Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

۳۰ فروردین ماه سال جاری بود که به طور رسمی خبر افزایش قیمت سیمان در رسانه ها اعلام شد.

عرضه سیمان در بورس کالا؛ کلید حل مشکلات این صنعت

بورس24 : ۳۰ فروردین ماه سال جاری بود که به طور رسمی خبر افزایش قیمت سیمان در رسانه ها اعلام شد.

از سویی عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز طی مصاحبه ای در خصوص برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام داشت که "در این برنامه، تولید ۵۸ میلیون تنی سیمان پیش‌بینی شده است، در حالی که آمادگی برای تولید بیش از ۷۰ میلیون تن برای امسال وجود دارد." اما علیرغم تمام این موارد شاهد کمبود سیمان در بازار هستیم.

حامد اصل روستا فعال با سابقه صنعت سیمان و مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان در گفتگو با بورس24 در رابطه با علت کمبود سیمان در بازار گفت: معتقدم در حال حاضر، تمامی کارخانجات سیمان با حداکثر ظرفیت مشغول به تولید و تحویل سیمان هستند با این حال قیمت سیمان به قدری از نرخ واقعی خود انحراف دارد که تولید کنندگان مسکن ، فراورده های سیمانی را جایگزین برخی مصالح دیگر مانند سفال و سنگفرش و... نموده اند ضمن اینکه یقینا دلیل کمبود سیمان موجود در بازار و اختلاف قیمت معنادار بازار با نرخ عرضه سیمان توسط کارخانجات را باید در بیرون از فضای تولید جستجو کرد.

او در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر، کاهش ارزش سهام شرکت های سیمانی پس از افزایش 40 درصدی قیمت سیمان نشان از هوشمندی بازار سرمایه در درک این مطلب است که ارزش واقعی سهام کارخانجات سیمان و محصول تولیدی آنها بسیار فراتر از ارقام موجود است. به نظر می رسد بهترین مسیری که می توان به واسطه آن مشکل صنعت سیمان و بازار سرمایه و مصرف کنندگان را به یکباره حل کرد، "آزادسازی قیمت سیمان و عرضه آن با استفاده از ساز و کار بورس کالا" است.

حامد اصل روستا مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان در خصوص مزایای آزادسازی قیمت و عرضه سیمان و کلینکر از طریق بورس کالا گفت: در این صورت قیمت سیمان به واسطه اهرمهای عرضه و تقاضا به تعادل واقعی رسیده و چه بسا از قیمت فعلی بازار کمتر هم شود چون در همین کمبود فعلی هم، عرضه سیمان توسط کارخانجات بیشتر از تقاضاست.

این فعال صنعت سیمان در ادامه اظهار کرد: از سویی شاهد قطع شدن دست واسطه ها و به تعادل رسیدن موجودی بازار سیمان، اعتماد مجدد سهامداران بازار سرمایه به کارخانجات سیمان و نحوه عملکرد و سودآوری واقعی آنها و در نتیجه بهبود شاخص صنعت سیمان بدون نیاز به تزریق نقدینگی های دولتی و شوک های موقت، واقعی شدن قیمت سیمان صادراتی بر مبنای قیمتهای جهانی در رینگ صادراتی و ارزآوری مطلوب برای کشور، ایجاد شفافیت در عرضه، تقاضا، مشتریان، قیمت و ... که باعث تسهیل در کنترل عملکرد کارخانجات، مصرف کنندگان نهایی داخلی و خریداران واقعی خارجی توسط نهادهای ذیربط می شود، خواهیم بود. به طور قطع تنها راه پشتیبانی و حمایت از صنعت سیمان و رفع موانع تولیدی آن و همچنین حمایت از مصرف کنندگان انجام این موارد و رعایت آن ها خواهد بود. لذا از سران محترم سه قوه که در روزهای آتی جلسه ای در خصوص ساماندهی بازار سرمایه دارند تقاضا داریم در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری (برای پشتیبانی و رفع موانع تولید) و با صدور دستور آزاد سازی قیمت و عرضه سیمان در بورس کالا، هم مشکل تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و بازار سیمان را حل نمایند و هم با کم هزینه ترین راه حل، شاخص صنعت سیمان را در بورس اوراق بهادار ساماندهی نمایند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24