Bourse24 Ads 245
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 248
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 249
تبلیغ بورس24

توسعه بازار بدهی و متعاقب آن، افزایش فعالیت صندوق‌های درآمد ثابت و بخصوص رابطه این موقعیت با نرخ بهره همواره محل مناقشه و پرسش بوده است.

صندوق‌های درآمد ثابت به کجا می‌روند؟/ توسعه بازار بدهی کلید محرک صندوق‌های درآمد ثابت

بورس24 : توسعه بازار بدهی و متعاقب آن، افزایش فعالیت صندوق‌های درآمد ثابت و بخصوص رابطه این موقعیت با نرخ بهره همواره محل مناقشه و پرسش بوده است. در این مصاحبه، نوربخش عضو هیئت‌مدیره سبدگردان کوروش در خصوص اثرات متقابل نرخ بهره و توسعه بازار بدهی و همچنین پیش‌بینی روند نرخ بهره نظرات تحلیلی مرتبط را مطرح کرده‌اند.

به نظر شما تغییرات نرخ بهره چه اثراتی بر فضای فعالیت صندوق‌های درآمد ثابت دارد ؟

نرخ بهره به عوامل زیادی بستگی دارد که مهم‌ترین آن­ها انتظارات تورمی هست، اگر انتظارات ما در اثر توافق هسته ای اتفاق بیفتد و تورم کاهش یابد در ازای ان ما انتظار داریم که نرخ بهره نیز تا حد زیادی کاهش یابد؛ این موضوع واقعیت موجود است و نرخ ارز نیز از دیگر عوامل انتظارات تورمی است که نشان می‌دهد نرخ بهره افزایشی نخواهد بود و احتمالا با توجه به شرایطی که در اقتصاد پیش­آمده است در حال حاضر ما دوره­های تورمی شدیدی را پشت سر گذاشتیم، انتظارات تورمی تا حدی تعدیل شود بنابراین برآورد ما حوالی 18 درصد برای نرخ بهره بانکی است. این اتفاقی فعلا محتمل­ترین سناریو است و البته سناریو­های دیگری نیز میتوان در نظر گرفت، این احتمال وجود دارد که در آینده اقتصاد به دلیل ابهامات موجود دچار تلاطم­هایی شود که در این موارد یکی از عواملی که می‌تواند نجات دهنده باشد، افزایش نرخ بهره به طور موقت خواهد بود. که این موضوع خلاف سناریو اولی است که مطرح شد.

کاهش احتمالی نرخ بهره چه تاثیری بر صندوق­های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت می‌گذارد؟

در بعد عملیاتی از آنجایی که صندوق­های درآمد ثابت بخشی از سرمایه جمع‌آوری شده را در سپرده بانکی نگهداری می‌نمایند تا حدی متاثر خواهند شد. هرچند که در واقع این کاهش ملاک عملکرد نیست و مهم آن است که یک صندوق بتواند عملکردی بهتر از نرخ بهره داشته باشد. به همین خاطر این کاهش لزوماً به ضرر صندوق‌های درآمد ثابت نیست و نشانه خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت به سمت بازار سهام نیست کما اینکه حتی ممکن است که بازار سهام و سایر بازارهای موازی وارد رکود شوند و اتفاقاً با همین نرخ 18 درصدی که ما پیش­بینی می­کنیم باز هم صندوق­های درامد ثابت بالاترین عملکرد را داشته باشند.

یعنی حتی با وجود اینکه این نرخ ممکن است کاهش پیدا کند امکان افزایش استقبال بیشتر از صندوق‌های درآمد ثابت وجود دارد؟

بله چون در حال حاضر نیز نرخ بازده حدود 20 درصد هست که مقایسه عملکرد آن بستگی زیادی به وضعیت سایر بازارهای سرمایه‌گذاری دارد. اگر انتظارات تورمی کاهش پیدا کند امکان رشد بیش از 20 درصد در بازارهای دیگر بعید به نظر می‌رسد و در این صورت صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت گزینه‌های قابل تاملی برای سرمایه‌گذاری هستند.

حساسیت نرخ مخاطبین صندوق‌های درآمد ثابت به نرخ را چگونه ارزیابی می‌نمایید.

این حساسیت نیز نسبی است و به عملکرد سایر بازار­ها بستگی دارد، یعنی اگر به طور مثال وضعیت بازار بورس در سهام به گونه‌ای شود که کلیت بازار زیان‌ده باشد و افق سرمایه‌گذاری چندان روشن نباشد نتیجتاً حتی نرخ 15 درصد صندوق­های درآمد ثابت نیز جذاب و از نظر اقتصادی بهینه است.

پیش‌بینی شما از وضعیت بازار صندوق‌های درآمد ثابت در سال 1400 چیست؟

به طور کلی به نظر می‌رسد صندوق‌های درآمد ثابت متعاقب رشد بازار بدهی نقش‌آفرینی بیشتری در بازار مالی داشته باشند. از آنجا که این روند با توسعه عملیات بازار باز بانک مرکزی نیز همسو است به نظر می‌رسد لاجرم شاهد توسعه عملیات و نقش‌آفرینی صندوق‌های درآمد ثابت خواهیم بود.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 242


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 246
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 247
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24