Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

در فرآیند تولید مس، بعد از مرحله ذوب، سرباره آن حاوی مقداری مس می باشد که در سالهای گذشته به دلیل فقدان تکنولوژی مربوطه، امکان جداسازی مس محتوای سرباره وجود نداشت. اکنون چند سالی که با ایجاد کارخانه های فلوتاسیون سرباره، جداسازی و پرعیار سازی کنسانتره مس موجود در سرباره امکان پذیر شده است.

​تشریح پروژه فلوتاسیون سرباره مس سرچشمه و خاتون آباد

بورس24 : در فرآیند تولید مس، بعد از مرحله ذوب، سرباره آن حاوی مقداری مس می باشد که در سالهای گذشته به دلیل فقدان تکنولوژی مربوطه، امکان جداسازی مس محتوای سرباره وجود نداشت. اکنون چند سالی که با ایجاد کارخانه های فلوتاسیون سرباره، جداسازی و پرعیار سازی کنسانتره مس موجود در سرباره امکان پذیر شده است.

با توجه به تجربه موفق سالیان گذشته شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه، در طراحی و ساخت کارخانه تغلیظ سرباره کنورتور، پروژه فلوتاسیون سرباره مجتمع مس سرچشمه در حال حاضر توسط این هلدینگ، آخرین مراحل آماده سازی بمنظور تامین و نصب تجهیزات را سپری می کند. همچنین شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه عملیات اجرایی پروژه فلوتاسیون مجتمع مس شهربابک در ذوب خاتون آباد را نیز به زودی آغاز خواهد نمود.

مهندس حمید رضا سعیدی عزیزکندی، عضو هیئت مدیره هلدینگ سرمایه گذاری مس سرچشمه، و معاون برنامه ریزی و توسعه در اینباره گفت : « تا کنون سرباره مس به عنوان یک محصول جانبی محسوب می شد اما با هوشمندی شرکت ملی صنایع مس ایران، تصمیم گرفته شد مس محتوای این محصول استخراج شود.»

مهندس سعیدی در خصوص تاریخ شروع، اتمام و ظرفیت تولید پروژه فلوتاسیون سرباره مس گفت : « این پروژه از سال 1397 آغاز شده، محل اجرای آن مجتمع مس سرچشمه است و ظرفیت ورودی آن 4000 تن سرباره در روز می باشد که در فرآیند فلوتاسیون به محصول نیمه نهایی مس ( کنسانتره) تبدیل می شود. پروژه فلوتاسیون سرباره به صورت EPC در پیمان هلدینگ سرمایه گذاری مس سرچشمه است و بر اساس برنامه های زمانبندی تا پایان سال 1400 به اتمام خواهد رسید.»

هلدینگ سرمایه گذاری مس سرچشمه تجربه موفقی در طراحی و ساخت واحد تغلیظ سرباره کنورتور در سالهای گذشته داشته است و با توجه به توانمندی این هلدینگ در اجرای چنین پروژه هایی به صورت پیمان طرح و ساخت و نصب و اجرا همچنین پیشبرد پروژه فلوتاسیون سرباره در مجتمع مس سرچشمه، عملیات ساخت کارخانه فلوتاسیون سرباره مجتمع مس شهربابک به زودی با انجام مقدمات قرارداد و بحث های مربوط به تکنولوژی، ساختار و برنامه ریزی، عملیاتی خواهد شد.

مهندس سعیدی در خصوص پروژه فلوتاسیون سرباره در ذوب مس خاتون آباد گفت: « این پروژه برای ورودی 2000 تن سرباره در روز برنامه ریزی شده و با توجه به گفتگوهای مقدماتی باکارفرما ( شرکت ملی صنایع مس ایران ) قرار بر این است که ظرف 24 ماه از زمان آغاز پروژه، به بهره برداری برسد. »

معاون برنامه ریزی و توسعه و عضو هیئت مدیره هلدینگ سرمایه گذاری مس سرچشمه، در خصوص استفاده از توان شرکت های تابعه هلدینگ در پروژه های مربوطه اظهار داشت: « سیاست کلی ما بر این است که از ظرفیت شرکت های تابعه با حفظ شرایط رقابتی استفاده کنیم. شرکت های توانمندی در مجموعه سرمایه گذاری مس سرچشمه وجود دارند که در بسیاری از پروژه های مختلف مجموعه مس، حضور داشته اند و تجربیات گرانباری را کسب کرده اند. در حال حاضر بخش E پروژه فلوتاسیون سرباره در مجتمع مس سرچشمه، توسط شرکت قدرتمند نیپک انجام می شود و ما از توان سایر شرکت های مجموعه سرمایه گذاری مس سرچشمه نیز برخوردار هستیم. در پروژه فلوتاسیون ذوب خاتون آباد، با توجه به اینکه در حال حاضر شرکت نیپک پروژه های متعددی را در دست دارد، نظر کارفرما این است که از ظرفیت های دیگری در بخش مهندسی استفاده کنیم، اما در حوزه های دیگر این پروژه، قطعا سایر شرکت های مجموعه سرمایه گذاری مس سرچشمه حضور خواهند داشت.»

مهندس سعیدی همچنین عنوان کرد: « ما علاقه مند هستیم بهره برداری از این واحدهای صنعتی هم به شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه واگذار شود. یکی از اهداف عملیاتی هلدینگ این است که با ورود به بحث بهره برداری از مجموعه های جدیدی که به توسعه و تولید پایدار کمک می کنند، در این اقدام سازنده نیز نقش و سهمی داشته باشد.»

مهندس حمید رضا سعیدی عزیزکندی، عضو هیئت مدیره و معاون برنامه ریزی و توسعه هلدینگ سرمایه گذاری مس سرچشمه، در خصوص عدم ثبات بازار ارز طی سالیان اخیر و ریسک بالای اجرای برخی از پروژه های صنعتی و معدنی و سیاست هلدینگ سرمایه گذاری جهت کنترل این ریسک و جلوگیری از زیانده شدن پروژه ها گفت: « در دو الی سه سال گذشته، اِلمان های اقتصادی با سرعت خیلی زیادی تغییر کردند. به همین علت در عقد قرارداد با کارفرما باید از پتانسیل های قانونی همانند تعدیل استفاده نمود تا از زیانده شدن پروژه ها جلوگیری کرد. قطعا برای شرکت هایی که به صورت پیمانکار طرح و ساخت وارد پروژه های مختلف می شوند، کار بسیار سخت می شود، اما در کشور نمی توان توسعه را رها کرد. توسعه با هدف ایجاد ظرفیت تولید پایدار و اشتغال زایی و ایجاد اشتغال پایدار، امر مهم و حیاتی است که به هیچ وجه نمی توان آن را نادیده گرفت. طبیعتا پیمانکار هم برای پایین آوردن ریسک، باید پروژه را طبق برنامه زمانبدی و با شرایط عملیاتی خودش پیش ببرد تا در نهایت هم برای پیمانکار، هم کارفرما و هم جامعه تاثیر مثبت داشته باشد. در هلدینگ سرمایه گذاری مس سرچشمه، به پشتوانه دانش و تجربه سالیان، هوشمندانه وارد پروژه های مختلف می شویم و از ظرفیت های قانونی برای پوشش ریسک پیمانکار استفاده می کنیم.»

منبع: روابط عمومی هلدینگ سرمایه گذاری مس سرچشمه

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24