Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اعتقاد ما این است که دامنه نوسان نباید وجود داشته باشد یا باید آنقدر باز باشد که مشکلات اخیر ایجاد نشود باز کردن دامنه نوسان باید همراه با سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و سایر ابزارهای جذاب باشد بهتر است تا زمانی که مردم از روش غیر مستقیم برای سرمایه گذاری به خوبی آگاه نیستند تغییرات ناگهانی در دامنه نوسان برای حذف آن ایجاد نکنیم

صحبت های جدید رئیس سازمان بورس درمورد دامنه نوسان

بورس24 : رئیس سازمان بورس در جلسه ای که با فعالان بازار سرمایه داشت، درمورد دامنه نوسان صحبت های جدیدی را مطرح کرده است.

محمدعلی دهقان دهنوی که مهم ترین تصمیم دوران حضورش در راس سازمان بورس، اعمال دامنه نوسان نامتقارن بوده، امروز در نشست همفکری با فعالان بازار سرمایه در این خصوص صحبت کرد. دهقان دهنوی گفت: در مورد دامنه نوسان اعتقاد ما این است که دامنه نوسان نباید وجود داشته باشد یا باید آنقدر باز باشد که مشکلات اخیر ایجاد نشود. اما باید توجه کنیم که ما به اندازه کافی مردم را به روش غیرمستقیم تشویق نکرده‌ایم و این پیام را به مردم به خوبی منتقل نکردیم. پس بهتر است تا زمانی که مردم از روش غیر مستقیم برای سرمایه گذاری به خوبی آگاه نیستند تغییرات ناگهانی در دامنه نوسان برای حذف آن ایجاد نکنیم.

وی افزود: ما باید تغییرات تدریجی و متناسب به همراه با محیط پیرامون داشته باشیم . باز کردن دامنه نوسان همراه با سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و سایر ابزارهای جذاب برای مردم باید همراه باشد؛ نمی توانیم دامنه نوسان را باز کنیم و سپس همه چیز را رها کنیم. در این خصوص بسته ای در حال طراحی است که در دل آن انعطاف پذیری زیادی وجود داشته باشد ، ضمن اینکه به این بهانه نباید دامنه نوسان را هم محدود نگهداریم . بطور مثال ممکن است بازارگردانی بخواهد از سهام مورد نظر خود حمایت کند ولی دامنه نوسان باز باشد یا دامنه نوسان به گونه ای باشد که در مواقعی باز و در مواقعی محدود شود. همه این موارد باید بررسی شود تا در مورد آن تصمیم گیری نماییم.

رئیس سازمان بورس گفت: جریان اطلاعاتی باید به موقع باشد و تحلیلگر باید تعیین کند که چه سهمی ارزنده است. افشای اطلاعات به موقع باید افزایش یابد.

دهقان دهنوی درمورد نقش دولت در بازار سرمایه گفت: دولت در بازار سرمایه جایگاه های مختلفی دارد. گاهی ناشر است، گاهی بنگاه دار‌. باید رسالت دولت برای توسعه و سرمایه گذاری مشخص شود، دولت به بازار سرمایه احتیاج دارد و باید به رشد بازار کمک کند. گاهی دولت در نقش ناشر است به طور مثال وزارت نفت پالایشگاه ها را عرضه می کند یا وزارتخانه های دیگر. تامین اجتماعی در بازار شرکت های زیادی دارد، در نتیجه باید الزامات این بازار برای سرمایه‌گذاری رعایت شود.

او درخصوص بازار بدهی گفت: بازار بدهی و بازار سهام هردو لازم هستند. هیچ کدام جایگزین و جانشین هم دیگر نمی شوند که بخواهند به هم ضربه بزنند. باید با هم رشد کنند چون هدف هر دو سرمایه گذاری است. ما هم نیاز به بازار بدهی و هم سرمایه ای داریم.

دهقان دهنوی درمورد مخالفت کارشناسان با برخی از مصوبات بورسی گفت: در همه موارد تعداد نظرات بالاتر پیشنهادی که مصرف می‌شود یا مدنظر است به همان اندازه که مخالف سرسخت دارد کارشناسان موافق نیز هستند. در مورد بحث بازارگردانی با توجه به شرایط باید تصمیم گیری شود.

او درمورد بازار ثانویه و عرضه های اولیه گفت: هر اتفاقی که در بازار ثانویه رخ می دهد نتیجه آن در بازار اولیه نمود دارد. با رونق بازار اولیه سیگنال های درستی به بخش واقعی اقتصاد داده می شود و زمینه سرمایه‌گذاری اتفاق می‌افتد. این در حالی است که شرکت می تواند سرمایه گذاری درستی داشته باشد، در غیر اینصورت بازار بازار ثانویه هم بعد از مدتی دچار رکود می شود. در بحث عرضه های اولیه نیز باید به سمتی برویم که ورود نقدینگی و پول به شرکت‌ها به صورت مستقیم انجام شود تا شرکت‌ها بتوانند سرمایه‌گذاری درستی از این محل داشته باشند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24