Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

نشست خبری درباره انتشار صورتهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار امروز برگزار شد.

ارتقای هسته معاملات هزار میلیارد تومان خرج دارد!

بورس24 : نشست خبری درباره انتشار صورتهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار امروز برگزار شد.

"بهزاد خاکی" مدیر امور مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در این جلسه گفت: طبق اساسنامه صندوق تثبیت، سازمان بورس و اوراق بهادار مى تواند بخشی از منابع خود را در این صندوق سرمایه گذارى کند که این اتفاق در سال ٩٩ رخ داد، بدین صورت که از ابتدای مرداد ماه طبق مصوبه شورای عالی بورس، ۳۰ درصد از کارمزد معاملات سازمان کسر و مستقیما به حساب صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شد، همچنین سازمان بورس در نیمه دوم سال ٩٩رقمى معادل یک هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان را وارد صندوق تثبیت بازار سرمایه کرد.

وى ادامه داد: افشای اطلاعات در خصوص صندوق تثبیت بازار سرمایه، وابسته به تصمیم هیات امناى صندوق است و این سازمان موضوع مدنظر را پیگیرى خواهد کرد.

خاکى خاطرنشان کرد: سازمان بورس متناسب با در دسترس بودن نوع سپرده هایى که بانک ها داشتند و متناسب با سود سپرده ای که ارائه مى دادند بخشی از منابع خود را در بانک ها سپره گذاری کرده است.

وی بیان کرد: سازمان بورس خود به تنهایی یک هزار میلیارد تومان منابع پایان سال داشته است و ارقام مطرح شده 2 هزار میلیارد تومانى به شرکت های زیر گروه و شرکت سپرده گذاری مرکزی باز می گردد.

خاکی گفت: سازمان بورس نمی توانست منابع دو هزار میلیارد تومانی که برای سپرده گذاری مرکزی بعنوان یک شرکت سهامی عام و سایر شرکت ها بوده است را در اوراق و سهام سرمایه گذاری کند، بر اساس مقررات این ارقام یا باید سپرده بانکی شود یا در اوراق مشارکت مورد سرمایه گذاری قرار گیرد.

مدیر امور مالی سازمان با بیان اینکه سازمان بورس می تواند بخشی از دارایی خود را در صندوق تثبیت بازار سرمایه گذاری کند، گفت: سازمان بورس باید رقمى حدود ٤٥٠ میلیارد تومان را بابت مالیات عملکرد و سایر بدهی های جاری پرداخت کند، در صورتى که بخواهد وجوه باقیمانده را در اوراق سپرده گذارى کند با کمبود مالى مواجه خواهد شد.

وى در پاسخ به سوالى مبنی بر اینکه آیا بهتر نبود سازمان بورس اقدام به سرمایه گذارى در زیرساخت ها مى کرد، خاطرنشان کرد: بهتر بود این اتفاق رخ مى داد اما در سال ٩٨ و ٩٩ با عمده مشکلات و هزینه هایى براى هسته معاملات مواجه شدیم و همچنین تحریم ها مشکلات موجود در این حوزه را بیشتر کرد.

خاکى با بیان اینکه اکنون در حال پیگیرى بهره بردارى از هسته معاملات بومى هستیم، گفت: اگر بخواهیم هسته معاملات را ارتقا دهیم از لحاظ ارزى با مشکل مواجه مى شویم و نیازمند حداقل هزار میلیارد تومان نقدینگى است.

مدیر امور مالی سازمان با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: برای ارتقا سامانه معاملات ما رقم هایی در بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی کردیم و به طور حتم در زمینه زیر ساخت اقداماتى را در دستور کار قرار خواهیم داد و عملکرد هایی را انجام مى دهیم.

خاکی گفت: اگر در سال جارى وضعیت درآمد سازمان بورس و شرکت هاى تابعه با مشکل مواجه نشود در حوزه زیرساخت ها اقداماتى زیادى را انجام خواهیم داد.

در ادامه عضو هیات مدیره و معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست پرسش و پاسخ با اصحاب رسانه، در خصوص انتشار صورت مالی این سازمان تصریح کرد: سازمان بورس در سال ۹۹، حدود دو هزار میلیارد تومان درآمد ناشی از محل کارمزدهای معاملات عمده داشته است که البته این مبلغ با توجه به کاهش ۲۰ درصدی کارمزدها از ابتدای مرداد سال گذشته رقم خورده و محقق شده است.

