Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

بورس فلزات لندن (LME) بزرگ‌ترین بورس معاملات قراردادهای آتی و مرکز معاملات فلزات اساسی و سایر فلزات در جهان است که در سال ۱۸۷۷ تاسیس شد، اما منشا این بازار تبادلات را می‌توان در سال ۱۵۷۱، سال گشایش بورس سلطنتی لندن جست‌وجو کرد. پیش ‌از ایجاد بورس فلزات، بازرگانان در قهوه‌خانه‌های لندن گردهم می‌آمدند و با استفاده از حلقه‌ای که به ‌طور موقت کف زمین می‌کشیدند به دادوستد می‌پرداختند.

گزارشی از تولد حلقه تا تهاجم کرونا؛ از بورس فلزات لندن چه می دانید؟

بورس24 : بورس فلزات لندن (LME) بزرگ‌ترین بورس معاملات قراردادهای آتی و مرکز معاملات فلزات اساسی و سایر فلزات در جهان است که در سال ۱۸۷۷ تاسیس شد، اما منشا این بازار تبادلات را می‌توان در سال ۱۵۷۱، سال گشایش بورس سلطنتی لندن جست‌وجو کرد. پیش ‌از ایجاد بورس فلزات، بازرگانان در قهوه‌خانه‌های لندن گردهم می‌آمدند و با استفاده از حلقه‌ای که به ‌طور موقت کف زمین می‌کشیدند به دادوستد می‌پرداختند.

۱۵۷۱ - پیش ‌از دوران امپراتوری روم

بی‌شک دادوستد فلزات در انگلستان به دوران امپراتوری روم بازمی‌گردد یعنی زمانی‌ که امپراتوری از منابع بسیار زیاد قلع و مسی که از ولز و «کُرن‌وال» استخراج می‌شد برای کمک به گسترش مداوم قلمرو اش استفاده می‌کرد. با وجود این، افتتاح بورس سلطنتی لندن مبدا رخدادی است که امروز به عنوان بورس فلزات لندن شناخته می‌شود. بورس سلطنتی که سال ۱۵۷۱ افتتاح شد حاصل تفکر بازرگان ثروتمندی به‌نام «سِر توماس گریشام» بود که می‌خواست مکانی را به‌عنوان «بورسی خوش‌آتیه برای گردهمایی بازرگانان» طراحی کند.

ساختمان بورس سلطنتی لندن در طول حیاتش، دوبار طعمه حریق شد. نخستین ‌بار طی آتش‌سوزی بزرگ لندن در سال ۱۶۶۶ و دومین‌ بار در سال ۱۸۳۸ وقتی بخاری قهوه‌خانه لیودز که در نزدیکی این ساختمان قرار داشت بیش ‌از اندازه گرم شد. این ساختمان را «سِر ویلیام تایت» مجددا طراحی کرد و در سال ۱۸۴۴ در حضور ملکه ویکتوریا بازگشایی شد و به کارش ادامه داد.

قرن نوزدهم- تولد حلقه!

اواسط قرن نوزدهم و پس ‌از افتتاح ساختمان جدید، بورس سلطنتی لندن به سرعت شلوغ شد و بازرگانان فلزات به‌ دلیل این ازدحام و از ترس له شدن زیر دست‌وپا از ساختمان اصلی خارج و در قهوه‌خانه‌های اطراف دور هم جمع شدند و جلسات‌ خود را در این کافه‌ها برگزار کردند. به‌ این ‌ترتیب، سنت حلقه که تا امروز هم باقی مانده، متولد شد. وبگاه بورس فلزات لندن در توضیح این سنت می‌نویسد: «بازرگانی که فلزی برای فروش داشت روی زمین دایره‌ای می‌کشید و صدا می‌کرد: تغییر! و تمام کسانی‌که به خرید آن فلز خاص مایل بودند، دور آن حلقه جمع می‌شدند و قیمت‌های پیشنهادی خود را اعلام می‌کردند.»

این سنت تا امروز هم برقرار است؛ البته آن حلقه موقت با دایره‌ای از کاناپه‌های قرمزی جایگزین شده است و بازرگانانی که قصد شرکت در دادوستد را دارند، روی این کاناپه‌ها می‌نشینند.

