Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

باما سهامدار ٣٠ درصدی معدن مس صاحب دیوان با ذخیره بیش از ١۶٧ میلیون تن مس و فلزات شده است. باطله برداری معدن روبه اتمام است و ساخت کارخانه در سه فاز آغاز شده و طی یک تا سه سال آینده وارد مدار تولید می شود.

رقیب «فملی» از دل «کاما» بیرون آمد!

بورس24 : شرکت معدنی «باما» صاحب معدنی شد که می تواند با شرکت ملی صنایع مس در تولید کنسانتره مس رقابت کند.

معدن صاحب دیوان در استان اردبیل بین مشکین شهر و اهر واقع است. این محدوده در مالکیت شرکت سرزمین جلگه های آسمانی است که 30% سهام آن متعلق به شرکت باما است.

این شرکت در سال 1396 توسط مجموعه باما تملک و کارهای اکتشاف سیستماتیک آن در 6 بخش آغاز گردیده است.

بیش از 60 هزار متر حفاری اکتشافی و انجام پی جویی، ژئوشیمی، ژئوفیزیک، ترانشه و حفاری مغزه گیری و سایر اقدامات اکتشافی، ارزیابی ذخیره این معدن صورت گرفته است. بر مبنای اطلاعاتی که در سایت های تخصصی معدن منتشر شده ، بر اساس مدل سازی بخشی از اکتشافات در درخواست گواهی کشف ذخیره با عیار ۰.۴۹ درصد معادل مس و تناژ 167 میلیون تن اکتشاف گردیده است. با این حال اکتشافات همچنان ادامه دارد و برنامه صد هزار متر حفاری دیگر در ۵ سال آتی وجود دارد که می تواند به افزایش ذخیره منجر شود. اقدامات شرکت در سه بخش در حال انجام است.

بخش اول راه اندازی معدن که باطله برداری ها انجام شده و بر اساس اطلاعات حفاری ماده معدنی در سطح و عمق کم 7 تا 20 متر قرار دارد و مجوز باطله برداری اخذ و اقدامات آن در دست انجام است. در بخش دوم، زیرساخت ها، جاده ها، پل ها، مجوزات مختلف در حوزه آب، برق و مخابرات اخذ گردید و در حال اجرا است.

این دو بخش حدود 10 تا 15میلیون دلار سرمایه گذاری نیاز دارند. بخش سوم ساخت کارخانه فرآوری تولید کنسانتره مس و مولیبدن است که کارخانه در یک فاز پایلوت و سه فاز پیش بینی شده است. فاز پایلوت ساخته و به صورت یک واحد پورتال در مرحله تست سرد است که در تابستان ۱۴۰۰ به شرکت حمل و نصب می شود.

کارخانه فاز اول با ظرفیت یک میلیون، فاز دوم و سوم هر یک با ظرفیت 7 میلیون در حال برنامه ریزی و ساخت هستند. عملیات تجهیز کارآگاه، مهندسی، ساخت و خرید تجهیرات آغاز گردیده و برآورد می شود هر فاز طی 18 ماه ساخته شود. برآورد سرمایه گذاری ساخت کارخانه ها 170 تا 180 میلیون دلار است.

با معدن صاحب دیوان بیشتر آشنا شوید

مدیرعامل شرکت سرزمین جلگه‌های آسمانی دکتر «محمد محمدخانی» توضیحاتی در این خصوص ارائه داده که در ادامه مشروح آن را می خوانید:

همانطور که می‌دانید مهمترین مصرف مس در صنایع برق و الکترونیک و تاسیسات است و در آینده نزدیک تقاضای مس به دلیل افزایش تولید خودرو‌های الکتریکی، سیستم انتقال انرژی داخل خودرو، زیرساخت انتقال انرژی، انرژی‌های پاک و توسعه زیر ساخت ها در کشور‌های در حال توسعه رو به افزایش خواهد گذاشت.

