Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت کشور در سه ماهه نخست سال جاری با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا پرداخته است.

کدام کالای ایرانی بیشترین طرفدار را در روسیه دارد؟

بورس24 : اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت کشور در سه ماهه نخست سال جاری با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا پرداخته است.

این اتحادیه که عضویت ایران را از آبان ۱۳۹۸ به رسمیت شناخته، در ماه‌های اخیر بخشی از شرکای تجاری جدید کشور را معرفی کرده، هر چند تحت تاثیر تحریم، کرونا و برخی محدودیت در ارتباط دو جانبه کشورها هنوز آمار صادرات و واردات ایران و اوراسیا بسیار محدود است.

براوردهای اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰، ایران ۲۵۸ میلیون دلار کالا به اوراسیا صادر کرده و در مقابل ۳۴۷ میلیون دلار کالا نیز از این کشورها وارد کرده است تا همچنان تراز تجاری کشور در این زمینه منفی باقی بماند. صادرات ایران به اورسیا تنها سهم ۲.۴ درصدی از کل صادرات کشور را داشته و همچنین ایران ۳.۳ درصد از کل واردات خود را از این کشورها انجام داده است. در میان شرکای اصلی در اوراسیا، همچنان روسیه بالاترین سهم را دارد. ایران ۱۳۵ میلیون دلار از کل صادرات خود به اوراسیا را به روسیه انجام داده و پس از آن ارمنستان با ۶۰، قزاقستان با ۳۸، قرقیزستان با ۱۸ و بلاروس به پنج میلیون دلار قرار دارند.

در میان صادرکنندگان اصلی کالا به ایران اما روسیه به تنهایی تقریبا تمامی آمار را به خود اختصاص داده و در این مدت ۳۲۱ میلیون دلار کالا به ایران داده است. میزان واردات ایران از دیگر کشورهای اوراسیا در مجموع حتی به ۳۰ میلیون دلار نیز نمی‌رسد.

بررسی اقلام صادراتی ایران به روسیه و سایر کشورهای اوراسیا نشان می‌دهد که میوه‌های خوراکی با ۹۵ میلیون دلار بیشترین سهم را داشته‌اند و در این بین پسته ایرانی با پوست تازه پرطرفدارترین کالا بوده است. مواد پلاستیکی، سبزیجات، چدن، آهن و فولاد نیز دیگر اقلام صادراتی ایران به اوراسیا را تشکیل می‌دهند.

در مقابل اما چربی‌ها و روغن‌های حیوانی یا نباتی بالاترین میزان واردات ایران را تشکیل داده‌اند و پس از آن غلات، چوب، سبزیجات و محصولات شیمیایی معدنی اصلی‌ترین کالاهای وارداتی ایران از اوراسیا را شامل می‌شود.

منبع: ایسنا

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24