Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

روز شنبه ٢۵ اردیبهشت ماه از مجموع بیش از ۶٣٠ نمادی که در بازار سرمایه داد و ستد شدند ١١٩ نماد سبزپوش بودند اما مابقی سهم ها یا در قیمت ها ی صفر تابلو معامله شدند یا منفی و صف فروش بودند. تقریبا حدود ٣٩٠ سهم متحمل صف فروش بودند که ارزش صفوف آن ها به بیش از ۵ هزار و ۶٨٠ میلیارد تومان می رسید. اما از میان این صف فروش ها بیش از ٢۵٠ نماد بسیار کمتر از حجم مبنایشان معامله شدند و یک روز دیگر به روزهایی که سرمایه سهامداران آن ها در صفوف فروش این سهم ها قفل مانده، اضافه شد.

کابوس بی پایان صف های فروش در بورس

بورس24 : پس از سه ماه بالاخره از دیروز دامنه نوسان قیمت ها به حالت قبل بازگشت و از وضعیت نامتقارن به شرایط متقارن رسید. 9 ماه است که بازار در فاز ریزشی به سر می برد و یک سوم از این دوره نفسگیر نزولی بنابر تصمیماتی که گرفته شد با دامنه نامتقارن قیمت ها همراه بود. دستورالعملی که اگر چه به باور برخی از ریزش بیشتر بازار جلوگیری کرد و در واقع ترمز روند نزولی را کشید و موجب شد تا شیب افت قیمت ها ملایم تر شود اما در مقابل مهمترین مشخصه یک دارایی ارزنده که همان نقدشوندگی است را با چالش های سختی مواجه کرد.

در دوره 6 ماه نخست ریزش بازار که از بیستم مرداد ماه آغاز شد اگر چه شیب کاهش قیمت ها بیشتر بود اما در صورت نیاز به نقدینگی هر سهامداری می توانست به راحتی نسبت به فروش سهام خود اقدام کرده و آن را نقد کند. اما طی سه ماه اخیر یعنی از 25 بهمن ماه تا 22 اردیبهشت ماه که دامنه قیمت ها نامتقارن شد، بسیاری از سهم ها با صفوف فروش پایداری همراه شدند. به طوری که تعدادی از آن ها هفته ها و حتی ماه ها به اندازه حجم مبنایشان معامله نشدند.

در نخستین روز از بازگشت دامنه نوسان قیمت ها به حالت قبلی با وجود این که داده های بازار نشان می دهد که شرایط خرید و فروش نسبت به سه ماه اخیر اندکی بهتر شده اما همچنان بسیاری از سهم ها در صفوف فروش قفل بوده و بازار همچنان با عدم نقدشوندگی دست به گریبان است.

روز شنبه 25 اردیبهشت ماه از مجموع بیش از 630 نمادی که در بازار سرمایه داد و ستد شدند 119 نماد سبزپوش بودند اما مابقی سهم ها یا در قیمت ها ی صفر تابلو معامله شدند یا منفی و صف فروش بودند. تقریبا حدود 390 سهم متحمل صف فروش بودند که ارزش صفوف آن ها به بیش از 5 هزار و 680 میلیارد تومان می رسید. اما از میان این صف فروش ها بیش از 250 نماد بسیار کمتر از حجم مبنایشان معامله شدند و یک روز دیگر به روزهایی که سرمایه سهامداران آن ها در صفوف فروش این سهم ها قفل مانده، اضافه شد.

از این میان برخی از سهم ها اسامی شناخته شده تری برای سهامداران به شمار می روند. نمادهایی که یادآور سابقه و قدمت چندین دهه شرکت های آن هاست و سهامداران به پشتوانه همین نام و عملکرد آن ها اقدام به خرید سهامشان کرده اند و حالا از سهامداران عمده و بازارگردان ها انتظار دارند که نسبت به حمایت از سهام خود و روان شدن معاملات در بازار اقدام نمایند. نقشی که شاید در ماه های اخیر از سوی بازارگردان ها به فراموشی سپرده شده و شاید لازم باشد تا در شرایط کنونی که وضعیت دامنه نوسان قیمت ها به حالت قبل بازگشته به آن ها یادآور شود.

از جمله این سهم ها می توان به بمپنا، وملی، ونیرو، گروه مینو از جمله غمینو و غصینو و بسیاری از سهم های دیگر اشاره کرد. شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان که سهامدار عمده غصینوست، یا مپنا که مالکیت عمده سهام بمپنا را در اختیار دارد، سرمایه گذاری آتیه صبا که سهامدار عمده برند شناخته شده وملی است و بسیاری از شرکت های بنام و شناخته شده که سهامدار عمده بسیاری از سهم هایی هستند که اکنون در صفوف فروش قفل شده اند آیا نباید در این شرایط اقداماتی را برای روان و متعادل شدن سهام زیرمجموعه خود انجام دهند؟

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24