شرکت مس به عنوان بزرگ ترین تولید کننده فلز مس در کشور، در راستای توسعه سبد محصولات تولیدی، راهبردهای مختلفی را پی گرفته است، که شامل بهره برداری از پروژه های...
بورس24 : شرکت مس به عنوان بزرگ ترین تولید کننده فلز مس در کشور، در راستای توسعه سبد محصولات تولیدی، راهبردهای مختلفی را پی گرفته است که شامل بهرهبرداری از پروژه های توسعهای فاز ۲ معدن میدوک، فاز ۳ معدن سرچشمه و فاز ۳ معدن سونگون و ... می شود.
شرکت مس بهعنوان بزرگ ترین تولید کننده فلز مس در کشور، در راستای توسعه سبد محصولات تولیدی، راهبردهای مختلفی را پی گرفته است که شامل بهرهبرداری از پروژههای توسعه ای فاز 2 معدن میدوک، فاز 3 معدن سرچشمه و فاز 3 معدن سونگون و ... می شود.
این شرکت در نظر دارد تا با تکمیل اکتشافات معدنی و بهرهبرداری از آنها تا سال 2030، افزایش تولید و تضمین عرضه براساس تقاضا را متناسب با معیارهای جهانی تحقق بخشد.
به گزارش مس پرس، آمار و ارقام منتشرشده از منابع جهانی نشان میدهد که تولید فلز مس در سه مقطع زمانی شامل سال 1990 تا 2000 میلادی با میانگین رشد سالانه 5.8 درصدی، از سال 2000 تا 2010 میلادی با کاهش 2.4 درصدی و از سال 2010 تا 2020 به افت 1.4 درصدی مواجه بوده است.
از سوی دیگر، با در نظر گرفتن این موضوع که بیش از 85 درصد از تولید مس تصفیهشده از محل منابع معدنی به دست میآید، روند کاهش نرخ رشد تولید مس از این منابع، پیشبینی پذیر است.
همچنین پیش بینی کاهش تولید این فلز استراتژیک نشان میدهد که طی یک دهه آینده، عرضه مس با کسری محسوسی مواجه شود؛ بنابراین توسعه اکتشافات معدنی مس، تنها راه عبور از افت عرضه در دهههای آینده به حساب می آید.
شرکت ملی صنایع مس ایران بهعنوان بزرگترین شرکت تولیدکننده فلز مس، همواره برنامهها و راهبردهای مهمی را در نظر گرفته است. نقشه راهبردی این شرکت نشان میدهد که فرایند اکتشاف و استخراج منابع معدنی مس و عناصر همراه در کنار تبدیل کردن آنها به محصولات با ارزشافزوده بالا و خلق مزیت پایدار برای ذینفعان، ازجمله مأموریتهای مهم و راهبردی این مجموعه بزرگ به شمار میآید. به نظر میرسد شرکت مس برای دستیابی به این مأموریت، نیاز به در نظر گرفتن دو اصل اساسی شامل توسعه پایدار و حفظ اصول اجتماعی دارد تا از این طریق بتواند، برنامههای بلندمدت خود را به منصه ظهور برساند.
توسعه فعالیتهای اکتشافی، رشد تولید و افزایش ظرفیت متناسب با آن، بهینهسازی هزینههای تولید و فرایندهای عملیاتی، صیانت از ثروتهای ملی و زیست محیطی و ایفای مسئولیت اجتماعی، ارتقای بهرهوری نیروی انسانی و تحول فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی، توسعه تعامل با شرکتهای بزرگ معدنی و صنعتی داخلی و خارجی، توسعه بازار و فرصت های درآمدزایی، بهعنوان شش اقدام راهبردی برای نیل به توسعه همهجانبه این مجموعه مطرحشده است.
بنابراین با توجه به تعریف و تبیین اقدامات راهبردی این شرکت برای چشم انداز یک دهه آینده در کنار دستاوردهای قابل شمارش در صنعت مس کشور، پیش بینی ها حکایت از ارتقای جایگاه تولید معدنی کشور در مناسبات جهانی دارد؛ به طوری که با تحقق برنامه های اکتشافی این شرکت به همراه تکمیل ظرفیت ذوب و پالایش، میتوان انتظار رتبه مناسبی برای ایران ازنظر ذخیره و تولید مس تصفیهشده را داشت.
آمارها در زمینه تولید شرکت ملی صنایع مس ایران نشان میدهد که میزان تولید کنسانتره مس این شرکت در سال 1399، به بیش از 290 هزار تن رسیده است که تماماً به واسطه بهره برداری از فازهای اول و دوم معدن مس سرچشمه، فاز اول و دوم مس سونگون و فاز اول معدن مس میدوک به ثمر نشست.
یکی از راهبردهای مهم شرکت مس برای تحقق آمار برداشت از معادن داخلی به سطح معیارهای جهانی، بهره برداری از پروژه های توسعه ای شامل فازهای 2 معدن میدوک، فاز 3 معدن سرچشمه و فاز 3 معدن سونگون است.
همچنین در راستای برنامه های توسعهای این مجموعه، پیش بینی می شود، با راهاندازی پروژههای معدنی درهزار، درآلو و چاهفیروزه در کرمان به همراه پروژه معدنی دره زرشک در یزد طی سال 1403، ضمن متنوع سازی سبد پروژه های معدنی شرکت ملی صنایع مس، میزان تولید مس محتوی کنسانتره شرکت در سال 1403 به بیش از 430 هزار تن و در سال های 1406 و 1410 بهترتیب به 550 و 624 هزار تن برسد.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.