Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

نرخ تورم و نرخ ارز دو متغیر مهم در پیش بینی وضعیت اقتصادی کشور محسوب می شود. روند این دو متغیر و تغییرات آن در بازارهای مالی کشور نیز تاثیرگذار است. پیش بینی مقدار تغییرات آن ها از چند منظر مورد بررسی است.

نرخ تورم و نرخ ارز به کدام سو خواهند رفت؟

بورس24 : نرخ تورم و نرخ ارز دو متغیر مهم در پیش بینی وضعیت اقتصادی کشور محسوب می شود. روند این دو متغیر و تغییرات آن در بازارهای مالی کشور نیز تاثیرگذار است. پیش بینی مقدار تغییرات آن ها از چند منظر مورد بررسی است. نادر بوالحسنی مدیرعامل سبدگردان نوویرا در این خصوص با بورس24 به گفتگو نشست.

نادر بوالحسنی مدیرعامل سبدگردان نوویرا در خصوص وضعیت نرخ ارز و تورم و پیش بینی وی از روند آنها با جمیع شرایط اقتصادی و سیاسی ایران گفت: این موضوع از دو منظر قابل بررسی است یکی از منظر توافق، عدم یا عدم انجام آن و موضوع بعدی کسری بودجه و اثر آن روی تورم و به تبع آن روی دلار است. هنوز دولت جدید روی کار نیامده است اما ما جسته و گریخته می شنویم که امکان مذاکره وجود دارد ؛ بازگشت به مذاکره و رسیدن به یک نقطه جدید به دلیل عوض شدن تیم دولت و شرایط جدید کمی طولانی خواهد بود. اما اگر این اتفاق بیافتد دستیابی به دلارهای نفتی و صادراتی بیشتر شده و وضعیت ما نیز کمی بهتر خواهد شد. البته این موضوع می تواند در میان مدت و بلند مدت عملیاتی شود در نتیجه در کوتاه مدت نباید انتظار کاهش جدی در نرخ ارز را داشته باشیم مگر اینکه دستوری و طبق تجارب تلخ گذشته باشد.

وی ادامه داد: موضوع بعدی کسری بودجه و عواقب آن است، با بررسی هایی که انجام شده مشخصا ما در دو قلم درآمدی بودجه مشکل جدی داریم که تجمیع آن بیش از 300 هزار میلیارد تومان است که این به درآمدهای نفتی، درآمدهای فروش اوراق دولتی و همچنین واگذاری دارایی های سرمایه ای که شامل فروش سهام شرکت ها است، مربوط می شود، اگر این موارد محقق نشود و دولت همانند 6 ماه گذشته نتواند اوراق بفروشد و برجام هم همزمان با این موضوع به نتیجه نرسد ما مشکلات جدی خواهیم داشت یعنی مشخصا ما وارد دوره سخت تورمی از 20 یه 40 درصد خواهیم شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: از نظر ما اگر این اتفاقات بیافتد دلار در قیمت های اقتصادی 25 هزار تومانی با تورم 40 درصدی رو به رو خواهد شد ( البته اگر نخواهیم فنر کاهشی را فشرده کنیم)، البته نمی دانیم که تیم اقتصادی دولت چه برنامه هایی دارد و معمولا دولت ها در سال های ابتدایی خود اجازه رشد دلار را نمی دهند.

بوالحسنی تاکید کرد: دو راهکار برای جبران کسری بودجه وجود دارد، اول اینکه می توان ارز نفتی را با عددی حدود 17 تا 18 هزار تومان تسعیر کرد ، بدین ترتیب تقریبا درآمد نفتی بودجه کاور خواهد شد و بخش دوم، اینکه با خرید دارایی های سرمایه ای بخشی از کسری بودجه کاور شود، بانک ها مازاد منابع بسیار زیادی دارند چرا که تمایل به دریافت تسهیلات به شدت در بین مردم به دلیل افق تورمی کاهش یافته است. این تورم انتظاری است که در حال حاضر نرخ دلار را بالا می برد با این دو راهکار می توان انتظار داشت که تورم کمتر از اعدادی باشد که جامعه انتظار دارد و می توانیم به تورم 20 تا 30 درصدی بازگردیم.

وی گفت: ما در هر صورتی که به منابعمان دسترسی پیدا کردیم باید اجازه دهیم آن دست از صنایعی که در فضای تحریم جان گرفته اند، اجازه حرکت و ادامه حیات داشته باشند، لوازم خانگی و شوینده های از نمونه های بازر آن هستند. این صنایع هم اشتغال ایجاد می کنند و هم میتوان با تکیه بر آن ها از خام فروشی پرهیز کرد.

مدیرعامل سبدگردان نوویرا در پایان تاکید کرد: بنابراین در کوتاه مدت اگر دستوری در کار نباشد، نرخ ارز بعید است کاهشی باشد. شاید بهترین راهکار این باشد که موضوع کسری بودجه و چگونگی رفع آن سریعتر از طرف تیم اقتصادی مطرح شود. موضوع مهمتر آنکه برای واردات با وسواس عمل شود و نظام تعرفه گذاری مشخص اجرایی شود، چرا که اگر ما به سمت واردات بی رویه همانند سنوات گذشته برویم، قطعا در سالهای بعد مشکل اشتغال، تورم و تولید را شدیدتر خواهیم داشت. اما اگر به این صورت عمل نشود می توان شاهد رشد اشتغال، تولید و اوضاع به مراتب بهتری از الان باشیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24