۱۸۶۹ - نقش حیاتی گشایش کانال سوئز

سال ۱۸۶۹، کانال سوئز برای کشتی‌های باری گشایش یافت و به آنها اجازه داد بین دریای مدیترانه و دریای سرخ تردد کنند. این اتفاق نقش بسیار مهمی در صادرات و واردات طیف وسیعی از کالاها از جمله فلزات ایفا کرد. تردد از طریق کانال سوئز به آن معنا بود که کشتی‌های باری از آن پس می‌توانستند فقط در مدت سه‌ ماه از مالایا (مالزی امروزی) به انگلستان برسند و این با زمان تحویل مس از شیلی برابر بود.

افتتاح کانال سوئز و سرعت حاصل از آن برای تحویل کالا، چند سال بعد و پس ‌از تاسیس بورس فلزات لندن به راه‌اندازی «شیوه تاریخ‌های فوری روزانه» در این بورس منجر شد. شیوه‌ای که تا امروز هم برقرار است و کانال سوئز با بیش ‌از ۳۴ هزار تن سنگ معدن و فلزاتی که سالانه از طریق آن حمل می‌شود، همچنان نقشی حیاتی در تجارت بین‌المللی فلزات ایفا می‌کند.

۱۸۷۷ - استارت از بالای کلاه‌فروشی

از نیمه دوم قرن نوزدهم، دادوستد آتی فلزات شروع به رشد و بالندگی کرد و همین‌ مساله سبب شد بازرگانان بارها دنبال مکانی بزرگ‌تر بگردند. این تلاش‌ها سرانجام نتیجه داد و به‌ راه‌اندازی «کمپانی فلزات و معادن لندن» انجامید. شرکتی که اولین مقر آن بالای یک مغازه کلاه‌فروشی در منطقه «لُمبارد کورت» بود و امروزه به بورس فلزات لندن (ال‌ام‌ای) معروف است. این گروه به‌ سرعت رشد کرد و از سال ۱۸۸۲ مجبور شد به ساختمان هدفمند بورس در خیابان وایتینگتون نقل‌مکان کند، ساختمانی که نزدیک یکصد سال در آن ماند.

جولای ۱۹۱۴ - جنگ جهانی اول و تعطیلی موقت «ال‌ام‌ای»

بورس فلزات لندن از زمان تاسیس تقریبا بدون توقف به کار خودش ادامه داده بود اما در دوره کوتاهی در سال ۱۹۱۴ و در پی وقوع جنگ جهانی اول و در نتیجه کمبود تامین فلزات در اروپا به ‌ناچار مدتی تعطیل شد. به‌ویژه، آهن و فولاد، دو فلزی که بسیار مورد تقاضای گروه‌های درگیر جنگ از جمله وزارت مهمات و اداره نیروی دریایی بودند به‌ شدت با کمبود مواجه شدند. همین ‌مساله، دولت انگلستان را بر آن داشت تا بر قیمت‌ها و توزیع فولاد در طول جنگ نظارت کند. البته این محدودیت‌ها برای مدتی طولانی مانع از فعالیت بورس فلزات لندن نشد و «ال‌ام‌ای» از پاییز ۱۹۱۴ بار دیگر آغاز به ‌کار کرد.

۱۹۸۵ - بحران قلع

سال ۱۹۴۷ شورایی بین‌المللی با هدف کنترل قیمت فلز قلع تاسیس شد.

در سال ۱۹۸۴ انجمن کشورهای تولیدکننده قلع با حضور استرالیا، بولیوی، اندونزی، مالزی، نیجریه، تایلند و زئیر ایجاد شد. اما یک ‌سال بعد، شورای بین‌المللی قلع سقوط کرد و همین‌ مساله سبب شد که تمام قراردادهای این فلز در بورس فلزات لندن به حالت تعلیق دربیاید. به ‌این ‌ترتیب، تولید قلع در سال ۱۹۸۵ به پایین‌ترین رقم خودش یعنی معادل سه هزار و ۶۰ میلیون تن رسید.

تابستان ۲۰۰۷ - مداخله در بازار نیکل

بازار بورس فلزات لندن در تابستان ۲۰۰۷ در بازار نیکل مداخله کرد تا در زمان تقاضای زیاد، مقادیر بیشتری از این فلز در اختیار باشد. همچنین اعضای «ال‌ام‌ای» پیشنهاد ایجاد یک ‌میلیون «سهام ب» را تصویب کردند و قیمت سهام جدید «کلاس ب» را روی ۶۵ پوند برای هر سهم تعیین کردند.

