Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

جعفر ربیعی مدیر عامل «فارس» : کنترل دستوری بازار درست نیست ، اما الان دیگر وقت بازنگری در دامنه نوسان نیست ، باید ثابت قدم باشیم در تصمیمات و دائم ساز و کار معامله در بازار را تغییر ندهیم... سید مهدی سدیدی عضو هیئت مدیره بورس تهران : سبدهای قدیمی با دامنه نامتقارن احساس آرامش می کنند ، اما آن ها که پول لازم هستند ؛ نه! حمید اعرابی فعال حقیقی بازار : این دوران سپری می شود ، فعلا به دامنه دست نزنید بهتر است...

گارد سه چهره شناخته شده درباره دامنه نوسان نامتقارن

بورس24 : دامنه نامتقارن آری یا نه ؟ پس از کش و قوس فراوان از مرداد ماه امسال که قرار بود دامنه نوسان سهام به حالت نامتقارن تبدیل شود و با این که این موضوع در هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار جمع بندی شده بود ، اما شورای بورس این تصمیم هیئت مدیره سازمان را برای مدتی بایکوت کرد.

تا این که با ورود رئیس جدید سازمان بورس و پس از اتفاقات اخیر و ادامه روند کاهشی بازار ، به این نتیجه رسیدند که با ایجاد دامنه نوسان نامتقارن منفی ۲ و مثبت ۶ هیجان منفی بازار را کاهش داده و جذابیت برای خرید را می توانند افزایش دهند.

حال آن که پس از حدود دو هفته از این تصمیم بازار فقط و فقط ، دو روز مثبت را به خود دید و رودخانه قرمز بورس تهران تبدیل به دریاچه و سپس دریایی از خون شد!

آیا مشکل اصلی بازار نبود نقدینگی است؟ چرا باید در بازاری که قیمت ها بعضاً تا ۷۰ درصد افت داشته ، هنوز شاهد صف های فروش باشیم؟ آیا سهامداران همچنان نمی‌دانند که این سهام ارزنده است یا تحلیلگران باهوش در کمین نشسته اند تا با قیمت های نازل این سهم ها را از چنگ سهامداران غیرحرفه‌ای در بیاورند؟

یا نه مثبت فکر کنیم اصلاً نه سهامداران غیر حرفه ای در این بازار کاره ای هستند و نه تحلیلگران در کمین نشسته اند، بلکه باید بگوییم اساساً پولی نیست ؛ این کف دستم، بیا و بِکَن!!

سه نکته کلیدی که فراموش کرده ایم...

سید مهدی سدیدی خبره بازار سرمایه در تحلیل آخرین وضعیت بازار به خبرنگار بورس24 گفت : به طور طبیعی ایجاد این دامنه نامتقارن به منظور جلوگیری از هیجان منفی و ریزش بازار بوده است.سه مطلب در اینجا باید در نظر داشت اول زمان سنجی موضوع که آیا در روند نزولی موجود زمان درستی برای این کار بوده است یا خیر؟ دوم دریافت هم جهت توسط بازار یعنی این که آیا بازار از این تصمیم برداشت و تلقی اطمینان بخشی می کند یا خیر و سوم موضوع نقدشوندگی، که سیاستگذار در این شرایط باید تمهیدات جانبی را برای حفظ نقدشوندگی به کار ببندد.

این عضو هیات مدیره بورس تهران همچنین گفت: سیاست ها همه برنده نیستند ، طبیعتا مطلوبیت این تصمیم برای همه یکسان نیست، آن ها که سبدهای قدیمی تر دارند طبیعتا آرامش در ریزش را مطلوب می دانند و کسانی که به هر دلیل قصد خروج از بازار دارند ، نگران تاثیر این تصمیم بر کاهش نقدشوندگی هستند.

وی در پاسخ به این که آیا واقعا اگر دامنه نوسان منفی ۵ و مثبت ۵ همچنان بود، بازار باز هم منفی می شد؟ گفت: در بازار هیجان زده هیچ کس کف بازار را نمی تواند تشخیص دهد. از لحاظ بنیادی خیلی از شرکت ها در وضعیت به مراتب بهتر از تابستان قرار دارند ، ولی در شرایطی که بازار رفتار توده ای را انتخاب کرده است باید منتظر تصمیم کنش گران بازار بود، هیجان صعود و هیجان نزول هر دو به بازار سرمایه کشور آسیب می زند.

تلاش کنیم، ثابت قدم باشیم...

جعفر ربیعی مدیر عامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس هم به خبرنگار بورس24 گفت: هر اتفاقی چه به درست یا اشتباه، باید ثبات داشته باشد ، تا در طول زمان نواقص آن رفع شود.

وی گفت: این که یک قانون وضع شود و سریع تغییر کند، کار درستی نیست. بازار به رفتار ما نگاه می‌اندازد، اگر در کاری که کرده‌ایم ثابت قدم نباشیم، یعنی به کاری که می‌کنیم باور نداریم.

ربیعی گفت: اگر کاری اشتباه است باید قبل از انجام نظر سنجی شود ، نظر بزرگان بازار و متخصصین شنیده شود، حال که تصمیمی گرفته شد باید روی تصمیم ماند، چرا که تغییر دوباره چند برابر اثر منفی در بازار دارد و یعنی با این تصمیمات به بازار سیگنال می دهید.

وی گفت: به هر حال رفتار دستوری و مصنوعی نگه داشتن بازار کار درستی نیست، اما باز هم تغییرات ناگهانی هم تاثیرات مخربی دارد و موجب می شود، سهامداران روی خوش به بازار نشان ندهند.

من ، موافقم!

حمید اعرابی فعال حقیقی بازار سرمایه نیز در این باره به بورس24 گفت: دامنه نوسان نامتقارن سرعت ریزش را کاهش می دهد و من موافق آن هستم.

وی گفت:چون شرایط بازار طوری است که دامنه هر چند ، ۵، ۱۰ و یا ۲ باشد خریداری وجود ندارد و ریزش ادامه پیدا می کند که در صورتی که دامنه منفی بیشتر باشد ، سرعت ریزش بیشتر است.البته بازار نقد شونده است و این‌گونه نیست کسی به کل سهام نفروشد، همین دیروز شستا با صف ۳۰ میلیونی ، ۲۰ میلیون خریدار داشت. یا شپنا و فولاد هم به همین صورت، فروش امکانپذیر بوده است و به نظر من این دوران با همین شرایط و دامنه نوسان طی کنیم مناسب تر است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24