Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس ٢۴ : این روزها بازار سرمایه در غیرجذاب ترین حالت ممکن خود قرار گرفته است. انگیزه قوی دولت برای تامین منابع مالی از محل فروش اوراق موجب شده تا بخشی از منابع بازار سرمایه به سمت صندوق های با درآمد ثابت سوق پیدا کند. دولت به منظور تامین مالی و جبران کسری بودجه خود روزانه حجم قابل توجهی از اوراق را در بازار عرضه می کند و صندوق های با درآمد ثابتی که نقدینگی های خرد را هر روز به سمت خود جذب می کنند، بخشی از این اوراق دولتی را خریداری و در واقع برای دولت تامین منابع می نمایند. یکی دیگر از بازارهای هدف سرمایه های خرد ارزهای دیجیتالی است. در ماه های گذشته و به خصوص هفته های اخیر موضوع خرید ارزهای دیجیتالی نقل همه محافل شده، به طوری که افراد آماتوری که هیچگونه اطلاعی از این بازار و فرآیند آن ندارند نیز به آن ورود کرده اند. اما بسیاری از ارزهای دیجیتالی و به خصوص بیت کوین که شناخته شده تر از سایر ارزهاست، پس از یک دوره صعود پرشتاب هم اکنون در مسیر سراشیبی قرار گرفته اند. روند نزولی که پیش بینی می شود دست کم تا ١٠ روز آینده تداوم داشته باشد.

تخمین غیر رسمی از پولی که ایرانی ها وارد «کریپتو» کردند،یک میلیارد دلار در سه ماه!!

بورس24 : این روزها بازار سرمایه در غیرجذاب ترین حالت ممکن خود قرار گرفته است. انگیزه قوی دولت برای تامین منابع مالی از محل فروش اوراق موجب شده تا بخشی از منابع بازار سرمایه به سمت صندوق های با درآمد ثابت سوق پیدا کند.

دولت به منظور تامین مالی و جبران کسری بودجه خود روزانه حجم قابل توجهی از اوراق را در بازار عرضه می کند و صندوق های با درآمد ثابتی که نقدینگی های خرد را هر روز به سمت خود جذب می کنند، بخشی از این اوراق دولتی را خریداری و در واقع برای دولت تامین منابع می نمایند.

یکی دیگر از بازارهای هدف سرمایه های خرد ارزهای دیجیتالی است. در ماه های گذشته و به خصوص هفته های اخیر موضوع خرید ارزهای دیجیتالی نقل همه محافل شده، به طوری که افراد آماتوری که هیچگونه اطلاعی از این بازار و فرآیند آن ندارند نیز به آن ورود کرده اند. اما بسیاری از ارزهای دیجیتالی و به خصوص بیت کوین که شناخته شده تر از سایر ارزهاست، پس از یک دوره صعود پرشتاب هم اکنون در مسیر سراشیبی قرار گرفته اند. روند نزولی که پیش بینی می شود دست کم تا 10 روز آینده تداوم داشته باشد.

زمانی که روند قیمتی بیت کوین در مسیر صعود قرار داشت و حتی پس از رشد قابل ملاحظه ای که تا محدوده 40 هزار دلار تجربه کرده بود ، بسیاری از افراد آماتور تازه به فکر خرید آن افتاده بودند. در این محدوده ها بسیاری از کارشناسان روند شارپی صعود بیت کوین را به روند صعودی پرشتاب بازار در ماه های تیر و نیمه نخست مرداد تشبیه کرده بودند و هشدار می دادند که این شیب تند صعود به زودی فروکش خواهد کرد. تا آن که روند قیمتی بیت کوین پس از صعود به محدوده 57 هزار دلار تغییر مسیر داد و در فاز ریزش قرار گرفت.

آمارهای غیررسمی حاکی از آن است که در کمتر از سه ماه گذشته یک میلیارد دلار از کشور خارج و برای خرید ارزهای دیجیتالی هزینه شده است. منابع ارزشمندی که می توانست در کشور حفظ شده و در سهام صنایع مختلف داخلی تزریق شود. اما عدم جذابیت بازار سرمایه موجب فراری دادن این منابع و سایر منابعی شد که روزانه به سمت صندوق های با درآمد ثابت می روند.

گفته می شود تاکنون بیش از 80 درصد از اوراق دولتی که فروش آن در بودجه سال 99 در نظر گرفته شده بود، در بازار فرابورس به فروش رسیده و در واقع بخش اندکی از آن باقی مانده است. البته بخش قابل توجهی از این عرضه ها از آبان ماه تاکنون انجام شده است. یعنی در زمان زیادی از دوره ریزش بازار.

