این روزها خبر بازگشت شرکت های لوازم خانگی کره ای به کشور، نگرانی برخی تولید کنندگان داخلی را افزایش داده است. به گونه ای که...
بورس24 : مدیر عامل شرکت سام الکترونیک معتقد است؛ تولید باید به گونه ای شکل بگیرد که فضای رقابتی داشته باشد، تا با ورود هر برندی به بازار، نگرانی برای دیگر تولید کنندگان ایجاد نشود.
این روزها خبر بازگشت شرکت های لوازم خانگی کره ای به کشور، نگرانی برخی تولید کنندگان داخلی را افزایش داده است.
علیرضا موسوی مجد، مدیر عامل شرکت سام الکترونیک در گفتگویی می گوید: همواره تحت هر شرایطی سیاست های صنعتی کشور مشخص است. موضوع برگشت شرکت های «سامسونگ» و «ال جی» به سیاست های صنعتی و حاکمیتی کشور بر میگردد.
وی ادامه داد: در این راستا قطعاً حفظ منافع ملی کشور در اولویت کار دولتمردان و حاکمیت بوده است. پس بود و نبود هر برندی در کشور مستلزم نظر و تأیید دولتمردان کشور است.
موسوی مجد در پاسخ به این سوال که برگشت «سامسونگ» و «ال جی» چه مزیتی برای اقتصاد کشور خواهد داشت گفت: امروز بازار تولیدات لوازم خانگی ایران باید رقابتی تر از گذشته شود. این اقدام تنها با مشارکت سرمایه گذاران خارجی قابل تحقق است.
وی ادامه داد: اگر تولیدات داخلی لوازم خانگی با مشارکت یکی از بهترین برندهای دنیا اقدام به تولید کند می تواند زمینه رقابت بیشتر دربازار داخلی را فراهم کند. در این صورت نیازی به واردات کالاهای خارجی نخواهد بود. تولیدات لوازم خانگی ایرانی نیاز به تکنولوژی جدید روزدنیا را دارد.
این فعال اقتصادی یادآور شد؛ به دور از تعصبات و برخوردهای صنفی هر تولید کنندهای در هر شرایطی کالای با کیفیت و خوبی را تولید و در اختیار مردم قراردهد به عنوان تولید کننده برتر و مورد اعتماد پذیرفته میشود. قیمت، کیفیت و دوام کالا امتیازهایی است که مردم در زمان انتخاب کالا به آن دقت میکنند.
مدیر عامل شرکت سام الکترونیک گفت: از این رو این موارد باید مورد توجه همه برندهای تولید لوازم خانگی باشد. این مولفه ها می تواند تضمینی برای ماندن در بازار مصرف و انگیزهای برای افزایش تولید باشد.
به گفته موسوی مجد؛ برندهای «سامسونگ» و «ال جی» می توانند در حوزه تجارت رقابت بیشتری در بین سایر شرکت های تولید کننده لوازم خانگی ایجاد کنند. در هر شرایطی باید تجربه های گذشته سایر صنایع در کشوررا نادیده نگرفت. انحصار در صنعت نمی تواند تولید را توسعه و بازاردائمی را برای عرضه محصولات آن تشکیل دهد.
تولید لوازم خانگی همچنان در مدار تولید
این فعال اقتصادی یادآور شد: موضوعی که این روزها کمتر به آن توجه می شود توان تولید شرکتهای ایرانی است. شرکت هایی که در ایران محصولات «سامسونگ» و «ال جی» تولید می کردند شرکت هایی هستند، که صد در صد زیر ساخت و سهامداران آن ایرانی هستند.
وی ادامه داد: تولید کنندگان محصولات «سامسونگ» و «ال جی» سرمایه گذاران ایرانی بودند که در این بخش سرمایه گذاری کردند. این سرمایه گذاران ایرانی توانستند اعتماد ششمین برند دنیا را جلب کردند.
او ادامه داد: در این زیر ساخت ها با مجوز شرکت مادر، تولید در ایران آغاز شد و این یک مزیت برای صنعت ایران بود. امروز این برندها در ایران حضور ندارند، اما این شرکت ها همچنان در حال تولید محصولات خود هستند.
به گفته مدیر عامل شرکت سام الکترونیک ؛ زمانی که ششمین برند دنیا اجازه داده با توجه به فراهم بودن زیر ساخت های لازم محصولاتش در ایران تولید شود یعنی اعتماد به تولید کنندگان ایرانی.
