیارد، برای پایه نارنجی ۵ میلیارد و برای پایه قرمز ۲.۵ میلیارد که حداقل آن را نصف کردند، اما حداکثر در همان عدد خود باقی ماند. این باعث شد که مقداری حجم مبنای بازار پایه و البته بازار بورس و فرابورس هم کاهش پیدا کند و کمک کند به اینکه این ها خیلی سریع تر به تعادل برسند.

ساسانی گفت: اما با توجه به اینکه الان چند ماه می گذرد که بازار تقریبا در اکثر نماد های خود به تعادل رسیده است، ما هنوز شاهد این هستیم که برخی از نماد ها دارای صف فروش های سنگینی هستند و متاسفانه خریداری برای این ها نیست. حال طبق اقدامات اخیر آن حداکثری که برای حجم مبنا تعیین شده بود را برای آن یک قانون جدید در نظر گرفته اند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در قانون قبلی می گفتند، شرکت هایی که سرمایه پایین تر از ۲۰ هزار میلیارد و بالاتر از ۲۰ هزار میلیارد دارند، حداکثر ارزش ریالی حجم مبنای شان باید ۱۰ یا ۱۲ میلیارد تومان باشد. الان شرکت ها را از یک حداکثر ثابت انتخاب نکرده اند، گفتند آن فرمول ‌۴ ضرب در ۱۰ هزار جای خود، اما برای اینکه حداکثر حجم مبنا را تعیین کنند، نیم درصد سرمایه پایه شرکت را برای آن در نظر گرفته اند، یعنی اگر شرکتی دارای ۵۰ میلیارد تومان سرمایه باشد، این حداکثر رقم ورود مثلا ۲۵۰ میلیون تومان می شود.

وی افزود: این باعث می شود، باز هم حجم مبنای شرکت های بزرگ تر بازار پایه کاهش پیدا کند و پایین تر بیاید. چون وقتی ۴ در ۱۰ هزار را در یک سرمایه ای بالا ضرب می کنیم، این طبیعتا یک عدد بزرگ تری می شود، ولی وقتی از این فرمول استفاده می کنیم، عدد کوچک تر می شود. این باعث می شود که نماد ها خیلی روند سریع تری را چه در رشد و چه در اُفت داشته باشند و الان که بازار پایه صف فروش زیادی دارد، این موضوع کمک کند به نمادهایی که بعد از اینکه بازار متعادل می شود، وارد می شوند، بیشتر شده و کم کم این موضوع همه گیر شود و ما تعادل را در کل بازار شاهد باشیم. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24