Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

یک نماینده مجلس سنای آمریکا گفته تنها راهی که کشورش در برابر ایران دارد بازگشت به توافق هسته‌ای برجام است.

سناتور آمریکایی: تنها راهمان بازگشت به برجام است

بورس24 : یک نماینده مجلس سنای آمریکا گفته تنها راهی که کشورش در برابر ایران دارد بازگشت به توافق هسته‌ای برجام است.

«کریس مورفی»، نماینده دموکرات مجلس سنای آمریکا گفته که تنها راه آمریکا در قبال ایران، بازگشت به توافق هسته‌ای برجام است.

اظهارنظر مورفی، عصر پنجشنبه (به وقت محلی)، یک روز بعد از آن مطرح شده که سران مجلس سنای آمریکا جلسه‌ای محرمانه با «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه این کشور درباره وضعیت مذاکرات برجام برگزار کردند.

«رابرت منندز»، سناتور ارشد آمریکایی بعد از این دیدار به خبرنگاران گفته بود که بازگشت آمریکا به برجام به زودی اتفاق نخواهد افتاد.

مورفی جزو حاضران در آن جلسه مجلس سنا نبود. او در مصاحبه با پایگاه صهیونیستی «جوئیش‌اینسایدر» گفته از نتایج جلسه سنا با بلینکن درباره برجام مطلع نیست.

کریس مورفی، به عنوان یکی از اعضای سنا بارها به شکست سیاست فشار حداکثری دولت سابق آمریکا علیه ایران اعتراف کرده و از «جو بایدن»، رئیس‌جمهور کشورش خواسته سریع‌تر به برجام بازگردد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

مورفی در مصاحبه با جوئیش‌اینسایدر گفت: «من نمی‌توانم این را بپذیرم که نمی‌توانیم راهی برای بازگشت به این توافق پیدا کنیم. انجام این کار به گرفتن تصمیمات سخت از سوی ایالات متحده و تصمیمات سخت از سوی ایرانی‌ها بستگی دارد، ولی من، بدون بودن داخل این توافق، راهی برای حرکت رو به جلو نمی‌بینم.»

این سناتور آمریکایی در ادامه تأکید کرد: «هنوز باور من این است که تنها مسیر پیش روی ما این است که به آن توافق برگردیم.»

هم‌گرایی تحلیلگران درباره «فشار حداکثری»

بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مسائل ایران، همانند کریس مورفی معتقدند که با توجه به شکست سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران تنها راه واشنگتن بازگشت به برجام است.

ساعاتی قبل‌تر «جرارد آروئاد»، سفیر سابق فرانسه در آمریکا هم نظری مشابه او در مصاحبه با خبرگزاری رویترز مطرح کرده بود.

«جرارد آروئاد» به این خبرگزاری گفت: ««من برای برجام، جایگزین دیگری غیر از "فشار حداکثری" نمی‌بینم اما این رژیم مقاومتش را در برابرش نشان داده و فکر نمی‌کنم تسلیم آن شود.»

قبل‌تر از آن، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین هم گفته بود که دولت آمریکا احتمال اثرگذاری سیاست فشار حداکثری را بیش‌برآورد کرده بود.

این مقام ارشد مسکو در توییتر نوشت: «مسیر و جریان مذاکرات وین یک بار دیگر ثابت می‌کند که ایالات متحده تاثیر فشار حداکثری بر ایران را زیاد برآورد کرده بود».

نماینده مسکو در وین افزود: «فشارها ادامه دارد اما ایران عجله‌ای ندارد اگرچه می‌داند هرچه زودتر مذاکرات به پایان برسد تحریم‌ها زودتر برداشته می‌شوند. تحریم‌های تنها عاملی نیستند که مورد توجه قرار می‌گیرند».

گزینه‌های آمریکا به جای بازگشت به برجام

خبرگزاری رویترز در تحلیلی روز پنجشنبه ضمن مرور گزینه‌های دیگری که بایدن به جای بازگشت به برجام دارد به این نتیجه رسیده که تمامی گزینه‌های دیگر، دشوارتر و حتی غیرممکن هستند.

خبرگزاری رویترز در این تحلیل به نقل از مقام‌های سابق و فعلی آمریکایی و اروپایی نوشته جو بایدن، غیر از مجاب کردن ایران به ازسرگیری پایبندی به توافق هسته‌ای حاصل‌شده در سال ۲۰۱۵ برنامه جایگزینی در اختیار ندارد و تمامی گزینه‌های دیگر، سخت‌ترند.

این رسانه نوشته دو طرح موسوم به «بیشتر در برابر بیشتر» و «کمتر در برابر کمتر»، جایگزین‌های دیگر آمریکا برای بازگشت به توافق اصلی منعقدشده در سال ۲۰۱۵ هستند.

طرح «بیشتر در برابر بیشتر» بر این گزاره مبتنی است که ایران در ازای برخورداری از تخفیف‌های بیشتر تحریمی، محدودیت‌های بیشتر علیه برنامه هسته‌ای خودش را بپذیرد.

رسانه انگلیسی نوشته مذاکره بر سر چنین توافق گسترده‌ای‌تری دشوارتر از احیای برجام است، زیرا دست‌کم مفاد برجام از قبل مشخص شده‌اند.

گزینه جایگزین دیگر، طرح «کمتر در برابر کمتر» نام دارد و اساس آن بر کاستن از محدودیت‌های ایران در برابر تخفیف‌های تحریمی کمتر برای این کشور استوار است.

رویترز نوشته این گزینه می‌تواند بدترین حالت را برای جو بایدن ایجاد کند و او در داخل آمریکا بابت دادن امتیازهای اقتصادی به ایران در برابر گرفتن امتیازهای کمتر از این کشور مورد انتقاد قرار خواهد گرفت.

رویترز بر همین اساس به این نتیجه رسیده است: «تحلیلگران اتفاق نظر دارند گزینه‌های جایگزین چندانی برای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ وجود ندارد.»

منبع: فارس

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24