Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

برخی نمایه های آماری نشان می دهند که پس از شروع دور جدید مذاکرات برجامی و ارسال پالس های مثبت از وین, حجم تجارت ترکیه و ایران نیز روند افزایشی به خود گرفت به طوری که این موضوع نوید روزهای خوبی را برای داد و ستدهای بیشتر میان دو طرف در آینده ای نزدیک می دهد.

افزایش تجارت ایران و ترکیه از زمان آغاز مذاکرات وین

بورس24 : برخی نمایه های آماری نشان می دهند که پس از شروع دور جدید مذاکرات برجامی و ارسال پالس های مثبت از وین, حجم تجارت ترکیه و ایران نیز روند افزایشی به خود گرفت به طوری که این موضوع نوید روزهای خوبی را برای داد و ستدهای بیشتر میان دو طرف در آینده ای نزدیک می دهد.

بنا به آمار ارایه شده از سوی سازمان آمار ترکیه تنها در سه ماهه نخست سالجاری میلادی میزان واردات ترکیه از ایران ۵۸۱ میلیون دلار بود، رقم یاد شده در مدت مشابه سال گذشته میلادی کمتر از ۲۸۳ میلیون دلار بود.

میزان تجارت بین دو کشور که در ۱۰ سال قبل دوران طلایی خود را سپری می کرد در سال ۲۰۱۲ میلادی برابر ۲۱ میلیارد و ۸۸۷ میلیون دلار بود که از این میزان واردت ترکیه از ایران برابر ۱۱ میلیارد و ۹۶۵ میلیون دلار و صادرات این کشور به ایران نه میلیار و ۹۲۲ میلیون دلار بود.

رقم یاد شده در طول سالهای بعد به طور عمده به دلیل اعمال تحریمها علیه کشورمان روبه کاهش گذاشت و این رقم در سال ۲۰۱۳ میلاد به ۱۴ میلیارد و ۵۷۶، در سال ۲۰۱۵ به رقم ۹ ملیار و ۷۶۰ میلیون دلار رسید و با لغو تحریمها در سال ۲۰۱۷ این رقم به ۱۰ میلیارد و ۷۵۱ میلیون دلار افزایش یافت.

در سالهای بعد نیز روند کاهشی تجارت بین دو کشور ادامه یافت به طوری که حجم تجارت میان دو کشور در سال ۲۰۱۸ به ۹ میلیار و ۳۲۵ میلیون دلار، در سال ۲۰۱۹ به شش میلیارد و ۳۴۵ میلیون دلار و در سال ۲۰۲۰ نیز با افزوده شدن معضلات مربوط به کرونا و مسدود شدن نزدیک به سه ماه مرزهای دو کشور رقم یاد شده به سه میلیارد و ۴۴۶ میلیون دلار تقلیل یافت.

در سال ۲۰۲۰ میلادی بعد از سالها حجم صادرات ترکیه بر واردات این کشور پیشی گرفت و این نیز نشانگر توقف صادرات نفت کشورمان به ترکیه بود.

در سال گذشته میلادی نیز حجم واردات ترکیه از ایران یک میلیارد و ۱۹۳ میلیون دلار و حجم صادرات این کشور به ایران دو میلیارد و ۲۵۳ میلیون دلار بود.

این کشور در سه ماهه ابتدایی سال جاری میلادی بیش از ۵۸۱ میلیون دلار واردات از ایران داشته است؛ در حالی که این رقم در مدت مشابه پارسال کمتر از ۲۸۳ میلیون دلار بود.

مقایسه ارقام صادرات و واردات ترکیه در دو ماه نخست سالجاری به کشورمان نشانگر تغییرات در ارقام نسبت به سال گذشته است به طوری که میزان کل صادرات ترکیه به کشورمان در دو ماه سال گذشته برابر ۴۲۱ میلیون دلار بود که این رقم در سال جاری به ۵۰۹ میلیون دلار افزایش یافته است.

میزان کل واردات ترکیه از ایران در دوماه نخست سال جاری نیز برابر ۳۴۲ میلیون دلار بود. رقم یاد شده در سال گذشته ۲۴۹ مییلیون دلار بود.

میزان کل تجارت خارجی دو کشور در دو ماه نخست در سال گذشته برابر ۶۷۰ میلیون دلار بود که این رقم در سالجاری به ۸۵۱ میلیون دلار رسیده است.

به گفته کارشناسان با توجه به ادامه روند مذاکرات وین در صورت موفقیت در این مذاکرات و لغو تحریم های کنونی علیه ایران امکان رشد تجارت خارجی بین تهران و آنکارا در یک مدت زمان بسیار کوتاه وجود دارد.

به گفته این ناظران با شروع خرید نفت ایران از سوی ترکیه در یک بازه زمانی کوتاه امکان رشد تجارت دو کشور میسر خواهد بود.

در هفته گذشته بیست و هشتمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور بطور آنلاین برگزار شد و به گفته ناظران آگاه برپایی این نشست همزمان با نشست وین نشان از دوراندیشی مسوولین دو کشور برای افزایش حجم تجارت بین دو کشور در یک مدت زمان کوتاه در صورت موفقیت در مذاکرات وین دارد.

منبع: ایرنا

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24