در سال ۱۴۱۰ شمسی، تولید شرکت ملی مس به بیش از ۵۸۰ هزار تن افزایش خواهد یافت و پیش بینی می شود، سهم شرکت مس از تولید جهانی به ۲،۱ درصد افزایش پیدا کند...
بورس24 : در سال ۱۴۱۰ شمسی، تولید شرکت ملی مس به بیش از ۵۸۰ هزار تن افزایش خواهد یافت و پیشبینی می شود سهم شرکت مس از تولید جهانی به ۲،۱ درصد افزایش پیدا کند.
به گزارش مس پرس، شرکت ملی صنایع مس ایران با دارا بودن بخش عمده ظرفیت تولید مس کشور، همواره در قله تولید مس معدنی در خاورمیانه بوده است. این شرکت، با داشتن طرح های گسترده و متنوع در راستای پیادسازی اهداف استراتژیک به منظور دسترسی به محصولات با ارزش افزوده بالا، قابلیت بالقوه و بالفعل مناسبی برای ارتقای رقابت پذیری در میان شرکت های بزرگ معدنی به ویژه در حوزه مس در اختیار دارد.
همچنین چشم انداز این مجموعه بزرگ صنعتی تا سال 1410 نشان می دهد که در این سال شرکت ملی صنایع مس ایران یکه تاز صنایع مس منطقه و آسیا خواهد بود. ضمن اینکه مس، به عنوان یک فلز استراتژیک و دارای پتانسیل مناسب از نظر اکتشاف، استخراج و تولید، همواره جزو اولویت های سیاست گذاری بخش صنعت و معدن کشور بوده است.
برای این منظور، شرکت ملی صنایع مس ایران در قامت متولی اصلی این بخش در داخل، توانسته است با اتخاذ استراتژیهای متنوع و اهداف بلندمدت، ضمن استخراج و بهرهبرداری از معادن مس به همراه تولید محصولات پرعیار سنگمعدن و محصولات مسی نظیر کاتد، اسلب، بیلت و مفتول، زمینه توسعه و رقابتپذیری را در میان صنایع مس جهان به وجود آورد.
علاوه بر این، چشمانداز توسعه مس معدنی کشور نشان میدهد که ظرفیت این بخش تا پایان سال 1403 بهتدریج به 460 هزار تن افزایش می یابد. به همین منظور، توسعه سرمایه گذاری های جدید در بخش های تولیدی، بهویژه با ایجاد کارخانه های جدید هوشمند، جزو راهبردهای میان مدت و بلند مدت شرکت ملی صنایع مس ایران محسوب می شود.
از سوی دیگر یکی از اهداف مهم این شرکت برخورداری از قدرت رقابتی بیشتر در میان شرکتهای بزرگ تولیدکننده فلز استراتژیک مس و ایجاد زمینههای مختلف برای دستیابی به فروش و سود بیشتر است. تکمیل اکتشافات معدنی و بهرهبرداری از پروژههای توسعهای شامل فازهای 2 معدن میدوک، فاز 3 معدن سرچشمه و فاز 3 و 4 معدن سونگون، علاوه بر توسعه تولید و تضمین عرضه بر اساس تقاضا متناسب با معیارهای جهانی، بر مزیت رقابتی این شرکت در بلندمدت نیز میافزاید.
بر اساس زمانبندی طراحیشده برای این پروژهها، انتظار میرود که ضمن بهرهبرداری از فازهای 2 میدوک و 3 سونگون در سال 1406، از فازهای 3 سرچشمه و 4 سونگون نیز در سال 1410 رونمایی شود. با این حال، پیش از بهرهبرداری از این طرحها، پیشبینی میشود که پروژههای معدنی درهزار، درآلو و چاهفیروزه و درهزرشک طی سال 1403 مورد بهرهبرداری قرار گیرند.
بنابراین بررسی اهداف سبد پروژههای معدنی شرکت ملی صنایع مس ایران نشان میدهد که در صورت بهرهبرداری از این طرحهای معدنی طی برنامه زمانی معینشده، تولید مس محتوی کنسانتره مس این شرکت در سال 1403 به بیش از 430 هزار تن و در سالهای 1406 و 1410 به ترتیب به 550 و 624 هزار تن میرسد که طبیعتا شکستن رکورد تولید دوره چهارم مجموعه را به همراه دارد.
افزون بر این، ارزیابیها درباره بودجه پروژههای شرکت ملی صنایع مس ایران در بخشهای معدن و فرآوری، ذوب و پالایش، محصولات جانبی، زیرساخت، پشتیبانی و اجتماعی نشان میدهد که فقط تا پایان اردیبهشتماه سال 1399، 37 درصد از بودجه سرمایهگذاری پروژهها به میزان 49 هزار میلیارد تومان تهیه و تامین اعتبار شده بود.
بنابراین راهبرد شرکت ملی صنایع مس ایران برای تحقق و تامین بخش مهمی از بودجه طرحهای توسعه ای نشان از اراده و عزم راسخ مدیریت ارشد برای ارتقای مزیت رقابتی در طول چشم انداز این شرکت دارد.
این شرکت با تعریف 19 طرح شامل 9 طرح در بخش معدن و فرآوری، دو پروژه در بخش ذوب و پالایش، یک پروژه در بخش محصولات جانبی، پنج پروژه در بخش زیرساختی و پشتیبانی و دو پروژه در بخش اجتماعی، در نظر دارد تا سال 1404، ضمن توسعه مجتمعهای معدنی موجود، به تجهیز معادن جدید نیز اهتمام ویژه ورزد. علاوه بر اینها، دو طرح جامع آب و برق در کنار انتقال آب خلیج فارس، انتقال اسید سولفوریک از کرمان به بندرعباس و احداث کارخانه تولید آهک از پروژههای زیرساختی و پشتیبانی این شرکت استراتژیک محسوب می شوند.
پیش بینی ها در این زمینه نشان میدهند که با تحقق این طرحهای توسعهای، تولید این شرکت در سال 2024 به حدود 460 هزار تن مس معدنی افزایش خواهد یافت که ارمغان آن برای کشور، صعود دو پلهای و کسب رتبه سیزدهم در جهان است.
تحقق این رویداد بزرگ در صنایع کشور بر این نکته تاکید می کند که ایران، که در حال حاضر سهمی 1.5 درصدی از تولید جهانی مس معدنی دارد، می تواند تا سال 2024 به سهم 2.1 درصدی در این زمینه دست پیدا کند. بنابراین طر ح های این شرکت در بلند مدت نشان از ارتقای مزیت رقابتی به صورت همه جانبه دارند تا از این طریق، امکان رقابت با رقبای جهانی را به دست آورد.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.