Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : برنامه ها و پروژه های پتروشیمی آبادان اعلام شد، این شرکت برنامه افزایش سرمایه و چند طرح توسعه مهم در اختیار دارد. محسن علوی عطا آبادی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان در خصوص وضعیت این شرکت و استراتژی های مدیریت به خبرنگار بورس ۲۴گفت: در پتروشیمی آبادان ، روند سود دهی در سه ماهه آخر سال ادامه دار بوده و انشاالله در سال ١۴٠٠ پررنگ تر می شود که به محض نهایی شدن صورتهای مالی ، مطابق قوانین از طریق کدال منتشر می گردد.همزمان با بازسازی بخش خسارت دیده واحد ۶٠٠ ، عملیات اورهال و تعمیرات اساسی سایر بخش های این واحد انجام گرفته بود و این امر توانست کمک بزرگی جهت دستیابی به ظرفیت واقعی با راندمان مناسب تر از قبل نماید.

«شپترو» از چند تحول با اهمیت و سودساز خبر داد

بورس24 : برنامه ها و پروژه های پتروشیمی آبادان اعلام شد، این شرکت برنامه افزایش سرمایه و چند طرح توسعه مهم در اختیار دارد.

محسن علوی عطا آبادی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی آبادان در خصوص وضعیت این شرکت و استراتژی های مدیریت به خبرنگار بورس24 گفت: در پتروشیمی آبادان ، روند سود دهی در سه ماهه آخر سال ادامه دار بوده و انشاالله در سال 1400 پررنگ تر می شود که به محض نهایی شدن صورت های مالی ، مطابق قوانین از طریق کدال منتشر می گردد.همزمان با بازسازی بخش خسارت دیده واحد 600 ، عملیات اورهال و تعمیرات اساسی سایر بخش های این واحد انجام گرفته بود و این امر توانست کمک بزرگی جهت دستیابی به ظرفیت واقعی با راندمان مناسب تر از قبل نماید.

وی در مورد شناسایی طلب از شرکت ملی صنایع پتروشیمی بابت عدم اجرای توافق نامه‌های فیمابین در خصوص هزینه های بازنشستگی و شناسایی طلب از شرکت ملی صنایع پتروشیمی پیش از موعد کارکنان نفتی شرکت پتروشیمی آبادان توضیح داد: استنکاف شرکت مذبور از پرداخت سهم 50 درصد بوده است. با شکایت شرکت علیه ملی صنایع پتروشیمی در مراجع قضایی ، رای دادگاه بدوی به نفع شرکت صادر گردید. لذا این امر اولا موجب اثبات مطالبات شناسایی شده در دفاتر و همچنین حذف مغایرت حساب با صندوق بازنشستکی کارکنان صنعت نفت می گردد.

علوی گفت: محصول پی وی سی یکی از مواد اولیه شرکت های مختلف تولیدی بوده و در سالی که به دلیل شرایط پیش آمده در کشور از قبیل شیوع ویروس کرونا که بر کسب و کار ها تاثیر بسزایی داشته ، طبیعی است که تقاضا از این محصول نیز با نوسان و فراز و فرود مواجه گردد. یکی دیگر از علل نوسان فروش شرکت در ماه های اخیر ، بالا بودن قیمت فروش و انتظار مصرف کنندگان به کاهش قیمت ها می‌باشد.

به گفته وی، موضوع افزایش و یا کاهش نرخ پی وی سی در ماه های آتی ، تماماً بستگی به وضعیت عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی وهمچنین قیمت های جهانی و نرخ ارز در کشور دارد.

وی در خصوص موضوع صادرات نیز توضیح داد: دلیل پایین بودن میزان صادرات در سال1400 ،تعهدات شرکت جهت عرضه پی وی سی در بورس کالای ایران به میزان مشخص و همچنین بالاتر بودن قیمت های داخلی نسبت به قیمت های پیشنهادی در مناقصه های بین المللی برگزار شده می‌باشد.همچنین برنامه شرکت در سال 1400 ،افزایش صادرات و ارز آوری بوده که با برنامه ریزی‌های صورت پذیرفته و جذاب‌تر شدن نرخ های فروش صادراتی در ماه های اخیر ، این مهم محقق خواهد شد.

