Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

دامنه نامتقارن کمکی به بورس نکرد به جای محدودیت بازار انرژی خود را روی پایان قیمتگذاری دستوری کالاها متمرکز می کردید پیشنهاد تقسیم سود بالا در فصل مجامع برای جذاب کردن خرید سهم

اظهار نظر جدید عسکری مارانی درباره وضعیت بازار سهام

بورس24 : داستان از آنجا شروع شد که موج خروشان نقدینگی به سمت بازار سهام آمد و باز هم طبق معمول برنامه مدونی برای این حجم اقبال به بازار سهام نبود.

هجوم این حجم از نقدینگی صف های خرید پر حجمی را ایجاد کرد ، برخی در این بازار سود کردند و عده ای با مشاهده بازده بی نظیر بورس در نقطه اوج اقدام به خرید سهام کردند.

اکنون اما پس از آن هیجان مثبت و سیری ناپذیر برای خرید ، بازار دیگر اقبالی برای خرید از خود نشان نمی دهد و شاهد روند شتابان ریزش قیمت ها در ماه های اخیر بودیم،ریزشی که برخی سهم ها را بسیار جذاب کرده اما هیچ خریداری فعلا در بازار نیست.

یکی از راهکارهای شکست خورده در بازار که قرار بود مرهمی باشد بر ریزش بازار و مدیریت هیجان که شد بلایی برای از بین رفتن نقدشوندگی بازار ، دامنه نوسان نامتقارن بود.دامنه ای که منجر می شود تا کارایی بازار بیش از پیش از دست برود و سهامداران هر روز دلزده تر از قبل شوند و اصرار بیشتری بر فروش سهام و فرار از بازار سرمایه داشته باشند.

علیرضا عسکری مارانی خبره و پیشکسوت بازار سرمایه درباره تبعات این تصمیم، راهکارها و چشم انداز پیش روی بازار این طور به بورس24 توضیح داد و گفت:در بازارهای متمرکز مانند بورس، فرابورس، بورس انرژی، بورس کالا و ... با اصول و ضوابطی دائمی و قوانین و مقرراتی که امنیت لازم را برای سرمایه گذاران فراهم می کند و نظارت ارگان های بالادستی مانند شورای عالی بورس روبرو هستیم.این بازار با بازارهای غیر متمرکز مانند بازارهای سنتی که تایع قوانین مدون و مشخصی نیستند و دولت ها برای این بازارها سیاست گذاری می کنند ، متفاوت است.بر همین اساس هر گونه تغییر ناگهانی در مکانیزم های بازار متمرکز مانند تغییر در دامنه نوسان و ایجاد دامنه نوسان نامتقارن در خور شان بازار نیست.

وی افزود: از سال گذشته اهالی بازار پیگیر حذف دامنه نوسان بودند و این امکان نیز در ابتدای سال جاری با توجه به شرایط بازار و حجم معاملات وجود داشت.اما اکنون دامنه نوسان نامتقارن با منفی 2 و مثبت 6 ایجاد شده که تغییرات این چنینی در رویه های بازار در شان یک بازار متمرکز نیست،مگر این که اعضای شورای عالی بورس بر مبنای اطلاعاتی که نشان از بهبود شرایط در واقعیت های اقتصادی است با این موضوع موافقت کرده باشند  و این انتظار وجود داشته باشد که روند بازار سرمایه به حالت منطقی و نرمال بازگردد و امکان بازگشت به جهت مثبت را داراست تا با این تصمیم از فروش سریع سهام جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: اما مادامی که درگیر قیمت گذاری دستوری هستیم و هنوز این مشکل بر طرف نشده این تغییرات کمکی به شرایط نمی کند.

