Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص وضعیت صنعت خودرو و راهکارهای رشد این صنعت پس از برداشته شدن تحریم ها توضیحاتی داد.

لغو تحریم ها چگونه به صنعت خودرو کمک می‌کند؟

بورس24 : نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص وضعیت صنعت خودرو و راهکارهای رشد این صنعت پس از برداشته شدن تحریم ها توضیحاتی داد.

سلاح ورزی نائب رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معدن ایران در کلاب هاوس ، بازگشت پژو و رنو را به ایران قدمی مثبت دانست و گفت: کاملا موافق برگشت این شرکت‌ها به ایران هستیم، اما سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه می‌توان بعد از تحریم‌ها در صنعت خودروسازی نتیجه برد برد داشته باشیم؟

نائب رئیس اتاق بازرگانی صنایع و معدن ایران بیان کرد: اینکه اگر در مذاکرات اتفاقی نمی‌افتد و در این برنامه برجام همه چیز مرتب جلو برود، برای این است که بتوانیم ارتباط مناسب برقرار کنیم باید جایگاهمان را پیدا کنیم.

او با بیان اینکه باید بدانیم جایگاهمان در صنعت کجاست؟، گفت: اینکه شرکت‌های بین المللی چه رفتاری داشته اند اصلا اهمیت ندارد و شرکت‌های دیگر نیز این رفتار را داشته اند. باید این فرصت را داد تا شرکت‌ها به کشور برگردند و اینگونه می‌توان انحصار خودروسازی را از بین برد.

سلاح ورزی تشریح کرد: باید فعالان بخش خصوصی بیشتر فعال شوند، باید از حضور خودروسازان خارجی استقبال کرد و گفتن آری یا نه برای این شرکت‌ها جمله خوبی نیست و انحصار اگر برداشته شود می‌توان امید به صنعت خودرو داشت.

این مقام مسئول گفت: باید فراموش نکنیم مقررات ناظر بر سرمایه‌گذاری به‌اندازه‌ای نابسامان است که شرکت‌ها برای کار در ایران باید دردسرهای زیادی را تحمل کنند این در حالی است که ریسک اعتباری ایران نیز جای خود را دارد اما تصور این است درحالی‌که این محدودیت‌ها تغییر نمی‌کند، این موارد سؤالات فرعی است.

وی با تأکید بر این‌که باید بررسی کرد که چگونه می‌توان با صنعت خودرو جهان رابطه برد- برد ایجاد کرد، ادامه داد: برای دستیابی به رابطه برد- برد باید انحصار خودروسازان در داخل را لغو کنیم زیرا با انحصار نمی‌توان انتظار کار رقابتی داشت اما در صورت حذف انحصار می‌توان شریک قابل‌اتکای خارجی پیدا کرد.

سلاح ورزی اظهار کرد: در سطح کلان باید حاکمیت از صنعت خودرو عقب‌رفته و در سطح خرد نیز فعالان بخش خصوصی در این حوزه با نگاه و اشراف به زنجیره ارزش جهانی، قرارداد شراکتی بر پایه مدیریت دانش ایجاد کنند.

می توان به خودروسازان خارجی اعتماد کرد؟

در ادامه محسن جلال پور رئیس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با تشریح سه دلیل همکاری موقت خارجی‌ها در صنعت خودرو اظهار کرد: در عرصه تجارت مهم‌ترین اصل منفعت بوده و مذهب، ایده و عقیده منافع حداکثر را قربانی منافع حداقل می‌کند و شرکای خارجی صنعت خودرو نیز منفعت خود را در این موضوع دیده و از ایران خارج شدند.

وی با اشاره به احتیاط شرکت‌های خارجی در بازگشت دوباره به ایران در صورت رفع تحریم‌های صنعت خودرو افزود: بدون شک به دلیل شرایط سینوسی ایران در صورت پهن کردن فرش قرمز برای خارجی‌ها، این شرکت‌ها بازهم به‌راحتی وارد ایران نمی‌شوند چراکه شرایط برای آن‌ها دوامی نداشته و درازمدت نیست که این وضعیت نه‌تنها در صنعت خودرو بلکه در همه صنایع دیده می‌شود.

جلال پور ادامه داد: به‌طورکلی سه دلیل را باید در جدایی شرکای خارجی از صنعت خودرو کشور در نظر گرفت نخست آن‌که در دنیا تجارت اصل، انتفاع است و روابط آرمانی، فرهنگی و روابط بین‌الملل در آن دخیل نیست و انتفاع در کفه ترازو سنجیده می‌شود و بدون شک شرکت‌های بزرگ دیگری به‌جز پژو و رنو و دیگر مجموعه‌ها نیز همین رفتار را خواهند داشت.

رئیس سابق اتاق ایران افزود: سنجش کلی نشان می‌دهد که در درازمدت به دلیل شرایط سینوسی نمی‌توان همکاری درازمدت را پیش‌بینی کرد بنابراین ایران در شرایطی نیست که شرایط تضمین‌شده‌ای برای آینده به آن‌ها بدهد بنابراین لازم است آن‌ها نسبت به سنجش دغدغه‌های پیش رو اقدام کنند.

به گفته وی، نکته پایانی این‌که گزینش برخی از شرکا و رد کردن برخی از آن‌ها به وضعیت داخلی و همچنین آینده صنعت و سرمایه‌گذاری کلان بازمی‌گردد.

رئیس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: در همکاری دوباره با شرکای خارجی در صنعت خودرو سه اصل اساسی مدنظر قرار می‌گیرد و این‌گونه نیست که حتی با پهن کردن فرش قرمز برای آن‌ها، شاهد حضور دوباره آن‌ها باشیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24