جولای ۲۰۱۰ - افتتاح اولین دفتر خارج از لندن «ال‌ام‌ای»

تابستان ۲۰۱۰ اتفاقی نو در بورس فلزات لندن رخ داد و آن تاسیس اولین دفتر ال‌ام‌ای خارج از لندن بود. این دفتر که در سنگاپور قرار دارد نقطه عطف مهمی برای این کمپانی و بازتابی برای ماهیت در حال تغییر تقاضای فلزات در بازار به ‌شمار می‌رفت.

ژوئن ۲۰۱۲ - انتقال مالکیت «ال‌ام‌ای» به شرکت هنگ‌کنگی

تا سال ۲۰۱۲ اعضای بورس فلزات لندن مالک آن بودند اما در این سال شرکت خدمات مالی «هنگ‌کنگ اکسچنج اند کلیرینگ» که سال ۲۰۰۰ تاسیس شده بود بر سر مالکیت «ال‌ام‌ای» به ارزش مالی ۴/۱ میلیارد پوند توافق کرد و به این ترتیب، بورس فلزات ۱۳۵ ساله لندن که به‌ عنوان بزرگ‌ترین بازار صنایع فلزات جهان شناخته می‌شود به این شرکت هنگ‌کنگی فروخته شد.

۲۰۱۴ - جریمه ایستادن حلقه‌ای

«ال‌ام‌ای» در اتفاقی عجیب و نادر با هدف حفظ انضباط، گروهی از بازرگانان را به ‌دلیل ایستادن دور حلقه، جریمه کرد و آنان را از طبقه ۹ به طبقه ۱۱ فرستاد و هر یک را بیش ‌از هزار پوند جریمه کرد. بین جریمه‌شدگان نمایندگان اسامی بزرگی چون شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی و چندملیتی «جی‌پی مورگان» و شرکت خدمات مالی و بانکداری فرانسوی «سوسیته ژنرال» که یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های اروپا به‌ شمار می‌رود هم به چشم می‌خورد. سخنگوی آن‌ زمان بورس فلزات لندن، درباره این اقدام توضیح داد: «عملیات «ال‌ام‌ای» روی حلقه است و نه داخل گودال. فروشندگانی که می‌ایستند از مزیت ناعادلانه‌ای برخوردار می‌شوند و ممکن است دید سایر فروشندگان و اعضای کارگروه قیمت‌گذاری را مختل کنند.» هرچند پیش ‌از این اتفاق، هشدار درباره ایستادن دور حلقه مساله‌ای مرسوم بود اما جریمه در این باره رویدادی بسیار نادر بود و به ‌همین دلیل با سروصدای زیادی مواجه شد.

۲۰۱۸ - استفاده از یوآن چین در معاملات «ال‌ام‌ای»

چین بزرگترین مصرف‌کننده فلزات در جهان است و از آنجا که شرکت خدمات مالی «هنگ‌کنگ اکسچنج اند کلیرینگ» مالک اصلی بورس فلزات لندن است، در حال حاضر، بسیاری از تولیدکنندگان چینی از قراردادهای آتی و قراردادهای اختیار فلزات که در این بورس عرضه می‌شود، استفاده می‌کنند. از این‌رو، «ال‌ام‌ای» از سال ۲۰۱۸ یوآن را هم به‌عنوان ارز پایه در معاملات قراردادهای آتی بازار چین وارد کرد.

۲۰۱۹ - نوبرانه ریاست یک زن

برای نخستین ‌بار در تاریخ، یک زن رئیس هیات‌مدیره ا«ال‌ام‌ای» شد. گی هووی ایوانز با بیش ‌از ۳۰ سال تجربه در امور مالی به‌ عنوان اولین رئیس زن بورس فلزات لندن انتخاب شد.

مارس ۲۰۲۰ - «ال‌ام‌ای» هم از کرونا بی‌نصیب نماند

با شیوع ویروس کرونا و ورود جهان به وضعیت عالم‌گیری، «ال‌ام‌ای» از ۲۳ مارس ۲۰۲۰ به‌ طور موقت به بخش قیمت‌گذاری تمام‌الکترونیکی، منتقل و کلیه معاملات حلقه تا زمان عادی‌شدن وضعیت کووید-۱۹ متوقف شد. همچنین بورس فلزات لندن با هدف کاهش خطر سرایت، دورکاری داوطلبانه را برای تمام کارمندانش لحاظ کرد.

منبع: کالاخبر

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24