‌‎بهشتی سرشت با اشاره به اینکه سازمان بورس، سازمان سود محوری نیست، توضیح داد: اضافه درآمد شناسایی شده برای سال ۹۹ برای سازمان بورس و اوراق بهادار، مبلغ یک هزار و ۷۷۵ میلیارد تومان شناسایی شده است. در نظر داشته باشید که این مبلغ‌ باید برای توسعه زیر ساخت‌ها، آموزش، فرهنگسازی و غیره در جهت توسعه بازار و نفع همگانی صرف شود.

‌‎عضو هیات مدیره سازمان در ادامه گفت: سازمان در پی توجه به کنترل ریسک بازار و در راستای کمک به سهامدارن خرد، مبلغ یک هزار و ۸۳۶ میلیارد تومان را به صندوق تثبیت واریز کرد، به عبارتی تمام درامد مازاد بر هزینه خود در سال ۹۹ و بخشی از درآمد مازاد در سال ۹۸ به صندوق بر تثبیت واریز شد. در مجموع می‌ توان گفت سازمان بورس و اوراق بهادار به تنهایی دو هزار و ۲۳۵ میلیارد تومان از منابع صندوق تثبیت را تامین کرده است.

‌‎معاون اجرایی سازمان بورس با بیان اینکه نقش محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس در انتشار صورت مالی بسیار موثر بوده است، اضافه کرد:  تصمیماتی که در این مقطع زمانی گرفته شد از جمله رفع محدودیت معاملاتی پرسنل کارگزاری ها، تاسیس برخی از صندوق های جدید، پیگیری بسته ۷+۳ در حمایت از بازار سرمایه و غیره، اقدامات بسیار مهمی بوده است که اجرای آن نیاز به شجاعت و درایت خاص داشت.

‌‎وی با اشاره به رویکرد رئیس سازمان بورس گفت:  همه اعضای هیات مدیره سازمان بورس با انتشار صورت مالی سازمان موافق بودند.

‌‎مصطفی بهشتی سرشت در خصوص میانگین حقوقی برای هر یک از نیروهای سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: ارقامی که مطرح شده در مورد دستمزد ناخالص است، درحالیکه بعد از کسورات، این میزان مبلغی حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان است که شامل حقوق، عیدی، سنوات، اضافه کار، کارانه و مابقی اقلام دستمزدی می باشد.

وی افزود این میزان پرداختی مربوط به پرسنل کارشناس، کارشناس ارشد و بالاتر است که عمده این افراد از زمره فارغ التحصیلان ممتاز دانشگاه های معتبر کشور بوده و جزو بهترینهای بازار سرمایه می باشند.

‌‎معاون اجرایی سازمان با بیان اینکه متوسط پرداختی سازمان بورس از بانک مرکزی کمتر بوده است، افزود: این در حالیست که بانک مرکزی، نهادی دولتی و مکلف به رعایت سقف است. در حالی که سازمان بورس موسسه ای غیر دولتی بوده و الزامی به رعایت سقف پرداختی ندارد.

او ادامه داد: همچنین در مقام مقایسه، کارکنان بانک مرکزی و سایر بانکها در اولویت بهره مندی از تسهیلات بانکی با نرخ های پایین، مبالغ بالا و دوره های بازپرداخت طولانی هستند در حالیکه کارکنان سازمان بورس و اوراق بهادار از فعالیت در بازار سرمایه و بهره مندی از مزایای آن محروم هستند.

‏بهشتی سرشت در ادامه افزود: متاسفانه از سال گذشته شاهد خروج برخی نیروهای خوب از سازمان بوده ایم، چرا که مزایا و حقوقی که نهادهای مالی پیشنهاد می دهند به مراتب بیشتر از مبالغ پرداختی سازمان بورس می باشد.

‌‎وی یادآور شد: برای بهبود عملکرد سازمان و افزایش بهره وری، برنامه های دقیق و جدی در پیش داریم و امیدواریم انتشار صورتهای مالی و دقت نظر اصحاب رسانه، در این راستا کمک شایانی نماید.

‏معاون اجرایی سازمان خاطرنشان کرد: در خصوص سامانه بومی معاملات فاز توسعه در مراحل پایانی بوده و به راندمان و عملکرد مطلوبی دست یافته ایم. در حال حاضر فاز استقرار آغاز شده که پیش بینی میکنیم حدود ۶ ماه به طول انجامیده و پس از آن شاهد بهره برداری از سامانه باشیم.

بهشتی سرشت در پایان افزود: شرکت مدیریت فناوری مکلف است تا آخر سال جاری شرایط انجام حداقل برخی از معاملات اوراق بدهی را در سامانه معاملات فراهم کند.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24