استان اردبیل و استان آذربایجان شرقی از دیدگاه زمین شناسی، فلززایی و پتانسیل‌های معدنی از جمله نواحی مستعد کشور و جهان به دلیل قرارگیری در کمربند معدنی آلپ هیمالیا و زون معدنی آذربایجان-قفقاز و شناسایی چندین کانسار مس و طلای پورفیری محسوب می‌گردد.

محدوده اکتشافی معدن صاحب دیوان در ۲۷ کیلومتری شمال غرب شهرستان مشکین شهر و در ارتفاع ۹۰۰ تا ۱۱۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. دو محدوده جمعا ۳۹ کیلومتر مربع و در یک ناحیه کوهستانی تا تپه ماهوری است.

در این محدوده سری آتشفشانی-آذرآواری ائوسن تحت نفوذ و پویایی ولکانو-پلوتونی قرار گرفته که در کانون آن واحد مولد سیستم پورفیری جای دارد.

در محدوده کانسار پورفیری مس-طلا-مولیبدن و کانی سازی طلای اپی ترمال مرتبط با سیستم پورفیری وجود دارد.

پروانه اکتشاف محدوده در سال ۱۳۹۱ اخذ شده و مالکیت پروانه اکتشاف در اختیار سرزمین جلگه‌های آسمانی است.

سهام آن در سال ۱۳۹۶ توسط شرکت باما و شرکت‌های هم گروه خریداری شد و اکتشافات سیستماتیک با ورود سهامداران جدید آغاز گردید.

اکتشاف در محدوده صاحب دیوان بر اساس استاندارد National Instrument یا NI ۴۳ -۱۰۱ کانادا انجام شده است.

محدوده صاحب دیوان به شش بخش کوچک‌تر تقسیم شده و در هر محدوده مورد اکتشاف قرار می‌گیرد.

در بخش فاز اول اکتشافات، چهار بلوک هدف شناسایی و تمرکز فعالیت در آن‌ها بوده است.

بلوک ۱ - مرکزی (I- central)

بلوک ۱ - جنوبی (I- South)

بلوک ۳.۲ جنوب غرب (III-II-SW) – (۳-۲ SW)

بلوک ۳.۲ شمال شرق (III-II-NE) – (۳-۲ - NE)

مهمترین بلوک ۳.۲ شمال شرقی است.

برای اولین بار در ایران دستیابی به رکورد عمق حفاری ۱۰۸۰ متر دست یافته ایم و بیش از ۶۰ هزار متر حفاری اکتشافی تاکنون انجام شده است.

حفاری‌ها از نوع مغزه گیری صورت گرفته و تمام نمونه‌ها در انبار مغزه‌ها نگهداری و لاگ گردیده است.

ذخایر تضمینی در بخش مورد اکتشاف تا کنون با کات آف ۰.۳ و متوسط عیار ۰.۴۹ حدود ۱۶۷.۷ میلیون تن است و با کات آف پایین تر که اکنون اقتصادی است ذخیره بیش از 330 میلیون است و به افزایش چندبرابری ذخیره در این منطقه امیدوار هستیم.

هدف گذاری سالانه بیست هزار متر حفاری مغزه گیری طی پنج سال آتی را داریم و همزمان با راه اندازی کارخانه‌ها توسعه اکتشافات عمقی را خواهیم داشت.

سرمایه مورد نظر برای آماده سازی معدن حدود ۱۰ میلیون دلار است و تا کنون مجوز منابع طبیعی پیت معدن دریافت شده و پیت پایلوت بازگشایی شده، جاده و پل برای دسترسی به معدن ساخته شده است.

کارخانه پایلوت پرتابل فرآوری با سرمایه گذاری ۱.۵ میلیون دلار و ظرفیت ۳۵۰۰۰ تنی در حدود ۱ تا ۲ ماه ساخته خواهد شد و این کارخانه در حال حاضر در حال تست سرد است.

شروع عملیات اجرایی احداث کارخانه کنسانتره مس و مولیبدن با حضور وزیر محترم صمت کلنگ زنی شد و محصولات کارخانه اعم از کنسانتره مس، طلا و مولیبدن خواهد بود.

میزان اشتغال در این پروژه تا کنون ۱۰۰ نفر بوده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24