علت موج سوم ریزش بازار در زمستان

مارانی درباره ریزش اخیر و علل آن این طور گفت: در بخش واقعی اقتصاد درگیر قیمت گذاری غیر منصفانه کالا و خدمات هستیم  که این روند نمی تواند تداوم داشته باشد و برای حل این مشکل جلساتی هم برگزار شده و در دست برگزاری است.بر همین مبنا نمی شود اوراق مالی در بورس منصفانه معامله شود اما قیمت گذاری کالاهای تولیدی وابسته به این اوراق غیر منصفانه و دستوری تداوم داشته باشد.اکنون بازار درگیر این مشکل است ؛ کالاهایی مانند سیمان، خودرو ، فولاد و ... درگیر قیمت گذاری هستند که منجر می شود چشم انداز آتی شرکت های فعال در این حوزه با ابهام روبرو شود.

عسکری مارانی گفت: قیمت ها در بخش واقعی اقتصاد باید متناسب با شرایط  اصلاح شود نه به صورت دستوری قیمت ها به بازار ابلاغ شود.اکنون بنگاه ها متناسب با شرایط روز افزایش هزینه دارند اما امکان قیمت گذاری کالای تولیدی متناسب با واقعیت های اقتصادی را ندارد. در شرایط فعلی شاهد رشد قیمت کامودیتی و برخی کالاهای پتروشیمی و نفت هستیم اما نمود این افزایش ها به دلیل قیمت گذاری دستوری در صورت های مالی شرکت ها نمایان نمی شود ، این امری است که منجر به دلسرد شدن سرمایه گذاران می شود.

محدودیت دامنه نوسان کمکی به بازار نکرد

او گفت: ریاست محترم جمهوری و وزرای مربوطه باید تصمیم گیری در خصوص حذف قیمت گذاری دستوری را سریع تر عملیاتی کنند و اگر این تصمیم گرفته نشود بازار روند منفی خود را ادامه می دهد و دلیلی برای تعیین دامنه نامتقارن نیست.چرا که این دامنه نوسان نامتقارن منجر به کاهش ضریب نقدشوندگی در بازار شده است.

عسکری مارانی در ادامه افزود: در بازارهای سنتی یک جنس یا گران است یا ارزان و برای معامله یک جنس چانه زنی صورت می گیرد. خریدار و فروشنده در نهایت بر سر قیمتی توافق می کنند اما در بازار سرمایه که بازاری متمرکز است محدودیتی مانند دامنه نوسان منجر می شود تا در بازار ثانویه که لازمه آن استقلال، امکان برقراری حراج و نقدشوندگی است خدشه دار شود و با عدم نقدشوندگی در بازار روبرو شویم.

پیشنهاد تقسیم سود خوب در مجامع

این خبره بازار های مالی در ادامه گفت: یکی از نکاتی که منجر می شود تا سهامداران برای حضور فعال در بازار ترغیب شوند بحث تقسیم سود مجامع است. در سال های اخیر عمده سود شرکت ها به صورت نقدی تقسیم نشده است و عمدتا شاهد این بودیم که سود ها به منظور افزایش سرمایه برای مشارکت در طرح های توسعه مصروف گردیده است.اما سهامداران عواید ناشی از این افزایش سرمایه ها را در صورت های مالی شرکت ها مشاهده نکردند.بنابراین شاید بهتر باشد در شرایط فعلی شرکت ها اقدام به تقسیم سود خوب در مجمع کنند. ما زمانی که شاهد شاخص 1.6 میلیونی بودیم قیمت مس 6 هزار دلار بود ، قیمت اوره 200 دلار بود و بسیاری از قیمت ها در سطوح پایین تری بودند ، اما چرا سهامداران آثار این تغییرات قیمت را در صورت های مالی شرکت ها نمی بینند؟  

وی در پایان گفت: با توجه به پیش بینی های موجود درباره صعود قیمت ها در بازار های جهانی این انتظار می رود تا شرکت ها اقدام به انتشار پیش بینی سود های محتاطانه و حتی بد بینانه نداشته باشند و پیش بینی های واقع بینانه تری را برای سال مالی 1400 منتشر کنند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24