Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: شاید برخی صاحبان صنایع در مقابل جلوگیری از صادرات مواد خام مقاومت کنند چرا که سود برخی از پتروشیمی‌ها از صادرات بخاطر عواملی مثل عدم ثبات نرخ تسعیر ارز است و سود عملیاتی نیست.

مقاومت برخی پتروشیمی‌ها در مقابل توقف صادرات مواد خام

بورس24 : عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: شاید برخی صاحبان صنایع در مقابل جلوگیری از صادرات مواد خام مقاومت کنند چرا که سود برخی از پتروشیمی‌ها از صادرات بخاطر عواملی مثل عدم ثبات نرخ تسعیر ارز است و سود عملیاتی نیست.

عبدالحسین بیات، عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی در همایش بین‌المللی توسعه صادرات صنایع پلیمری با بیان اینکه رمز موفقیت کشور روشن و شفاف سازی جهت گیری اقتصاد است، گفت: تلاش ما بر این است که اقتصاد به سمتی هدایت شود که اقتصاد بجای اینکه «متکی بر نفت» باشد، مبتنی بر نفت شود و فعالیت شما به عنوان صنایع تکمیلی از مصادیق همین اصل است.

وی افزود: قرار نیست نفت را به عنوان طلای سیاه استخراج کنیم و به دیگران بدهیم تا آن را به طلای سفید تبدیل کنند، ارزش افزوده طلای سفید بسیار بیشتر از طلای سیاه است، بنابراین باید نفت توسط فعالان صنایع تکمیلی به طلای سفید تبدیل شود تا همه بشریت از آن منتفع شوند.

بیات 3 حلقه اصلی را در زنجیره پتروشیمی تعریف کرد که شامل حلقه پایه مثل مواد پایه برای تولید گریدهای مختلف، حلقه میانی و همان پتروشیمی ها و حلقه تکمیلی یا نهایی و همان تولیدکنندگان محصولات پلیمری، می‌شود.

به گفته بیات، مجموع ارزش صادرات کل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمیایی 2.7 میلیارد دلار بوده که در حقیقت 3 هزار دلار در تن ایجاد ارزش افزوده کرده است که در مقابل 790 یا حداکثر 1000 دلار در تن فروش محصولات نیمه خام یا صنایع میان دستی نشان می‌دهد، در این صنایع، 3 برابر ارزش افزوده ایجاد شده است.

بیات ادامه‌ داد: در کنار این مقوله، مزایایی مثل اشتغالزایی 750 هزار نفری، تاب آوری اقتصادی و… نیز باید در نظر گرفت که اصلا با آنچه در حوزه میان دست صادر می شود، قابل مقایسه نیست.

وی ادامه داد: البته شاید برخی صاحبان صنایع در مقابل جلوگیری از صادرات مواد خام مقاومت کنند چرا که سود برخی از پتروشیمی‌ها از صادرات بخاطر عواملی مثل عدم ثبات نرخ تسعیر ارز است و سود عملیاتی نیست که این چنین سودآوری‌ها ارزش چندانی ندارد.

به گفته بیات، یکی از مشکلات اصلی صنایع تکمیلی نبود فرماندهی واحد است و ما باید نهضت توسعه صنایع تکمیلی را در کشور شکل دهیم که شاید نتایج آن در بخش اشتغال قابل محاسبه نباشد، همچنین باید سیاست‌های حمایتی جدی، پویا و به روزی ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: همچنین انتظار می رود فعالان این صنایع در شرایط سخت کشور مانند امروز با صادرات صنایع تکمیلی بجای صادرات مواد خام و تبدیل یک دلار به 3 دلار و بازگشت آن به کشور، نیازهای ارزی کشور را تامین کنند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: هرکس بدنبال آبادانی ایران است باید تلاش کند زنجیره تکمیلی یا زنجیره نهایی را توسعه دهد و از مسئولان فعلی و آینده میخواهم در تقویت وحمایت همه جانبه از توسعه صنایع تکمیلی ذره ای غفلت نشود.

منبع: تسنیم

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24