مدیر عامل پتروشیمی آبادان گفت:در سال گذشته شرکت پس از دو سال وقفه در تولید مجدداً به چرخه تولید بازگشت و پس از اتمام پروژه 600 ، موارد مختلفی هم در سایر واحد های عملیاتی مجتمع پی گیری و مرتفع گردید و تقریباً همه چیز مهیا هست برای نزدیک شدن به ظرفیت عملیاتی در تولید. مهمترین مشکل در خصوص نرسیدن تولید در سال گذشته به ظرفیت عملیاتی ، کاهش قابل ملاحظه خوراک ارسالی از طرف پالایشگاه آبادان و کمبود ظرفیت تولید EDC در شرکت پتروشیمی آبادان و کشور بوده که با اجرای پروژه مشترک در محل پالایشگاه ، این نیز مرتفع می‌گردد.

مهمترین طرح های توسعه شپترو

وی در مورد مهمترین برنامه های توسعه ای شرکت که در مرحله بررسی می باشد گفت: احداث واحد جدید پتروشیمی، احداث واحد جدید کلر آلکالی با تکنولوژی جدید ممبران ،احداث واحد تولید پروفیل UPVC مهمترین برنامه های شرکت هستند.‌

وی افزود: از عمده دلایل بالاتر بودن قیمت تمام شده محصولات این شرکت نسبت به سایر رقبا می‌توان به کاهش قابل توجه خوراک گاز و جبران آن از طریق خرید پروپان به سه برابر قیمت ، فرسودگی تجهیزات به دلیل قدیمی بودن آنها و خسارت های ناشی از جنگ تحمیلی وموقعیت جغرافیایی آن اشاره کرد به طوری امکان انتقال محصولات میانی (EDC & VCM) از سایر پتروشیمی ها از طریق خطوط انتقال مواد وجود نداشته و انتقال با تانکر به مراتب کندتر انجام می‌گیرد و ضمن اینکه هزینه بیشتری شرکت متحمل می‌گردد.

مدیر عامل شرکت در مورد هزینه‌های احتمالی این پتروشیمی گفت: پس از قرار گرفتن شرکت در مدار تولید ،شرکت ناگزیر به دریافت تسهیلات جهت تامین مواد اولیه بود و این امر سبب افزایش هزینه های مالی شرکت گردیده است. دراواخر سال 1399 و با افزایش درآمد های جاری شرکت ، با اخذ مصوبات مناسب و به صرفه ، وضعیت تسهیلات شرکت ساماندهی گردیده و به نوعی سیاست نحوه دریافت تسهیلات بازنگری گردید که اثرات آن در ماههای آتی مشهود می‌باشد.

وی افزود: نوسازی تجهیزات و خارج کردن شرکت از ریسک های عملیاتی ، همواره در دستور کار شرکت بوده و این اموضوع مطابق استاندارد های حسابداری در برخی موارد در خرید دارائیهای ثابت منعکس می‌گردد.

از پروژه اجرای گازکوب تا افزایش سرمایه

علوی در خصوص افزایش سرمایه شرکت گفت: با سود دهی شرکت در سال 1399 ، شرکت پتروشیمی آبادان از شمول ماده 141 قانون تجارت خارج می گردد. افزایش سرمایه نیز در صورت موافقت اولیه سهامدار عمده ، در دستور کار قرار می گیرد.

وی درمورد یکی از پروژه های مهم پتروشیمی آبادان گفت: پروژه گازکوب در مراحل پایانی کار است و انشاالله در پایان خرداد ماه به اتمام می رسد. این امر سبب افزایش حدود 30 درصدی خوراک دریافتی از پالایشگاه و حذف پروپان و کاهش قیمت تمام شده اتیلن تولیدی وافزایش میزان تولید اتیلن و به تبع آن سایر محصولات میانی می‌گردد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24