این خبر که دولت بخش قابل توجهی از اوراق را فروخته و تنها بخش ناچیزی از آن باقی مانده را می توان به عنوان یک اتفاق مثبت برای بازار سرمایه تلقی کرد. زیرا صندوق هایی که در حال حاضر ملزم به خرید بخش قابل توجهی از این اوراق هستند و به دلیل داغ بودن بازار اوراق و جذاب نبودن بازار سرمایه تمایلی برای حمایت از بازار ندارند، پس از آن که عرضه های اوراق دولتی به حداقل رسید می توانند منابع خود را برای حمایت از بازار در نظر بگیرند.

علت ریزش بازار کوچ نقدینگی به ارزهای دیجیتال نیست، موضوع جذاب نبودن بازار سرمایه است

محمد اشرف کارشناس شرکت مدیریت ثروت فراز در گفت و گو با خبرنگار بورس24 در خصوص جریان ورود سرمایه های ایرانی به بازار ارزهای دیجیتالی ابراز داشت: بر اساس آمار غیر رسمی تقریبا طی 3 ماه اخیر حدود یک میلیارد دلار منابع از سوی ایرانی ها راهی ارزهای دیجیتالی شده است. البته این رقم حداقلی است و به طور قطع خروج منابع ارزی از کشور بیش از این مبلغ بوده است.

او درباره میزان ارزش معاملات ایرانی ها در ارزهای دیجیتالی گفت: در حال حاضر ارزش کل بازار کریپتو (کل ارزهای دیجیتالی) برابر با 1،347 تریلیون دلار است ، اما با توجه به این که بخش زیادی از معاملات ایرانی ها در این بازار پنهانی و به صورت دست به دست انجام می شود ، نمی توان ارزش معاملات ایرانی ها را محاسبه کرد. فعلا بانک ها و صرافی های قانونی مجاز به خرید و فروش رمز ارزها نیستند اما سایر صرافی های که خودشان رمز ارز دارند در حال فعالیت هستند.

از اشرف پرسیدیم که آیا معامله ارزهای دیجیتالی در کشور ما قانونی است و به طور کلی مکانیزم خرید و فروش آن بر چه مبنایی است؟ او تصریح کرد: معاملات ارزهای دیجیتالی نیز مانند دلار بر اساس عرضه و تقاضاست. دولت در خصوص معاملات ارزهای دیجیتالی تاکنون موضع منفی نداشته و معاملات آن ها داخل ایران اگر چه هنوز کاملا قانونی اعلام نشده ، اما غیرقانونی هم نیست.

وی در پاسخ به این که جذب سرمایه های ایرانی به سمت ارزهای دیجیتال تا چه حد بر بازار سرمایه ما اثرگذار بوده، تاکید کرد: قطعا کوچ نقدینگی به سمت بازار ارزهای دیجیتالی علت ریزش بازار سرمایه نیست. بلکه معلول جذاب نبودن بورس است. اگر بازار سرمایه ما جذاب بود نقدینگی از آن خارج نمی شد. هر بازاری که جذاب باشد نقدینگی به آن سمت هدایت می شود.

اشرف اذعان داشت: مشکل بازار سرمایه ما ارزهای دیجیتالی نیست بلکه فروش اوراق دولتی است. اتفاقا پول های بزرگ در قیمت های بالا بیت کوین نخریدند بلکه در قیمت های پایین خریدار بودند. در حال حاضر اگر افرادی که در قیمت های پایین بیت کوین خریدند پس از شناسایی سودهای مطلوبی اقدام به نقد شدن کردند و سرمایه آن ها افزوده شده است. اگر بازار بورس جذاب بود اکنون این منابع به بازار سرمایه خودمان وارد می شد. اما این اتفاق رخ نداده زیرا بازار بورس جذابیت خود را از دست داده است.

این کارشناس رمز ارزهای دیجیتالی درباره خروج منابع و سرمایه های داخل کشور به بازارهای خارجی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور گفت: این امر مصداق بارز خروج ارز از کشور است. ارزبری از این محل دامن اقتصاد ما را می گیرد زیرا منابعی که می توانست در کشور خودمان سرمایه گذاری شود متاسفانه در بازارهای خارجی وارد شده است. اما باز هم تاکید می کنم که هر بازاری که جذاب باشد نقدینگی به همان سمت میل می کند. بازار سرمایه ما غیرارزنده نیست ، بلکه برعکس کاملا ارزنده است اما با مشکل نقدینگی دست و پنجه نرم می کند و علت عدم نقدینگی آن هم فروش اوراق دولتی است.

او در خصوص چشم انداز پیش روی یکی از محبوب ترین ارزهای دیجیتالی یعنی بیت کوین بیان داشت: بر اساس نمودار قیمتی بیت کوین فاز صعودی آن در قیمت 57 هزار دلار به اتمام رسیده و حداقل در میان مدت روند اصلاحی آن ادامه خواهد داشت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24