Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) امروز برگزار شد و به ازای هر سهم ١٩٣ تومان سود تقسیم کرد.

تقسیم سود ١٩٣ تومانی در مجمع تاپیکو

بورس24 : مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو) امروز برگزار شد و به ازای هر سهم 193 تومان سود تقسیم کرد. مجمع اعلام کرد شرکت 15745 میلیارد تومان سود قابل تقسیم دارد که از آن 15729 میلیارد تومان تقسیم شد.

مهم ترین موارد مطرح شده در مجمع به شرح زیر است:

*برای ورود ستاره خلیج فارس به بورس، باید شرایط احراز شود و باید با سایر سهامداران به توافق برسیم. نمی توان زمان دقیق برای آن تعیین کرد اما امیدواری ما بسیار زیاد است. این موضوع بسیار پیگیری می شود و کارهای مقدماتی زیادی نمانده است.

*شرکت سهامی عام شده و تجزیه سهام هم صورت گرفته است. پذیرش مشروط هم شده، اساسنامه بورسی هم به ثبت رسیده است اما گیر ما این است: به دلیل اینکه 2.3 میلیارد یورو تسهیلات دارد کل سهام تاپیکو و اهداف نزد پالایش پخش وثیقه است که پالایش پخش هم آن را وثیقه کرده است و ما سهام آزاد نداریم.

*باید بپذیریم که 4 میلیارد یورو بدهی دارد. هزینه مالی ما 6400 میلیارد تومان است با احتساب استهلاک حدود 11 هزار میلیارد است. 385 میلیون یورو از تسهیلات خود را پرداخت کرد و این رقم در نه ماهه است.

* ضایعات نفت ستاره هیدروژن است و به دلیل اینکه شرکت پالایش نداریم هیدوژن ما فلر می شود، ما در نظر داریم یک واحد آب اکسیژنه تاسیس کنیم. یک واحد پنتان هم در دست مطالعه داریم تا از هیدروژن استفاده شود. پالایش بندرعباس با طرحی که دارد به هیدروژن ما نیاز دارد.

* افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی برای شرکت های زیر مجموعه شستا وجود دارد و در دستور کار است و باید پروسه آن طی شود. عدد آن برای تاپیکو حدود 80 هزار میلیارد تومان است.

*در هلدینگ های چند رشته ای مثل تاپیکو پیش بینی سود هر سهم برای شرکت کمی دشوار است.

مطالبات از آبادان: تسویه مطالبات ما به دلیل سهامدار عمده بودن تاپیکو، کار دشواری بود. به همین دلیل برنامه افزایش سرمایه داریم که انتظار داریم طی دو سه ماه آینده مجمع آن را برگزار کنیم. لازم به ذکر است که آبادان روند سودآوری خوبی را شروع کرده است.

*ما نیاز به افزایش سرمایه در تاپیکو داریم زیرا زیرمجموعه های ما نیاز به افزایش سرمایه دارند.

در جریان برگزاری مجمع، دبیر مجمع گفت: ما تاکنون مطالبات سوخت شده نداشته ایم. شرکت در خصوص پرونده مطروحه در mpc تمام تلاش خودش را می کند تا این موضوع را رفع کرده و به نفع تاپیکو تمام شود.

تکمیلی... 

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شد.

قرائت گزارش هیئت مدیره به مجمع / رشد تولید و سودآوری در شرکت های گروه

در ابتدای این جلسه مدیر عامل شرکت گزارشی از هیئت مدیره را قرائت کرد و بیان داشت: هلدینگ تاپیکو در تاریخ 31/02/1400 با دراختیار داشتن 85 شرکت مدیریتی و غیر مدیریتی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع تایر و سلولزی در حال فعالیت می باشد. صنعت نفت و گاز صنعت پتروشیمی صنعت تایر صنعت سلولزی در حال فعالیت می باشد. 

وی ادامه داد: این شرکت در سالی که گذشت توانست اقدامات مثبتی در جهت تولید فروش و سودآوری را انجام دهد و این اعداد با رشد قابل توجهی رو به رو نماید. از جمله صنایعی که شرکت در آن سرمایه گذاری کرده پتروشیمی است. صنعت پتروشیمی زنجیرهای متشکل از سه حلقه دانش، سرمایه و خوراک است که هر کدام از این موارد میتواند بر این صنعت اثرات مهمی بر جای گذارد.

او با اشاره به پرتفوی بورسی و غیر بورسی شرکت عنوان کرد: رشد درآمدی از محل پرتفوی بورسی و غیر بورسی در سال 99 در شرکت روی داد که با بورسی شدن شرکت های غیربورسی میزان درآمد از محل بورس در سال 1400 نسبت به 1399 افزایش خواهد داشت.

این مقام مسئول با اشاره به پروژه های این مجموعه گفت: از جمله این پروژه ها می توان به صنایع کاغذ سازی بیستون تامین، پترو الفین فن آوران، اجرای فاز 1 واحد موم گیری نفت ایرانول و فاز نخست توسعه کارخانه بارز کرمان اشاره کرد، تلاش می شود تا پروژه های جدید تعریف و پروژه های فعلی به بهره برداری برسد.