وی یادآور شد: محصولات «سامسونگ» و «ال جی» در ایران علی رغم بحث ها و جنجال های ایجاد شده مونتاژ نمی شد، بلکه توسط تولید کنندگان ایرانی و با مشارکت کره ای ها تولید می شد.
موسوی مجد ادامه داد: هجمه های زیادی به این نوع سرمایه گذاری ها در ایران میشود. این فشارها لطمات زیادی به بخش تولید و صنعت کشور وارد کرد. سرمایه گذاران داخلی تا کنون از این هجمه ها در امان نبوده اند.
این فعال اقتصادی تأکید داشت: «سامسونگ» و «ال جی» اجازه داده اند که محصولاتشان در شرکت های ایرانی «سام الکترونیک» و «گلد ایران» تولید شوند. البته پس از اعمال تحریم ها و توقف فعالیت کره ای ها د رایران این دو شرکت فعالیت خود را با برندهای ایرانی همچنان ادامه داده اند.
موسوی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر اشتغال زایی این شرکت چقدر است؟ گفت: سام الکترونیک ۳ هزار نفر به طور مستقیم و ۳۰ هزار نفر به طور غیر مستقیم اشتغالزایی دارد. این تعداد چه در زمان حضور سامسونگ در ایران و چه در زمان حاضرمشغول به فعالیت در این صنعت می باشند.
به گفته مدیر عامل شرکت سام الکترونیک؛ با تمام توان به دنبال حفظ و حتی افزایش اشتغالزایی در این شرکت هستیم. از این روحضور مجدد کره ای ها در ایران می تواند نوید بخشی برای این عزم باشد.
این فعال اقتصادی در پاسخ به سوال دیگری مبنی برای اینکه سال گذشته شرایط تولید شرکت سام الکترونیک چگونه بود گفت: ۱۵۰ هزار تلویزیون در مدت یاد شده تولید شد. البته سایر محصولات این شرکت هم با تمام توان افزایش تولید داشته است.
وی تصریح داشت: در یک سال گذشته سرمایه های سنگین تری در حوزه تولید لوازم خانگی انجام شده است. شاید در مقطعی افت تولید در این شرکت بود، اما دوباره به روال قبل برمی گردد. شرکت ایرانی چه «سامسونگ» و «ال جی» بیاد یا نیاد به تولید خود ادامه می دهد.
موسوی مجد تأکید داشت: باید با اختصاص منابع ملی از توسعه صنعت به ویژه تولید لوازم خانگی حمایت شود. در زمانی که منابع کافی جهت حمایت از این بخش وجود ندارد بهترین روش مشارکت با شرکت های خارجی است. اما عدهای بدنبال جنجال بازگشت «سامسونگ» و «ال جی» هستند.
وی ادامه داد: شرکت های داخلی در حال تلاش برای توسعه صنایع مختلف می باشند. دراین مسیر با دغدغه های زیادی هم مواجه شده اند.
مدیر عامل شرکت سام الکترونیک گفت: تنها راه جبران این مشکلات ارائه کالاهای با کیفیت و قیمت مناسب درراستای افزایش تقاضا و ثبات قیمت در بازار است.
به گفته این فعال اقتصادی؛ بخش زیادی از صنایع درگیر کمبود و یا گرانی مواد اولیه میباشند. اما واقعیت چیز دیگری است! چطور برای واردات کانتینرهای محصولات خارجی هم سرمایه و هم زمان وجود دارد، اما رسیدگی به بازار مواد اولیه که عموماً در داخل کشور تولید می شود سرمایه گذاری ضعیف و بی موقع است؟
وی تصریح داشت: این تناقض ها بخش تولید کشور را دچار مشکلات زیادی کرده است. تا جایی که امروز برای سرمایه گذاری شرکت های خارجی درایران هجمه های زیادی به وجود آمده است.
به اعتقاد مدیر عامل شرکت سام الکترونیک ؛ تا زمانی که ابزارهای مورد نیاز رقابت دربخش های مختلف به ویژه تولید لوازم خانگی فراهم نشود فرصت برای عده ای جهت واردات این کالاها همچنان غنیمت شمرده می شود.
وی تأکید داشت: تولید باید به گونه ای شکل بگیرد که فضای رقابتی داشته باشد و با ورود هر برندی به بازار، نگرانی برای دیگر تولید کنندگان ایجاد نشود. باید بازار لوازم خانگی رقابتی شود و از انحصار دور بماند.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.