Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در حال حاضر تا پایان تیرماه حدود ١٩ شرکت درج شده وجود دارد که با طی مقدماتی آماده عرضه اولیه هستند. البته شرکت‌های دیگری نیز در مسیر درج هستند که برنامه‌ریزی ما بر این است با فراهم شدن تمامی امکانات لازم، تا پایان سال حدود ٣٠ شرکت دیگر نیز درج شوند.

٣٠ شرکت جدید تا پایان سال در فرابورس درج نماد می شوند

بورس24 : گرچه از مرداد سال گذشته که بازار وارد فاز نزولی شد، میزان مشارکت در عرضه های اولیه کاهش یافت، اما این عرضه ها هنوز هم جذابیت زیادی برای بسیاری از فعالان بازار سهام دارد. شرکت های بورس و فرابورس برنامه خود برای عرضه های اولیه را پیگیری می کنند که در این میان، معمولا تعداد عرضه های اولیه توسط فرابورس ایران بیشتر از شرکت بورس است.

حجت اسماعیل زاده معاون پذیرش فرابورس ایران در گفت و گو با بورس24 درخصوص عرضه های اولیه فرابورس در سال 1400 گفت و گو کرده است.

*برای سال ۱۴۰۰ فکر می‌کنید چند شرکت برنامه عرضه اولیه سهام دارند؟

در حال حاضر تا پایان تیرماه حدود 19 شرکت درج شده وجود دارد که با طی مقدماتی آماده عرضه اولیه هستند. البته شرکت‌های دیگری نیز در مسیر درج هستند که برنامه‌ریزی ما بر این است با فراهم شدن تمامی امکانات لازم، تا پایان سال حدود 30 شرکت دیگر نیز درج شوند. در خصوص تعداد عرضه‌های اولیه در سال 1400 فرابورس ایران این آمادگی را دارد که در سال 1400 بیش از 40 شرکت نیز در برنامه عرضه اولیه داشته باشد اما بدیهی است شرایط محیطی نیز در روند عرضه‌های اولیه مؤثر هستند و با در نظرگرفتن شرایط موجود و فراهم بودن بستر در ماه‌های آینده ان شاءالله بتوانیم با ارتقای 50 درصدی، تعداد عرضه‌های اولیه را به حدود 30 شرکت در سال 1400 برسانیم. البته ما پیگیری‌ها و برنامه‌هایی نیز داریم که بتوانیم فرآیندهای عرضه اولیه را بهبود داده و از این طریق تعداد عرضه‌های اولیه افزایش پیدا کند.

*تاکنون چند شرکت در فرابورس پذیرش شده‌ و سهام چند شرکت از ابتدای سال عرضه اولیه شده اند؟

در 4 ماهه ابتدای سال تعداد 14 شرکت پذیرش شده است که مجموع سرمایه ثبتی شرکت‌های پذیرش شده حدود 79 هزار میلیارد ریال بوده است که 3 شرکت در حوزه سرمایه‌گذاری و واسطه‌گری مالی، 2 شرکت در حوزه هلدینگ، 4 شرکت در حوزه محصولات غذایی و شیمیایی و 5 شرکت در سایر صنایع پذیرش شده‌اند.

همچنین در چهار ماهه ابتدای سال، 3 شرکت شامل گسترش صنایع روی ایرانیان، تولید و توسعه سرب و روی ایرانیان و محصولات کاغذی لطیف عرضه اولیه شده‌اند که با عرضه سرمایه‌گذاری هامون صبا در تاریخ ششم مردادماه، تعدا عرضه‌های اولیه به 4 شرکت رسیده است.

*نام شرکت‌هایی که در صف عرضه اولیه هستند و صنایعی که در آن فعال هستند چیست؟

در 4 ماه ابتدایی سال، 10 شرکت در فهرست نمادهای فرابورس درج شده‌اند و مجموع شرکت‌های درج شده آماده عرضه به 19 شرکت در پایان تیرماه رسیده است. این شرکت‌ها در صنایع مختلفی از جمله سرمایه‌گذاری، غذایی،شیمیایی، لوازم خانگی و ... فعال هستند.

*عرضه های اولیه امسال چه شرایطی داشتند و در چه وضعیتی این عرضه ها انجام شد؟

در چهارماه اول سال جاری شرایط به شکلی بود که فضای محیطی مناسبی برای عرضه اولیه‌ها فراهم نبود و رویکرد فرابورس بر این بوده است که عرضه اولیه‌ها می‌توانند به قدرت گرفتن فضای بازار کمک کند. به هرحال عرضه‌های اولیه طبق تجربه در اغلب موارد بازده‌های مورد انتظار مناسبی داشتند که می‌تواند به ورود یا بازگشت افراد به بازار سرمایه کمک کند. البته باید توجه کنیم که فرآیند فعلی عرضه اولیه‌ها هم انتقاداتی بر آن وارد است که در تعامل با سازمان بورس این بهبود انجام خواهد شد. به نظر می‌رسد عرضه اولیه‌ها اگر با شرایط و رویه مناسبی انجام شود نه تنها به روند بازار لطمه وارد نمی‌کند بلکه می‌تواند نفس تازه‌ای در فضای بازار فراهم کند. مردم و سرمایه‌گذاران منتظرعرضه‌های اولیه‌ شرکت‌های فرابورسی در هفته‌ها و ماه‌های آتی باشند.

*اگر فرایند پذیرش و درج شرکت‌های پروژه تسریع شود و این شرکت‌ها عرضه اولیه شوند، روش عرضه آنها با عرضه شرکت‌های دیگر چه تفاوتی دارد؟

ببینید به هرحال شرکت‌پروژه‌ها یک مختصاتی هستند که باید روند اجرایی در مورد آنها پیش برود تا سازوکارها دقیق‌تر تدوین شود. البته همین دستورالعمل اخیر نیز اقدام و شروع خوبی برای این مسئله است. در دستورالعمل ابلاغی، رویه پذیره‌نویسی برای این مسئله پیش‌بینی شده و فرابورس در این خصوص پیشنهاداتی دارد که به سازمان بورس نیز ارسال شده است. اگر بتوانیم دامنه شمول دستورالعمل شرکت‌پروژه‌ها را بهبود دهیم به نظر می‌رسد برکات خوبی از این محل هم نصیب کشور و هم نصیب مردم خواهد شد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24