عرضه اولیه های جدید در سال 1400

وی خاطرنشان کرد: تاپیکو عرضه اولیه شرکت ها را در سال 1399 داشت و این رویه ادامه خواهد داشت، به عنوان مثال  پذیرش و عرضه محصولات کاغذی لطیف در سال 1400 روی می دهد. علاوه بر آن فروش شرکت های گروه در بورس انرژی با رشد 20 برابری در سال 99 نسبت به 98 رو به رو بود.

مدیر عامل شرکت تاپیکو با اشاره به برنامه های آتی این مجموعه گفت: برنامه ریزی و پیگیری افزایش تولید، فروش و صادرات همراه با افزایش سودآوری در شرکت های گروه، برنامه ریزی و پیگیری اجرای طرح های بازسازی و نوسازی و توسعه در شرکت های گروه، تکمیل مطالعات تصویب و اجرای تعداد 29 طرح تحول ساز در شرکت های گروه به مبلغ 7 میلیارد دلار سرمایه گذاری از جمله برنامه های آتی این شرکت محسوب می شود.

در ادامه حسابرس شرکت گزارش خود را قرائت کرد و دبیر مجمع در خصوص بند مربوط به مطالبات شرکت گفت: ما تاکنون مطالبات سوخت شده نداشته ایم. ضمن اینکه شرکت در خصوص پرونده مربوط به ام پی سی تمام تلاش خود را می کند تا این موضوع را رفع کرده و به نفع تاپیکو تمام شود.

در ادامه نیز رئیس مجمع دستور پیگیری بندهای حسابرسی را به شرکت داد.

پرسش و پاسخ سهامداران / ورود ستاره خلیج فارس به بورس

در ادامه توکلی مدیر مالی شرکت در مورد ورود ستاره خلیج فارس به بورس و موضوعات مربوط به آن در پاسخ به سوال سهامداران گفت: برای ورود ستاره خلیج فارس باید شرایط احراز شود و باید با سایر سهامداران به توافق برسیم نمی توان زمان دقیق برای آن را تعیین کرد اما امیدواری ما در این خصوص بسیار زیاد است. این موضوع از طرف شرکت ببسیار پیگیری می شود و کارهای مقدماتی زیادی نمانده است.

وی افزود: ستاره خلیج فارس شرکت سهامی عام شده و تجزیه سهام نیز صورت گرفته، پذیرش مشروط هم شده و اساسنامه بورسی هم به ثبت رسیده است اما مشکل ما این است که به دلیل اینکه شرکت 2.3 میلیارد یورو تسهیلات دارد کل سهام تاپیکو و اهداف نزد پالایش پخش وثیقه است؛ پالایش پخش هم آن را وثیقه کرده و به همین دلیل ما سهام آزاد نداریم. ما هم اکنون اختلاف داریم که ما سهام دیگری را تضمین نمی کنیم مگر اینکه همان میزان از سهام که تضمین میکنیم، آزاد شود. 

هزینه مالی ستاره خلیج فارس

وی تاکید کرد: باید بپذیریم که این شرکت 4 میلیارد یورو بدهی دارد و هزینه مالی آن نیز 6400 میلیارد تومان است با احتساب استهلاک حدود 11 میلیارد است، که به همین دلیل سود شرکت خورده می شود. این شرکت توانست 385 میلیارد یورو از تسهیلات خود را در نه ماهه پرداخت کند.

او در مورد ضایعات نفت ستاره خلیج فارس نیز بیان داشت: ضایعات نفت ستاره هیدروژن است و به دلیل اینکه شرکت پالایش نداریم هیدوژن ما فلر می شود، ما در نظر داریم یک واحد آب اکسیژنه تاسیس کنیم. یک واحد پنتان هم در دست مطالعه داریم تا از هیدروژن استفاده شود. ضمن اینکه پالایش پندرعباس با طرحی که دارد به هیدروژن ما نیاز خواهد داشت.

برنامه شرکت برای افزایش سرمایه 

رئیس مجمع در خصوص افزایش سرمایه شرکت از محل تجدید ارزیابی نیز گفت: افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی برای شرکت های زیر مجموعه شستا وجود داشته و در دستور کار است و باید پروسه آن طی شود که عدد آن برای تاپیکو حدود 80 هزار میلیارد تومان است. 

مطالبات از آبادان به کجا رسید؟

توکلی در مورد مطالبات شرکت از پتروشیمی آبادان پاسخ داد: مطالبات از آبادان: تسویه مطالبات ما به دلیل سهامدار عمده بودن مان، کاری دشوار است، به همین دلیل برنامه افزایش سرمایه در این شرکت را دنبال می کنیم که انتظار داریم طی دو سه ماه آینده مجمع آن را برگزار کنیم. لازم به ذکر است که آبادان روند سودآوری خوبی را شروع کرده است.

رئیس مجمع در مورد افزایش سرمایه از محل مطالبات نیز تصریح کرد: در تاپیکو اگر برنامه ای از طرف سهامدار عمده در خصوص افزایش سرمایه باشد حتما دنبال می شود اما آنچه مهم به نظر می رسد این است که ما به افزایش سرمایه در تاپیکو نیاز داریم زیرا زیرمجموعه های ما نیاز به افزایش سرمایه دارند.

گفتنی است، در پایان نیز به ازای هر سهم 193 تومان سود بین سهامداران تقسیم شد و این موضوع به تصویب مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت رسید.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24