Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی با موافقت سهامداران و پس از تصویب صورت های مالی منتهی به ۳۰ آذر ماه ۹۹ به ازای هر سهم ۲۲۵ تومان معادل ۷۲.۰۷ درصد سود تقسیم شد...

شیب تند شناسایی سود در سرمایه گذاری توسعه ملی

بورس24 : در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی با موافقت سهامداران و پس از تصویب صورت های مالی منتهی به ۳۰ آذر ماه ۹۹ به ازای هر سهم ۲۲۵ تومان معادل ۷۲.۰۷ درصد سود تقسیم شد.

در این جلسه عباس بابا گل زاده رییس مجمع در رابطه با واگذاری سهام شرکت سرمایه گذاری مسکن گفت: این اهتمام وجود دارد که سهام شرکت سرمایه گذاری مسکن را در صورت وجود مشتری و البته به قیمت واگذار کنیم. در صورتی که این مهم اتفاق بیفتد اطلاع رسانی خواهیم کرد.

گزارش تکمیلی...

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی با حضور ۸۷.۴۳ درصد از سهامداران و اعضای هیات مدیره برگزار شد.

در این مجمع عباس باباگل زاده به عنوان رییس مجمع، بیژن نصرتی و فرزاد طالبی به عنوان ناظران و حسین علاقه مندان به عنوان دبیر مجمع حضور داشتند.

ابتدا حسین علاقه مندان مدیرعامل "وتوسم" گفت: در حال حاضر شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی ۶۵.۴۷درصد، بانک ملی ایران ۲۶.۶۷درصد و سایر سهامداران ۷.۸۶ درصد از سهام شرکت را در اختیار دارند. آخرین افزایش سرمایه شرکت در اسفند ماه سال ۹۳ و به میزان ۵۰ درصد از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران بوده است. ارزش سهام معامله شده طی دوره یک ساله منتهی به ۳۰ آذر ماه ۹۹ معادل ۳۰.۶۴۳.۱۳۳ میلیون ریال و تعداد روزهای معامله شده در همین مدت ۲۳۶ روز بوده است.

او در ادامه در خصوص جایگاه شرکت در صنعت بیان کرد: صنعت مذکور معادل 3.7 درصد از مجموع ارزش بورس و فرابورس را تشکیل می دهد. بدون در نظر گرفتن شرکت های سرمایه گذاری استانی، به لحاظ سرمایه، شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی دوازدهمین شرکت حاضر در این صنعت است. در پایان آذر ماه ۹۹ جایگاه شرکت در صنعت از نظر ارزش بازار نیز در رتبه یازدهم قرار داشته و همچنین سهم ارزش بازار شرکت از ارزش جاری کل صنعت طی سال مالی مورد گزارش 2,2 درصد بوده است. با توجه به عرضه اولیه سهام چند شرکت بزرگ سرمایه گذاری در طی سال مالی اخیر، ارزش کل سهام صنعت سرمایه گذاری رشد قابل توجه ۶۲۴درصد داشته است که بالاتر از رشد ارزش بازار شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی است.

مدیرعامل "وتوسم" در خصوص روند شاخص کل بورس نیز افزود: در دوازده ماهه منتهی به آذر ماه ۹۹، افزایش قیمت ارز سودآوری شرکت ها را به میزان قابل توجهی افزایش داد و ورود حجم قابل توجه پول و افزایش انتظارات تورمی رشد بی سابقه نسبت P/E بازار سرمایه را در پی داشت؛ این عوامل منجر به رشد چشمگیر بازار سرمایه تا مرداد ماه ۹۹ گردید. با پیدایش خوشبینی ها به ایجاد گشایش های بین المللی و فروکش کردن انتظارات تورمی، روند نزولی بازار در انتهای مرداد ماه آغاز شده و تا اوایل آذر ماه ادامه یافت و بازار طی این مدت شاهد تبدیل نسبتاً سریع پول به شبه پول بود.

وی گفت: از سویی رشد قیمت ارز که نرخ فروش بسیاری از محصولات شرکت ها به آن وابسته است، قابل توجه بوده و از سوی دیگر با توجه به همه گیری کرونا و کاهش تقاضای تسهیلات، نرخ بهره نیز در مقطع بهار ۹۹ کاهش یافت که به  افزایش نسبت پول به شبه پول و در نتیجه ورود بیشتر نقدینگی به بازار سرمایه انجامید. در واقع از منظر ارزشگذاری افزایش پیش بینی سود شرکت ها (به دلیل افزایش نرخ ارز) از یک طرف، و افزایش نسبت قیمت به درآمد در اثر افزایش انتظارات تورمی و افزایش ورود پول به بازار به شکل گیری روند شتابان صعودی در پنج ماه ابتدایی سال ۹۹ انجامید، به طوریکه بازدهی شاخص از ابتدای دوره مذکور تا مرداد ماه ۹۹ به ۴۸۷ درصد رسید.

حسین علاقه مندان مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی در ادامه اظهار کرد: با پدیدار شدن احتمال گشایش بین المللی و کاهش انتظارات تورمی، بازار سرمایه از انتهای مرداد ماه روند نزولی به خود گرفت و علیرغم رشد قیمت جهانی کالاهای پایه در پاییز ۹۹ با افت مواجه گردید و نهایتاً شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران مجموعاً در دوره یکساله منتهی به آذر ۹۹ با بازدهی ۳۰۷ درصدی به پایان رسید. در سال مالی مورد گزارش ۱۴.۰۳۴.۸۵۶ میلیون ریال جمع درآمدهای شرکت عمدتا ناشی از افزایش سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها و سود عملیاتی شرکت نیز ۱۳.۹۲۴.۱۸۰ میلیون ریال بوده است. همچنین سود خالص "وتوسم" نیز ۱۳.۹۱۸.۶۰۶ میلیون ریال به ثبت رسیده است.

در پایان سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ماه ۹۸، خالص ارزش دارایی ها به ازای هر سهم (NAV) شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی، معادل۴.۲۶۱ ریال بوده که در انتهای سال مالی منتهی به آذر ۹۹، NAV شرکت به ۱۳.۹۲۲ریال افزایش یافته است. با توجه به مصوبات مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی ۹۸ مبنی بر پرداخت ۹۲۵ ریال سود نقدی به ازای هر سهم، بازدهی خالص ارزش دارایی ها در طول سال مالی گذشته ۲۹۲ درصد بوده است.

او در خصوص برنامه های آتی شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی گفت: به روز رسانی چهارچوب سبد دارایی ها با هدف و حفظ ارزش واقعی دارایی ها از طریق ایجاد توازن مناسب بین بازدهی و ریسک سرمایه گذاری ها، هوشمندسازی رصد نسبت های کلیدی در بازار سرمایه، بهبود وزن صنایع دارای مزیت رقابتی و با نسبت های قیمت به سود پایین تر، افزایش نقدشوندگی سهام پرتفوی و کاهش وزن سهام کنترلی و غیرفعال پرتفوی و هوشمندسازی ساختار ارزیابی عملکرد پرتفوی از جمله برنامه های آتی شرکت هستند.

لازم به ذکر است در پایان پس از تصویب صورت های مالی منتهی به آذر ماه ۹۹ به ازای هر سهم ۲۲۵ تومان سود تقسیم شد.

همچنین در این مجمع اعلام شد سود سهامداران از طریق سامانه سجام پرداخت خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24